استاندار اصفهان با اشاره به به پایان ماموریت خود تا 15 روز آینده گفت: در صورتی که به فکر حل بحران بی آبی نباشیم با پدیده های ناگوار بیشماری روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محسن مهرعلیزاده در جریان نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرائی استان اصفهان گفت: پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه ها از مهمترین مسائلی است که امروزه مورد توجه مدیران پروژه ها باید قرار بگیرد؛پروژه هایی که تا به حال در حوضه آبریز زاینده رود انجام شده به جای آنکه پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی داشته که اهم آن بی اعتمادی مردم به مدیران است.

وی افزود: امروزه مهمترین نگرانی های کشاورزان و باغداران معیشت و آینده خانواده خود است؛ انتظار این توده نیز حل این معضل است چراکه تا به حال جز تشدید بحران چیزی عاید این توده نشده است.

استاندار اصفهان توضیح داد: امروزه عملکرد مدیران مورد رصد و نظارت مردم است بنابراین اگر مدیری به خصوص در سطوح عالی عامل به اقدامات نا صحیح باشد پیامد منفی و ناگواری برای مردم خواهد داشت که یکی از آن بی اعتمادی توده های اجتماعی است.

وی تشریح کرد: سال 1374 تونل کوهرنگ سه آغاز می شود و تا به حال به پایان نرسیده است به رغم اینکه اگر این تونل 23 کیلومتری اگر در عصر حجر حفر می شد به طور قطع بعد از بیست و چند به پایان می رسید؛ پیامد منفی این تعلل در اتمام پروژه این تونل اتهام فساد مالی و ناکارآمدی مدیران از سوی توده های مختلف است.

رئیس شورای اداری استان اظهار کرد: تونل سوم کوهرنگ با این ماموریت که آب را به حوضه آبریز زاینده رود وارد سازد نیازمند سدی است که آن را با نام سد تونل کوهرنگ می شناسیم؛ سد تونل سوم کوهرنگ سال 85 کلید خورده و تا به حال تنها 20 درصد آن ساخته شده که باعث تاسف است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر پروژه سد تونل سوم کوهرنگ در دوشیفت در حال اجرا است که البته به زودی در سه شیفت عملیات عمرانی آن ادامه می یابد همچنین در تلاش کردیم که معضلات این پروژه را هر چه که باش حل کنیم.

رئیس شورای تامین استان اشاره کرد: پروژه بهشت آباد با سابقه 17 تا 18 ساله نیز از زمره پروژه هائیست که مدت هاست منتظر اجرائی شدن آن هستیم که در صورت افتتاح حدود 150میلیون متر مکعب آب به بستر زاینده رود اضافه میکند.

وی گفت: تا به حال طرح جامعی برای حل بحران آب تدوین نشده اما طرح های مختلفی نوشته شده که تنها از عناوین بزرگ استفاده شده، طرح هایی که هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است؛ ما می بایست طرح های جامع و فنی مدونی را برای نجات زاینده رود تدوین و اجرا کنیم که در جریان این طرح ها منابع آبی زاینده رود تامین شود.

مهرعلیزاده توضیح داده: در دهه های گذشته طرح تونل کوهرنگ دو 250 میلیون متر مکعب آب را به بستر زاینده رود اضافه میکند که از زمره طرح های موفقی ایت که اگر اجرایی نمشد بحران آب در اصفهان به مراتب جدی تر و شدید تر دامن مردم را میگرفت.

وی اظهار کرد: حواشی، فراموشکاری و شعار زدگی مهمترین گره هائیست جلو انجام پروژه های را گرفته است چراکه تبعات این شعارزدگی ایجاد بحران های اجتماعی و نتیجتا قفل شدن پروژه هاست.

استاندار اصفهان ادامه داد: شرکت فولاد مبارکه طی قراردادی می بایست 500 میلیارد سرمایه گذاری کند که میتواند قفل سرمایه گذاری پروژه بهست آباد را تا حدودی حل کند؛ هفت پروژه ای که در دست اجراست شامل تامین منابع آبی حداقلی برای 20 تا 30 سال آینده است.

وی اضافه کرد: این منابع آبی باید بتواند حداقل ها را برای ما تامین کند از دیگر سو کاهش مصرف جدی در شرب، کاشورزی و باغداری، صنایع، مصرف شهری و دیگر بخش ها میتواندبه عنوان دومین پروژه از مجموعه طرح های  هفتگانه گام های بلندی در حل بحران بردارد.

عضو کمیته هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود در ادامه گفت: پس از تامین منابع آبی می بایست بر مصرف آن به خصوص در بالادست نظارت ها را تشدید کنیم چراکه اساسا استفاده از آب زاینده رود صرفا با این توجیه دسترسی داشتن پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: به منظور تحقق این نظارت ها از سوی وزارت نیرو پمپ های رسمی بالادست زاینده رود که تعداد آن به عدد 400 می رسد به کنتور هوشمند مجهز شده اند که امکان اعمال محدودیت را فراهم می آورد؛ به منظور حراست هر چه بیشتر از آب زاینده رود پروژه ای را کلید زدیم که در منطقه بالادست سه لوله در بستر زاینده رود ماموریت انتقال حداکثر 24 متر مکعب در ثانیه آب را به سوی اصفهان دنبال کند.

رئیس شورای تامین استان در پایان بااشاره به پایان ماموریت خود تا 15 روز آینده، تشریح کرد: در صورتی که به فکر حل بحران بی آبی نباشیم با پدیده های ناگوار بیشماری روبرو خواهیم شد که از نمونه های آن فرونشست در مناطق مختلف شهری و غیر شهری است که اگر در یک نقطه تاریخی با فرونشست روبرو شویم طبعا تبعات آن قابل جبران نیست.

 

انتهای پیام /س

نشست هم اندیشی زاینده رود

برچسب ها: بحران آب ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.