قنادباشی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید منتظر اقدامات عملی اروپا در قبال برجام باشیم

کارشناس مسائل منطقه گفت: امکان دارد اروپایی‌ها در قبال برجام تنها به صورت کلامی از ترامپ فاصله بگیرند؛ اما در عمل تحقق این امر بعید به نظر می رسد.

بهره برداری از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، هدف ترامپ بودبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست چند روز پیش مجمع عمومی سازمان ملل، در کمال تعجب و در اتفاقی خارج از عرف، ترامپ سخنرانی خود را در جلسه اول و مراسم افتتاحیه، با جملاتی مبنی بر پیشرفت کشورش آغاز کرد که موجب خنده‌ی حضار و به سخره گرفتن وی شد. تحلیلگران براین باورند که مطالب مطرح شده از سوی دونالد ترامپ در مجمع عمومی و شورای امنیت بیشتر در راستای انتخابات ماه آینده گنگره بوده است، چراکه قصد دارد آراء مردم آمریکا را به نفع حزب جمهوری خواه برگرداند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل و شوراء امنیت، افزود: رئیس جمهور آمریکا سعی کرد در فرصتی که به وی برای سخنرانی داده شده بود، به نفع پیش برد سیاست‌های کشورش در جهان جو سازی کند؛ سخنرانی در سازمان ملل برای ایالات متحده حکم پوششی داشت تا بتوانند برای کاهش مخالفت‌های جهانی علیه سیاست‌های واشنگتن از آن استفاده کند؛ زیرا امروزه آمریکا با نادیده گرفتن بسیاری از مقررات بین المللی و با خروج از برخی پیمان‌ها و نهاد‌های مهم زیرمجموعه سازمان ملل، انتقاد‌های زیادی را متوجه خودشان کرده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که ترامپ کشورهای آفریقایی را به چاه مستراح تشبیه کرده بود، افزود: با توجه به صفت‌هایی که رئیس جمهور آمریکا به آفریقایی‌ها نسبت داده و دست به اقداماتی از قبیل راه ندادن مسلمانان به کشورش زده است، در حال حاضر 57 کشور مسلمان جهان با وی مخالف هستند.

قنادباشی اظهار کرد: سیاست های آمریکا با اروپا، چین و بسیاری از کشورهای آسیایی تقابل دارد، باعث ایجاد فضای نامساعدی علیه ایالات متحده در جهان شده است. در چنین شرایطی ترامپ سعی کرد از فرصتی که در سازمان ملل داشت برای توجیه سیاست‌های واشنگتن بهره برداری کرده و نظرها را برای انتخابات کنگره در ماه آینده جلب کند تا رای مردم را به سمت جمهوری خواهان برده ، سهم بیشتری به دست آورند و یا حداقل کرسی‌های موجود را در مجلس سنا و کنگره از دست ندهند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: با وجود تمام اقدامات رئیس جمهور آمریکا در راستای کاهش انتقادات و اعتراضات جهانی علیه سیاست‌هایش، همچنین بهره‌ برداری برای انتخابات کنگره به نفع جمهوری خواهان ، شاهد هستیم که هیچ یک از این اهداف بزرگ ترامپ که پیش از انتخابات وعده‌ی آنها را داده بود محقق نشد، علاوه بر این به تازگی در مجمع عمومی سازمان ملل  با تاکیدی که در سخنرانی‌های خود بر منافع آمریکا داشت مورد تمسخر جهانیان قرار گرفت و همین امر سبب شد که فضای جهانی و اعتراضات بین الملل علیه ترامپ، بیش از پیش گسترش یابد و همین امر مسلما کاهش آراء جمهوری خواهان را در داخل ایالات متحده در پیش خواهد داشت؛ به خصوص که حزب دموکرات قطعا از این فرصت استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وعده‌های اروپاییان به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، خاطرنشان کرد: از زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، اتحادیه اروپا همواره وعده‌های خوبی به ایران داده که به هیچ کدام هم عمل نکرده است؛ در حال حاضر هم وعده ‌های جدیدی داده ؛ اما هیچ کس در ایران تا زمانی که این وعده ها جنبه‌ی عملی پیدا نکند، به آن اطمینان نخواهد کرد.

قنادباشی در ادامه تصریح کرد: اروپایی‌ها از یک طرف به توانمندی‌های خود آگاه نیستند و از طرف دیگر شناختی نسبت به ضعف‌های آمریکا ندارند؛ همین موضوع باعث می‌شود نتوانند سیاست‌های خود را از آمریکا جدا کنند و همچنان به ایالات متحده وابسته مانده‌اند. واکنش‌های ایالات متحده در عرصه بین الملل اغلب جنبه تبلیغاتی داشته و مصداق خارجی ندارد؛ با این حال اتحادیه اروپا  آنها را باور کرده و در برابر این سخنان ترامپ واکنشی درخور یک کشور مستقل از خود نشان نمی‌دهند، بنابراین ممکن است اروپایی‌ها در مورد برجام به صورت کلامی از ترامپ فاصله بگیرند؛ اما در عمل بعید بنظر می‌آید.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: با وجود اینکه منافع اقتصادی اروپایی‌ها در منطقه غرب آسیا، در گرو ادامه همکاری با ایران است، اما باز هم به واسطه  تبلیغات آمریکا و و هیزمی که صهیونیست‌ها در این آتش می‌ریزند، دچار ترس و واهمه شده‌اند و اگرچه دولت‌های فرانسه و آلمان مخالفت خود را با اقدامات آمریکا علیه تهران اعلام کردند، اما متاسفانه نمی‌توانند در چارچوب منافع خودشان و مستقل از سیاست های واشنگتن گام بردارند.

وی در پایان تاکید کرد: اگرچه اروپایی‌ها وعده‌های جدیدی به ایران داده اند؛ اما مطمئنا در عرصه عمل،  باز هم شاهد ضعف‌هایی از جانب آنها خواهیم بود و این همسویی اروپایی ها با آمریکا، قطعا ضررهایی را در میان مدت و دراز مدت برایشان خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار