نیستانی گفت: برخی اساتید هنوز نحوه ارتباط با دانشجو و فنون تدریس در این دوره را نمی‌دانند و مبتنی بر سخنرانی پیش می‌روند.

برخی اساتید هنوز نحوه تعامل با دانشجو را نمی‌دانند / فنون معلمی جدای از محقق بودن استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نیستانی مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم در برنامه پرسشگر درباره جایگاه تربیت مدرس اظهار کرد: به طور جدی به دنبال ارتقاء کیفیت آموزش هستیم و تعاریف خاصی را برای معلمان، مدرسان و محقق بودن داریم اما متأسفانه برخی به غلط تصور می‌کنند هر کسی که مقاله نوشتن و روش تحقیق بلد باشد معلم بودن و مدرس بودن را هم بلد است در حالیکه این موضوعات جدای از هم هستند.

تدریس دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسشگری‌ و تفکر انتقادی است

نیستانی‌ ادامه داد: برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هنوز اصول تدریس را نمی‌دانند در حالیکه تدریس دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسشگری‌ و تفکر انتقادی است ولی اکنون صرفاً شیوه سخنرانی به کار گرفته می‌شود که البته در این شرایط هم برخی هنوز روش سخنرانی رسمی را هم نمی‌دانند.

مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه هنوز نحوه ارتباط با دانشجو برای برخی از اساتید مشخص نیست، افزود: نیازمند نقشه‌ای هستیم تا توسعه کیفی هیئت علمی را به دنبال داشته باشد اکنون بیش از 50 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه توسط گروه‌های ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشگاه را واحد مستقل حرفه‌ای می‌دانیم

وی تصریح کرد: دانشگاه را واحد مستقل حرفه‌ای می‌دانیم و به همین جهت فرآیند جذب اعضای هیئت علمی بدون توجه به حوزه آموزشی انجام می‌شود و محوریت با داشتن مقاله و تجربیات پژوهشی متقاضیان است به همین جهت هنوز نتوانسته‌ایم تربیت حرفه‌ای را برای اعضای هیئت علمی داشته باشیم.

آغاز انتخاب مدرسان‌ نمونه

نیستانی‌ از انتخاب مدرسان‌ نمونه خبر داد و گفت: این فعالیت را شروع کردیم اما هنوز به طور فراگیر آن را دنبال نمی‌کنیم و در آیین‌نامه‌های فعلی هم هنوز روحیه پرسشگری‌ موجود نیست.

مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به اینکه باید آموزشگری‌ را با تدوین قوانین تقویت کنیم، اظهار کرد: اولویت اصلی در شرایط فعلی پژوهشگری‌ است در حالی که باید آموزش را هم که یکی از بال‌های فرآیند یاددهی – یادگیری‌ محسوب می‌شود مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایرانی
۲۲:۴۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۷
کاملا درست است بزرگوار من دانشجوی ارشد رشته ی تاریخ وفلسفه ی اموزش وپرورش بودم فقط نیمی از اساتید نحوه ی تعامل صحیح با دانشجورا می دانستند ونیمی دیگر هنوز به همان روشهای قدیمی وسخنرانی های بیهوده تدریس می کردند واگر اعتراضی به انها می شد نمره داغمون می کردند در یکی از دروس که من به تمام سوالات درست پاسخ دادم فقط به خاطر انتقادی که از ایشان کردم وگفتم شما چیزی می گویید وچیز دیگری عمل می کنید به من سیزده وبیست وپنج صدم داد بارها ما از شهرهای دیگر جلو کلاس می رسیدیم اونوقت پیام می داد من نیستم واقعا برای اموزش عالی متاسف می شود انسان که چنین اساتیدی هنوز وجود دارند .
آخرین اخبار