بنیانگذار سبک الیت کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران گفت: بدون برنامه ریزی صحیح پیشرفتی در ورزش حاصل نخواهد شد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ گرند مستر اردشیر داوطلب رئیس، بنیانگذار و سبک الیت کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران با تبیین نقش مربی و مدیریت ورزشی گفت: بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن آست که کشور‌هایی که در زمینه ورزش موفق بوده اند برای رسیدن به اهداف خود ابتدا برنامه ریزی و روش‌های اجرایی آن منظور را طراحی کرده اند؛ چون در واقع بدون برنامه ریزی صحیح پیشرفتی در ورزش حاصل نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین لازم است ما نیز ابتدا برای این منظور اهدافی را براساس بودجه، منابع مالی و انسانی موجود برای خود تعریف کنیم و روش اجرایی مناسب برای آن را به دست آوریم و سپس گام در این راه بگذاریم.

بنیانگذار و سبک الیت کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران گفت: مدیریت ورزشی بیان سازماندهی، برنامه ریزی، هدایت و کنترل فعالیت‌های ورزشی است و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی در ابعاد مختلف تاثیر گذار است.

گرند مستر اردشیر داوطلب با بیان اینکه عصر جدید عصر مهارت آموزی است، زمانی است که هرکسی در آن به دنبال تخصص می‌رود و بهترین آموزه‌ها را در حوزه مزبور فرا می‌گیرد افزود:اکنون باید به نقش مربی در امر آموزش ورزش اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و سپس پرورش یک هنرجو به همراه آداب و احترامات در جامعه یک پدیده اجتماعی تلقی و در راستای تندرستی تعریف می‌شود گفت: مربی باید در تمامی دوران ابتدایی ورزش بر مبنای علم و دانش، تجربیات عملی کسب کرده و خوراک مغذی به همراه حقیقت به هنرجو تزریق کند.

بنیانگذار و سبک الیت کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران افزود: مربی آموزشی نمی‌تواند به قلب و ذهن هر ورزشکار راه یابد و موجب شود به شیوه‌ای معین احساس کندو هر یک از هنرجویان دارای رویکرد ذهنی متفاوتی برای مسابقه و رقابت هستند و اثر گذاری یکسان بر هر ورزشکار غیر ممکن است.

گرند مستر اردشیر داوطلب با اشاره به اینکه در هر حال این موضوع "اثرگذاری یکسان" مشکلی است که رویکرد جامع خوانده می‌شود و بسیاری از مربیان از آن حمایت می‌کنند گفت:در ابتدا شخص آموزش دهنده الزامأ باید زیر نظر فدراسیون مربوطه و با تأیید کتبی وزارت ورزش و جوانان و ارائه رزومه و گزارش کتبی سوابق پیشین و شرکت در کلاس‌های دوره تئوری و عملی زیر نظر متخصصین مجرب اقدام به کسب مدرک معتبر مربیگری در سطوح پایه به صورت آماتور فعالیت کرده و با گذشت زمان و کسب تجارب علمی و به همراه بار فنی تخصصی در این روند ثابت قدم بوده و مطابق با علوم ورزشی همگام باشد تا جامعه ورزش وی را به عنوان مربی رسمی بپذیرد.

وی افزود: ﺑﺮخی ﺍﺯ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ‌هایی ﻛﻪ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ می‌ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻫﺎی ﮔﺮﻭهی ﻭ. ﻓﺮﺩی ﻭﺭﺯﺷﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻳﺎﺭی ﺭﺳﺎﻧﻨﺪ کنترل ﺑﺮﺍنگیختگی ﻭ. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ است ﮔﺎهی ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ هنرجویان ﻳﺎﺭی ﺩﻫﻨﺪ ﺗﺎ "ﻫﻴﺠﺎﻧﺸﺎﻥ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﺑﺪ" ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺮﺍنگیختگی ﻭ. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻭ. ﺍﻏﻠﺐ ﻓﻨﻮﻥ ﻣﺘﻔﺎﻭتی ﺭﺍ طلب می‌ﻛﻨﻨﺪ.

بنیانگذار و سبک الیت کیک بوکسینگ جمهوری اسلامی ایران گفت: مربیان می‌توانند اﺣﺴﺎﺱ ﻓﺸﺎﺭ "ﺍﺳﺘﺮﺱ"ﺭﺍ ﺗﻮﺳﻂ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎنی ﻛﺎﻫﺶ ﺩﻫند و به عنوان ﻣﺜﺎﻝ ﻗﺪﻡ زﺩﻥ یکی از راه‌هایی است ﺗﺎ ﻭﺭﺯﺷﻜﺎﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﺪ، ﺍﺯ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ"ﺭﺍﺣﺖ ﺑﺎﺵ"ﭘﺮﻫﻴﺰ شود ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﮔﺎهی ﺍﻭﻗﺎﺕ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺗﻨﺶ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ می‌ﺩﻫﺪ ﻭﺭﺯﺷﻜﺎﺭ ﻓﻜﺮ می‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮبی ﺩﺭ ﺍﻭ ﻋﻼﺋﻢ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ می‌ﻛﻨﺪ و همچنین ﻭﻇﺎﻳﻒ یک ورزشکار مانند نرمش اولیه و گرم کردن منظم باید تقویت شود.

گرند مستر اردشیر داوطلب تصریح کرد: وظایف تئوری و عملی که یک مربی باید در نظر بگیرد: ۱ ـ. روانشناسی ۲ ـ. علوم ورزشی ۳ ـ. علوم تخصصی ۴ ـ. علوم تغذیه ۵- رفتار شناسی ۶ ـ. آناتومی ۷ ـ. فیزیولوژی ۸- حرکات اصلاحی ۹- آمادگی جسمانی ۱۰- مهارت اجرایی توسط شخص مربی ۱۱- انتقاد پذیربودن مربی ۱۲- اقتدار و جسارت مربی در عملکرد رفتاری ۱۳- صداقت و راستگو بودن مربی نسبت به تمام امورات فردی و بین یکایک هنرجویان الزامیست، زیرا زبان بدن گاهی از خیانت مربی با رفتار‌های ناشایست باعث تخریب و تنشی جبران ناپذیر همراه می‌شود. ۱۴- ایمان ذاتی با اعتماد به نفس و انگیزه برای دستیابی به اهداف درونی بالاترین پیروزی برای هنرجو محسوب می‌شود.۱۵- مربی برای رسیدن به اهداف، منافع و جایگاه شخصی خود اعم از قهرمانی، مقام و شهرت، خودشیفتگی نمایشی تحت هیچ شرایطی نباید هنرجویان را در فشار اعمالی و دستوری قرار دهد.

 

انتهای پیام/م.ع

بدون برنامه ریزی صحیح پیشرفتی در ورزش حاصل نمی‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.