عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: از ابتدای شکل گیری جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی حداقل نیمی از افرادی که در شکل‌گیری این حزب نقش داشتند، از جوانان بودند.


احزاب دولتی مشکل جدی تحزب در کشور است/جوانگرایی؛ رویکرد همیشگی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامیعلی شمسی‌پور، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌‍وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تولد احزاب در جمهوری اسلامی تولد ناقصی بوده است، این نقص هم به این خاطر بوده که از ابتدا تعریف روشنی از تحزب و حزب‌گرایی در ایران وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه با گذشت زمان روند فعالیت احزاب بهبود پیدا کرد، تصریح کرد: معمولا احزاب ما قبل از انتخابات قوت می‌گیرند و فعالیت احزاب در ایران حالتی موج مانند دارد.

شمسی‌پور خاطرنشان کرد: متاسفانه کار مستمر و جدی در احزاب انجام نمی‌شود و فعالیت آن‌ها ناظر به انتخابات و صرفا برای کسب قدرت است؛ البته به نظرم در درازمدت به این سمت خواهیم رفت که احزاب فعالیت‌های احزاب مستمر و ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی تحزب در کشورمان، احزاب متولد شده در دولت است، تصریح کرد: تقریبا تمامی دولت‌هایی که مخصوصا پس از جنگ به روی کار آمدند احزابی را شکل دادند که همراستا با سیاست‌های آنان باشد.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه به طور کلی احزاب قوی در کشور ما احزابی بودند که زاییده دولت‌ها بودند، تصریح کرد: در همه کشور‌ها احزاب در تشکیل دولت نقش دارند؛ احزاب کار سیاسی جدی کرده و مردم را هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: احزاب برای حل نقاط ضعف برنامه دارند و این برنامه‌ها را به مردم ارائه می‌کنند تا بتوانند دولت را تصاحب کنند. در حالی که در کشور ما این گونه نیست؛ دولت‌های ما زاییده احزابی نیستند که کار حزبی و اصولی می‌کنند، البته اوضاع کمی بهتر شده و فضا برای کارکرد احزاب تا حدودی متفاوت شده است.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در خصوص جوانگرایی در احزاب گفت: جدا از مقام معظم رهبری، سایر مقامات در جمهوری اسلامی به جوان‌گرایی چندان توجهی نمی‌کنند؛ اگر هم مواردی می‌بینیم که جوان‌گرایی رخ داده از روی اجبار بوده است.

وی ادامه داد: در احزاب هم جوان‌گرایی تا کنون به همین روال عمل شد و افراد به دنبال کسب قدرت هستند و تلاش دارند بیشتر به فکر خودشان باشند؛ اما گاهی به دلایل مختلف مجبور می‌شوند به جوان‌گرایی روی بیاورند؛ یکی از این دلایل این است که اگر جوانان نباشند بسیاری از کار‌ها پیش نمی‌رود.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این جوانان هستند که بسیاری از فعالیت‌های اجرایی را انجام می‌دهند و طبیعی است که اگر جوانی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هیچ نقشی نداشته باشد نمی‌توان از وی انتظار داشت که امور اجرایی را به خوبی انجام دهد؛ لذا در برهه اخیر و با تاکیدات مکرر رهبر انقلاب مسئولان ناچار شده‌اند به جوانان هم در اداره امور فرصت بدهند.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از احزاب می‌بینیم که جوان‌گرایی شکل گرفته است، البته بعضی از احزاب هستند که فارغ از اجباری که به روی دوش آنان است از مدت‌ها قبل سیاست خود را بر روی جوانگرایی گذاشتند، نیاز به فکر تازه و توان جدی وجود دارد که این مساله از خصوصیات دوران جوانی است.

شمسی‌پور با اشاره به نقش پررنگ جوانان در ترکیب هیئت موسس جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: از ابتدای شکل گیری جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی حداقل نیمی از افرادی که در شکل‌گیری این حزب نقش داشتند از جوانان بودند؛ امروز هم همین گونه است و در شورای مرکزی حزب جوانان سهم زیادی دارند.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در خصوص تعامل احزاب اصول‌گرا با یکدیگر گفت: برخی گروه‌های سیاسی از مدت‌ها قبل با یکدیگر تعاملاتی داشته و با هم کار می‌کردند؛ برای مثال جمعیت رهپویان با جمعیت ایثارگران و جمعیت جانبازان شورای مشترک سیاسی دارند و این تعاملات در بخش‌هایی وجود دارد، اما باید سطح این روابط را گسترش دهیم؛ شکل‌گیری جمعیت مردمی نیرو‌های انقلاب هم با همین تعاملات شکل گرفت.

شمسی‌پور با اشاره به اینکه تمام احزاب اصولگرا در شکل‌گیری جمنا نقش داشتند، گفت: در زمان انتخابات بحث همگرایی و اتحاد همه نیرو‌های انقلاب بود. همه نیرو‌های انقلاب به نوعی درگیر بودند. بار عمده‌ای از این اتحاد هم به عهده جمعیت رهپویان بود که به صورت رسمی و غیررسمی پیش از انتخابات فعالیت داشت.

وی  تصریح کرد: ما همیشه در همگرایی و اتحاد میان احزاب فعال بوده و هستیم و بسیاری از اوقات هم جمعیت رهپویان خود را فدا می‌کند، چراکه بزرگان این جمعیت همیشه به جای اولویت‌های حزبی نگاه به مسائل کلان جبهه انقلاب داشتند و این ویژگی جمعیت رهپویان را با دیگر احزاب متمایز می‌کند چراکه نباید فراموش کنیم، مصالح کشور، انقلاب و جبهه انقلاب بسیار مهم‌تر از یک حزب و گروه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار