در گفتگو با هنرمند پیکرتراش مطرح شد؛

ابداع سبک پیکرتراشی در اردبیل/ «آشیق» هایی که در آذربایجان معرفی می شوند

پیکرتراشی که یکی از صنایع دستی باستانی در اقصا نقاط جهان محسوب می شود، این روزها در اردبیل شاهد خلق سبک جدیدی از سوی هنرمندان زبده بوده و مقدمه ای برای جهانی سازی هنر اردبیل است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در طول دهه ها هنر پیکر تراشی اردبیل هنرمندان متعددی را به خود دیده است.

در موزه باستان شناسی اردبیل و در آثار کشف شده تاریخی نمونه های متعددی از پیکره هایی با مفاهیم و معانی قابل توجه قابل مشاهده است.

پیکرتراشی که به نوعی زبان ارتباطی هنرمند با سایر افراد و حتی سایر نسل ها بوده در اردبیل از سابقه قابل توجهی برخوردار است.

 احساس، اندیشه و تفکرات تمدن ها بر روی پیکره ها حک شده و نمونه بارز پیکره ها و سنگ افراشته های سنگی در محوطه باستانی شهریری مشکین شهر قابل مشاهده است.

اما در دوره معاصر نیز اردبیل مهد فعالیت هنرمندان متعددی بوده و جالب آنکه بیشتر از مردان، بانوان به این رشته هنری گرایش داشته اند.

الناز مرادی نجاری از هنرمندان جوان پیکرتراش یکی از چهره هایی است که توانسته در طول فعالیت هنری خود آثار قابل توجهی خلق کرده و در نمایشگاه های ملی و بین المللی توانمندی اردبیل را به اثبات برساند.

تربیت 700 شاگرد زن و مرد در طول 11 سال

مرادی بعد از اتمام تحصیلات در رشته هنر با گرایش چوب از دانشکده صنایع دستی تبریز از سال 86 فعالیت آموزشی خود را از مرکز آموزش اداره کل میراث فرهنگی استان آغاز کرده است.

وی علاوه بر این مدتی در دانشکده علمی کاربردی میراث فرهنگی مشغول به تدریس بوده و به اذعان خود در طول 11 سال گذشته بیش از 700 نفر هنرمند را تربیت کرده است.

این هنرمند در خصوص گرایش بانوان به رشته پیکرتراشی تصریح کرد: بیش از نیمی از شاگردان بنده خانم ها هستند و در گذشته گرایش بانوان به مراتب بیشتر از آقایان بود.

مرادی ادامه داد: در مقطعی آموزش این رشته از لیست برنامه ها حذف شد و ما منبت چوب را در استان آغاز کردیم اما از یک سال گذشته آموزش پیکرتراشی مجددا آغاز شده است.

پیکرتراشی به عنوان شغل اصلی مورد توجه است

به اعتقاد مرادی پیکرتراشی علاوه بر اینکه جزو صنایع دستی جذاب برای علاقه مندان است در عین حال درآمد زایی قابل توجهی نیز دارد و برخی از هنرمندان توانسته اند پیکرتراشی را شغل اصلی خود انتخاب کنند.

هنرمند پیکرتراش تاکید کرد: در یک سال گذشته تعدادی از شاگردان بنده به تولید و سفارش گیری مطلوبی رسیده اند و از هم اینک برای چند ماه آینده سفارش تولید داریم.

وی همچنین در خصوص هزینه های تولید اضافه کرد: پیکرتراشی یکی از هنرهای کم هزینه است و با ابزارآلات ساده فرد می تواند این رشته را آغاز کند و در ادامه با فروش اولین اثر هزینه ترم های بعدی و ابزارآلات دیگر را تامین کند.

به گفته مرادی قیمت گذاری آثار با کمک کارشناسان انجام می شود و در عین حال قیمت ها متناسب با کیفیت کار  تولیدی است بطوریکه به عنوان مثال یک آهوی انتزاعی می تواند متناسب با نوع اثر از 300 هزار تومان تا 15 میلیون تومان قیمت گذاری شود.

با ضعف تبلیغ مواجه هستیم

هنرمند منبت کار در طول فعالیت کاری خود علاوه بر تربیت صدها شاگرد توانسته علاقه مندی خانواده خود را نیز به این رشته هنری جلب کند.

به اذعان خود وی، پدر و مادر این هنرمند مشوق او بوده و در ادامه همسر و حتی فرزند 9 ساله اش نیز به رشته چوب گرایش یافته و در تولید آثار همکار و همراه او هستند.

اما آثار این هنرمند که در نمایشگاه های ملی و بین المللی نظر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را به خود جذب کرده با مشکلاتی نیز مواجه است.

بطوریکه ضعف تبلیغ و معرفی از جمله مهمترین این مشکلات عنوان می شود و مرادی معتقد است بسیاری حتی این رشته هنری را به درستی نمی شناسند.

وی با بیان اینکه از کشورهای ترکیه و آذربایجان به آثار تولیدی استان ابراز علاقه مندی شده است، ادامه داد: لازم است پیکرتراشی اردبیل به صورت گسترده معرفی شود.

ابداع سبک جدید تلفیقی

شاگردان مرادی توانسته اند سفارشاتی از کشورهای همسایه دریافت کنند و از جمله اینکه در آینده نزدیک نمونه آثار «آشیق» به عنوان المان فرهنگی اردبیل برای متقاضیان آذری تولید می شود.

در عین حال در کارگاه خانگی مرادی قرار است پیکره های رقص سماع نیز تولید شده و بیش از گذشته پیکر تراشی اردبیل در سطح جهانی معرفی شود.

اما آنچه آثار این هنرمند را متمایز ساخته سبکی از پیکرتراشی است که با هنرهای دیگر از جمله نقاشی، آینه کاری و برجسته کاری تلفیق می شود.

این اقدام کم نظیر می تواند به عنوان برند پیکرتراشی اردبیل مطرح شده و جایگاه هنری استان را ارتقا دهد.

هنرمندان اردبیلی در کارگاه های خانگی اشتغال زایی کرده و حتی برای عده ای دیگر فرصت های شغلی فراهم می سازند. این در  حالی است که این اقدام با کمترین امکانات عملیاتی می شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: هنرمندان ، پیکرتراشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.