سرپرست کاوش‌های باستان شناسی بین المللی تپه خیبر روانسر؛

تپه تاریخی خیبر می تواند در سطح جهان بدرخشد

سرپرست کاوش‌های باستان شناسی بین المللی تپه خیبر روانسر گفت : تپه تاریخی خیبر می‌تواند به مطرح شدن این اثر تاریخی در سطح جهان بینجامد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی بیگی سرپرست کاوش‌های باستان شناسی بین المللی تپه خیبر روانسر گفت : تپه تاریخی خیبر برای استان کرمانشاه و کشور بسیار پراهمیت است و با تداوم پژوهش‌ها و کشفیات آینده می‌توان به مطرح شدن این اثر تاریخی در سطح جهان امیدوار بود.

وی گفت : با آغاز فصل سرما و شروع بارندگی، امکان آسیب دیدن و تخریب کاوش‌ها بالا خواهد بود و در این راستا سه راه حل در نظر گرفته شده که ضرورت دارد مسئولان مربوطه، هر چه سریعتر در این خصوص تصمیم گیری کنند.

علی بیگی افزود : طی این کاوش‌ها علاوه بر مطالعۀ بقایای معماری و سفال، گروه باستان شناسی بقایای استخوان‌های جانوری نیز جمع آوری شده و با کمک متخصصین باستان جانورشناسی آن‌ها را بررسی خواهند نمود تا الگوی تغذیه و نوع دام یا جانوران مورد استفاده توسط ساکنان این محوطۀ باستانی مورد شناسائی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین این هیات در تلاش است تا به کمک متخصصین باستان گیاه شناسی و با شناورسازی بخش‌هایی از خاک تپه و بررسی آن به بقایای دانه‌های گیاهی و ذغال دست پیدا کند تا براساس آن به پوشش گیاهی منطقه و همچنین الگوی معیشتی ساکنان این محوطه در هزاران سال پیش پی ببرند.

علی بیگی گفت: مقیاس کاوش‌ها به تناسب ابعاد تپه بسیار ناچیز است، اما در همین مقیاس نیز بقایای معماری ارزشمندی به دست آمده که اگر به همت میراث فرهنگی استان ساماندهی شود می‌تواند به عنوان سایت موزه از آن استفاده کرد و آثار به دست آمده را در معرض نمایش گذاشت.

وی اظهار داشت: دانشگاه کپنهاگ دانمارک علاقه‌مند به ادامه کاوش‌ها است از این رو گروه باستان شناسی برای درک برخی از مسائل باستان شناسی منطقه نیازمند است تا بررسی باستان شناسی در شهرستان روانسر انجام دهد تا وضعیت پراکندگی استقرارها، کارکرد احتمالی هر یک از آن‌ها و سلسله مراتب آن (مرکز یا پیرامون بودن) مشخص شود.

وی افزود: همکاران دانمارکی به خوبی به اهمیت این آثار آگاه هستند و به همین دلیل امیدوارند این همکاری‌ها تداوم بیابد و علاوه بر این دانشگاه برلین آلمان هم در این زمینه مایل به همکاری است و برای همکاری و حمایت مالی و اعزام باستان شناس اظهار تمایل کرده اند.

سرپرست کاوش‌های باستان شناسی مشترک بین المللی تپه خیبر گفت: در پایان کاوش ها، اخبار کشفیات تپه خیبر را علاوه بر ایران در سطح بین المللی منتشر خواهیم کرد و تلاش خواهیم نمود با انتشار مقالات و نوشته‌های متعدد اهمیت این محوطه تاریخی را نشان دهیم.

انتهای پیام/د

دانشگاه کپنهاگ دانمارک علاقه‌مند به ادامه کاوش‌ها در تپه خیبر است

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، کاوش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.