آمریکا کریه‌ترین کارنامه حقوق بشر در بین کشور‌ها را دارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: آمریکا صلاحیت صحبت در رابطه با بحث حقوق بشر را ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که آمریکا برخلاف ادعاهای حقوق بشری که دارد، دست به تحریم هایی بر خلاف قوانین  می زند، افزود: واشنگتن با رکوردی که در این زمینه به خود اختصاص داده به هیچ عنوان صلاحیت صحبت در رابطه با بحث حقوق بشر را ندارد، همچنین می توان گفت که آمریکا یکی از کریه‌ترین کارنامه‌های حقوق بشری را بین کشور‌های جهان به خود اختصاص داده است.

لاریجانی با بیان اینکه با وجود ادعاهای بسیار آمریکا، لازم است رعایت حقوق بشر ابتدا از داخل این کشور مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد: حجم زیادی از نژادپرستی، تبعیض و توهین به زنان به ویژه از سوی شخص رئیس‌جمهور آمریکا و طرفداران آن به چشم می‌خورد،  این نکات مهمی است که تازه پس  از بررسی آنها به جنایاتی می رسیم که آمریکایی ها در یمن و مناطق دیگر مرتکب می شوند.

وی افزود: روز گذشته رییس جمهور و وزیر دفاع آمریکا مجددا اعلام کردند که از تهاجم نظامی عربستان به یمن حمایت می کنند. همین نمونه کافی است که آنها را در جرگه جنایاتکاران جنگی قرار بدهیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه رای دادگاه لاهه مبنی بر این بود که تحریم های آمریکا  نباید شامل موارد بشردوستانه باشد؛ همچنین نباید اقداماتی انجام شود که باعث تشدید مناقشات شود، این درحالی است که ما  شاهد اعمال مجدد  تحریم ها از سوی واشنگتن هستیم، تحلیل شما در این رابطه چیست؟ گفت: این تحریم ها در حال حاضر هم اعمال می شود و بحث اعمال تحریم های جدید در 13 آبان که از سوی آنها اعلام شد به  اهمیتی که  این روز و بحث مبارزه با استکبار برای ما دارد، بازمی گردد.

وی با تاکید براینکه تحریم های اعمالی آمریکا علیه کشورمان صرف نظر از شامل شدن اقلامی مانند دارو و مباحث انساندوستانه بازهم خلاف قوانین حقوق بشری است، تصریح کرد: به عقیده من رای دادگاه لاهه علیه آمریکا رای حداقلی است. در هر صورت شاهد توسعه اقتصادی در کشورخواهیم بود و این تحریم ها نمی توانند ما را متوقف کنند؛ ولی اقدام آنها در اعمال تحریم علیه ایران ابتدا خلاف قوانین بین المللی و تجاوز به حقوق ملت ما بوده و علاوه برآن برخلاف اسناد حقوق بشری مانند حق توسعه اجتماعی، سیاسی و مواردی نظیر آنها است. شاید واشنگنتن از اینکه تحریم هایی علیه تهران اعمال کرده است حس غرور داشته باشد؛ اما قطعا تک تک اقدامات آنها خلاف قوانین بین الملل است.

لاریجانی گفت: با وجود تحریم های آمریکا، کشور ما همچنان توانمند بوده و امیدوار هستیم چنین اقداماتی بازهم بر این توانایی ها بیافزاید، شاید در چهار_پنج سال  گذشته بیش از حد به برخی توافقات بین المللی اعتماد کردیم. ما هیچ گاه به امضا آمریکا اعتماد نداشتیم، ولی وقتی چند کشور دیگه هم با آنها همصدا شدند گفتیم شاید بتوان به آنها اعتماد داشت.حالا به این نتیجه رسیدیم که  این وعده ها قابل قبول نیست و باید به خودمان اتکا کنیم، نباید فراموش کنیم که ملت ما با دست خودشان و با بهره گیری از امکانات موجود یکی از قوی ترین کشورهای منطقه بوده و خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه همچنین در رابطه بااینکه فروش سلاح به عربستان برای آمریکا و اروپا از اهمیت بیشتری نسبت به مسائل حقوق بشری دارد، افزود: در راس این امر آمریکایی ها قرار دارند، آنها  بالغ بر 60 الی 70  درصد سلاح های خود را به عربستان می فروشند، همچنین در رده های بعدی انگلستان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی قرار دارند. کشورهایی که بخش عزیمی از تجارت آنها به فروش تسلیحات باز می گردد هیچ انگیزه ای ندارند برای انجام اقدامات جدی در قبال عربستان ندارند، اما از آنجا که در مورد قتل خاشقجی افکار عمومی به شدت حساس شده اند تنها ژست تبلیغاتی می گیرند.

وی تاکید کرد: در پرونده خاشقجی حساب آمریکا و ترامپ از سایرین جداست، به عقیده من قتل خاشقجی با نظر شخصی ترامپ انجام شده است. چون این روزنامه نگار روابط گسترده ای با دموکرات ها  داشت و به تازگی در مقالات خود به بحث سوء استفاده های خانواده ترامپ و روابط مالی آنها با شاهزاده سعودی پرداخته بود.احتمال دارد ترامپ از بن سلمان خواسته باشد این فرد را حذف کند. چنین امری در کارنامه ترامپ وجود دارد، به تازگی کتابی منتشر شده است که در آن گفته شده ترامپ از وزیر دفاع خود خواسته است دست به حذف چند نفر در خاورمیانه بزند، به دنبال همین موضوع ترامپ در مصاحبه ای گفت که احتمال دارد ماتیس  هم تغییر کند.

لاریجانی تاکید کرد: در فرهنگ ترامپ تقاضا برای حذف افرادی که احساس می کند موی دماغ شده اند موضوع عجیبی نیست. به عقیده من ترامپ خود به موضوع قتل آلوده بوده و نمی تواند در این زمینه پنهانکاری کند.

وی خاطرنشان کرد: قتل خاشقجی نه تنها آبروی عربستان را بلکه آبروی تمام کشورهای اروپایی که با آنها همدست هستند را هم برده است، علاوه براین  برای جهان عبرت آموز است بدانند اینها همان رهبرانی هستند که برای آزادی و حقوق بشر سینه چاک می کنند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۴۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
جناب لاریجانی آخه تو چرا؟؟!!! بابا از همان اول هم واضح و مبرهن بود که این سناریو توسط مثلث صهیونیستی - آمریکائی - عربی نوشته شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
لاریجانی گفت: با وجود تحریم های آمریکا، کشور ما همچنان توانمند بوده و امیدوار هستیم چنین اقداماتی بازهم بر این توانایی ها بیافزاید، شاید در چهار_پنج سال گذشته بیش از حد به برخی توافقات بین المللی اعتماد کردیم. ما هیچ گاه به امضا آمریکا اعتماد نداشتیم، ولی وقتی چند کشور دیگه هم با آنها همصدا شدند گفتیم شاید بتوان به آنها اعتماد داشت.حالا به این نتیجه رسیدیم که این وعده ها قابل قبول نیست .
پس به سران دست اندرکار سفارش بفرمائید با دقت بیشتر قانون مصوب کنندو با چشم و گوش باز .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
ای کاش توافقات برجام نکرده بودیم وقتی امریکا به هیچ چیز پایبند نیست وبه سراحت از منافقین حمایت می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
اقای لاریجانی درود
United States of America
ناشناس
۰۵:۳۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
محمدجواد لاریجانی شخص بسیار شجاع و سخن های این مرد باید بگوش گرفت.
Bulgaria
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
ننگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
آمریکا از اول هم قابل اعتماد نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
من با نظر ایشان موافقم که قتل خاشقجی با هماهنگی ترامپ صورت گرفته است . به سخنان ترامپ مراجعه کنیم این مطلب واضح است ، مثل حمله صدام به کویت که با هماهنگی با امریکا صورت گرفت بعد با همین بهانه به صدام حمله کردند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
لعنت ب ترامپ دو رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
برجام بی فایده بود برامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
تمام بدبختی کشور زیر سر برجام و مذاکره با آمریکا است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
نمیشود همان تور که امریکا ما را تحریم کرده ما هم ان را تحریم کنیم وکلمه امریکا را از کل تاریخ جهان حذف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
تو دیگه خیلی از قافله عقبی عامو!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
تو خیلی از قافله عقبی عامو که منفی میدی!!!!!
کما اینکه خورشید منافع برجام به چشمات هم ضربه زده
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۱:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷
بله
آخرین اخبار