رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر توجه به کاوشگری و پرسشگری در نسل جوان گفت: متفاوت سخن گفتن با قرائت رسمی دولتی، به معنی اپوزیسیون نیست.
به گزارش خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گستردگی جمعیت ذینفعان آموزش و پرورش و تنوع طرحها در این نهاد تعلیم وتربیتی همواره به عنوان چالش مطرح شده است و صاحبنظران بسیاری در این حیطه وارد عمل شدند تا برای پیشبرد صحیح برنامهها موثر واقع شدند.
امروزه ضرورت توجه به تحول حرف اصلی را در نظام تعلیم و تربیت می زند و طی کردن این مسیر نیازمند بررسی جوانب برای تحقق بخشیدن به اهداف است اما اکنون طرحهای روی زمین مانده یا نیمهکاره و نبود زیر ساخت مناسب برای تحقق کامل آنها آموزش و پرورش را دچار مشکل کرده است و هجمه های بسیاری را بر این نهاد وارد می کند.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رئیس مرکز مطالعات تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به علت انتقاد از آموزش و پرورش اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی در آموزش و پرورش انجام گرفته است؛ انکار کارهای خوب و بزرگ دستگاه تعلیم وتربیت نشان قدر ناشناسی یا چشم بستن به دستاوردهای انقلاب است که امروز به شکل اپیدمی در برخی ظاهر شده و حتی به برخی خود کم بینها از مسئولان و دست اندرکاران هم سرایت کرده است.
وی افزود: تأسیس نهاد امورتربیتی، مراکز تربیت معلم، گزینش معلمان و تدوین اسناد بالادستی همانند تهیه و تدوین فلسفه تعلیم وتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی از اقدامات مؤثر و قابل توجه در جهت اصلاح و ارتقاء نظام آموزشی کشور است.
حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: تلاشهای انجام شده در جهت محو بیسوادی و پوشش کامل کودکان لازم التعلیم به ویژه دختران و ارائه طرحهای گوناگون سواد آموزی و جلوگیری از رجعت به بیسوادی که موجب قدردانی سازمانهای بین المللی هم شده است و از افتخارات وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود.
رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت اظهار کرد: در کنار این توفیقات کارهای انجام نشده زیادی هم وجود دارد که باید بدان اهتمام کرد، اجرای کامل سند تحول و توسعه عدالت آموزشی و تربیتی، تربیت معلمان حرفهای با ویژگیهای پیش بینی شده در اسناد بالا دستی و ارتقاء منزلت اجتماعی و اعاده مرجعیت علمی تربیتی معلمان و تغییر رویکرد آموزشی صرف به رویکرد فرهنگی تربیتی از جمله اقدامات بایسته است که باید اتفاق بیافتد.
بیشتر بخوانید: ارائه کلکسیونی از طرحها نشانه ابتکار و خلاقیت نیست/ وجود شغل دوم، تاب آوری معلمان را کاهش داده است
رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: مشکلات در تحقق موارد ذکر شده وجود دارد و برخی از مدیران هنوز در چنبره روزمرگی کارهای جاری خود را به نام تحول گزارش میکنند؛ نشناختن اولویتها و جابجایی آنها و رجحان نگاه سیاسی به نگاه کارشناسی و انقلابی آفتی است که هر از چند گاهی در آموزش و پرورش شدت مییابد.
انتقاد از این روشهای غلط و پی نگرفتن تربیت مبتنی بر نگاه اسلامی و انقلابی اپوزیسیون سازی نیست که برخی مدیران بجای تاب آوری و افزایش شنوایی برای شنیدن و شناختن ضعفها منتقدان را با کلمات درشت مینوازند. متفاوت اندیشیدن و متفاوت سخن گفتن با قرائت رسمی دولتی، به معنای اپوزیسیون نیست، بلکه نشان از قدرت فکری و اندیشه ورزی در عقبه نظام است.
محمدیان تأکید کرد: برای دستیابی به جایگاه اول علمی در منطقه باید به تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی و زنده نگهداری یاد شهیدان و ایثارگران بپردازیم و کاوشگری و پرسشگری را در میان نسل جوان بیش از پیش دامن بزنیم.
وی تاکید کرد: متفاوت اندیشیدن و متفاوت سخن گفتن با قرائت رسمی دولتی، به معنای اپوزیسیون نیست، بلکه نشان از قدرت فکری و اندیشه ورزی در عقبه نظام است.
انتهای پیام/