حکیم زاده گفت: تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی امری تخصصی است و باید نگاه تخصصی به این دوره داشته باشیم.

ضرورت نگاه تخصصی به تعلیم و تربیت در دوره کودکی / مؤسسات آموزشی کودکان را منبع درآمد خود کرده‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش ایجاد انگیزه و روش‌های نوین آموزشی با حضور رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی، عبدالرضا‌ فولادوند‌ مدیر کل آموزش و پرورش تهران و جمعی از آموزگاران، مدیران و معاون آموزشی مدارس ابتدایی منطقه 11 ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم حکیم‌زاده خطاب به آموزگاران اظهار کرد: سرنوشت 19 هزار دانش‌ آموز دوره ابتدایی در دستان معلمان این دوره است مدیران ارشد فردا از میان همین دانش آموزان خواهند بود بنابراین دوره ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است.

حکیم‌زاده ادامه داد: رویکرد‌های اساسی در معاونت ابتدایی باید بر مبنای رویکرد‌های دینی و قرآنی باشد که این موضوع صرفاً به فضای فیزیکی مدرسه منحصر نیست و باید سیاست‌گذاری‌های جدید معاونت مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت دور کردن کودکان از رقابت‌های بیهوده

وی با بیان اینکه باید کودکان را از رقابت‌های بیهوده دور کنیم‌، گفت: بر اساس مبانی دینی و تحولی آموزش و پرورش مدیر نقش راهور‌ و الگو دارد و می‌تواند منشأ تحولات عظیم و مثبت در جامعه دانش‌ آموزی و بین دانش آموزان و به طبع آن در جامعه باشد.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: اساس کار در دوره ابتدایی باید با محبت باشد و اعتماد و احترام به معلم مورد توجه قرار گیرد و نکته اساسی این است که بر مبنای سند تحول بنیادین باید برای این دوره اولویت‌ ویژه‌ای در نظر بگیریم.

حکیم‌زاده با تأکید بر تخصصی‌ بودن تعلیم و تربیت در دوره کودکی تصریح کرد: معلمی کردن در هر دوره به ویژه در دوره ابتدایی حرفه‌ای دشوار و تخصصی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از بسترهای‌ هنری، ادبیات و بازی در دوره ابتدایی بهره بگیریم‌، گفت: امسال پیک‌های نوروزی را حذف کردیم و داستان خوانی و داستان نویسی جایگزین‌ آن شد در واقع باید از نوشته‌های بی حاصل در دوره دانش آموزی پرهیز کنیم تا ارزشیابی‌ کیفی و توصیفی احیا شود.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: استفاده از ظرفیت بازی یکی از مناسب‌ترین بسترهای‌ تربیتی و یادگیری در دوره ابتدایی محسوب می‌شود که به تقویت خلاقیت دانش آموز کمک می‌کند و جایگزین حافظه‌ محوری است.

حکیم‌زاده با انتقاد از اینکه فرزندان ما امروز به جای تربیت منبع درآمد مؤسسات‌ آموزشی شده‌اند افزود: مؤسسات کودکان ما را صرفاً با نگاه به منافع اقتصادی مورد توجه قرار داده‌اند که باید این نگرش را عوض کنیم.

تعلیم و تربیت به معنی  به تست زدن در دوره ابتدایی نیست

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت و پیشرفت به تست زدن در دوره ابتدایی مربوط نمی‌شود و باید این مبارزه آزادی که در مؤسسات آموزشی برای پیشرفت تحصیلی وجود دارد حذف و در عوض‌ ایجاد محیط با نشاط برای دانش آموزان جایگزین‌ شود.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: قبل از چیدمان مدرسه و کلاس درس باید به این فکر کنیم که هر دانش آموز با هر شرایطی امکان یادگیری داشته باشد در واقع باید کرامت و ارزش ذاتی کودکان را به رسمیت بشناسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
کاش به معلمانی که از چندین روش غیر علمی واستاندارد استخدام شده اند هم اموزش داده می شد نه اینکه هر کدام ساز ناکوک خودشان را به صورت سلیقه ای می نوازند واموزش وتعلیم کودکان را مشوش ونابود نمی کردند به خدا ادم دلش کباب میشه وقتی می بینه تعلیم وتربیت واقعی چی میگه ولی در مدارس ما چی عمل میشه هفتاد درصد معلمین وهشتاد درصد مدیران ومعاونان مدارس ابتدایی اصلا تخصصی در مورد تربیت کودکان ندارند نیمی از مدیران ومعاونین این مدارس خصوصا در استانها مربیان نهضت سواداموزی وحق التدریسانی هستند که اموزشی ندیده اند واکنون بر خروجی های تربیت معلم ودانشگاه فرهنگیان که رشته ی تخصصی انهاست نظارت می کنند وادرس اشتباه می دن واونا هم مجبورند براساس سلسله مراتب دستورات غیر علمی اونارو انجام بدهند وفقط خنده ی تلخی بر این اوضاع بنمایند واقعا نمی دونه ادم چی بگه وچی کارکنه فقط مجبوره ادم بچه های خودشو توخونه ویا کلاس خودش علمی اموزش بده ولی چون اغلب بخشنامه ای ودستوری وکاغذبازی هست مجبوری همرنگ جماعت باشی .
آخرین اخبار