سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:۷۰ درصد از مسمومیت‌ها ناشی از مصرف خودسرانه داروهاست.

شایعترین علت بروز مسمومیت‌ها مصرف بیش از مقادیر درمانی داروهاستبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ بیتا دادپور سرپرست گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:مصرف خودسرانه دارو‌ها بدون تجویز پزشک ممکن است سلامت افراد را به خطر اندازد و مقادیر بالای برخی از دارو‌های به ظاهر کم خطر، می‌توانند برای فرد بخصوص کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

وی با اشاره به اینکه تهیه دارو با عنوان قرص یا کپسول ترک از عطاری‌ها معضلی است که منجر به مسمومیت منجر به بستری افراد در بیمارستان می‌شود تصریح کرد:میزان دارو‌ها و مواد غیر قانونی موجود دراین کپسول‌ها به هیچ عنوان کنترل شده و مشخص نیست و بار‌ها شاهد عوارض عصبی شامل اختلال هوشیاری و تشنج در بیماران مصرف کننده این دارو‌ها بوده ایم.

دانشیار گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه معمولا مادران برای کاهش تب در کودکان، از داروی استامینوفن استفاده می‌کنند گفت:این دارو باید بر اساس وزن و سن کودک و با مشورت پزشک و داروساز به کودک داده شود، چون مقادیر بیش از حد درمانی استامینوفن می‌تواند ایجاد مسمومیت خطرناک در کودک کند.

دادپور با اعلام اینکه علائم مصرف خودسرانه مسکن‌ها ممکن است ساعت‌ها طول بکشد تا بروز کند افزود: مصرف مقادیر بالای این دارو‌ها با هدف تسکین بیشتر درد، می‌توانند منجر به صدمات دائمی کبد و کلیه فرد مسموم شود.

وی تصریح کرد:در برخورد با فرد مسموم غیر هوشیاری، که در کنارش بسته‌های خالی دارو وجود دارد، ضمن حفظ خونسردی خود و عدم القاء استفراغ در این فرد، بسته‌های دارویی را همراه بیمار به بیمارستان ببرید و درصورت هوشیاری بیمار، نام وتعداد دارو را از او پرسیده و به کادر درمانی اطلاع دهید. هیچ دارویی بدون تجویز پزشک مصرف نشود و از تهیه دارو از عطاری‌ها بدون تایید پزشک اکیدا خودداری شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

۷۰ درصد از مسمومیت‌ها ناشی از مصرف خودسرانه داروست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.