مهدی قزلی گفت: امسال به برندگان جایزه ادبی جلال آل احمد ۱۰۰ میلیون و به شایستگان تقدیر آن ۳۰ میلیون تومان اعطا می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،نشست خبری جایزه ادبی جلال آل احمد، صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد و محمدرضا بایرامی دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار شد.

مهدی قزلی دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد در خصوص زرویی نصر آباد گفت: خبر درگذشت ابوالفضل زرویی نصر آباد، بسیار خبر ناخوشایندی بود و از نیمه های شب مشغول راستی آزمایی خبر بودیم که متاسفانه باخبر شدیم این خبر صحت دارد.

وی افزود:اگر کسی در کارنامه اش تنها این صحبت کیومرث صابری باشد؛ کافی است که گفته تا قلم زرویی نصر آباد است قلم امثال عبید و دهخدا زمین نمانده است.

قزلی ادامه داد:زرویی نصرآباد در مجله «گل آقا» در حضور بزرگان کار کرد و تمام شهرتش را از ادبیات به دست آورد.

وی با بیان اینکه مردمی بودن ویژگی متمایز زرویی نصر آباد از دیگران بود،گفت: امیدوارم این طنزپرداز جایش در بهشت باشد.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با بیان اینکه روز شنبه جایزه ادبی جلال آل احمد قدم هفدهم خود را در کتابخانه ملی بر می دارد،گفت:جایزه معمولا در روز تولد جلال آل احمد برگزار می‌شود اما تعطیلی و سفر کاری وزیر باعث شد که دو هفته با تعویق برگزار شود.

قزلی با اشاره به میزان آثاری که در این جایزه ادبی بررسی شد، گفت: تعداد ۳۲۱۳ کتاب در جایزه ادبی جلال آل احمد بررسی شد که ۱۵۰ اثر در بخش نقد ادبی، ۱۷۳ اثر در بخش مستند نگاری، ۱۲۰۰ اثر در بخش داستان کوتاه و ۱۶۷۳ اثر در بخش رمان و داستان بلند بررسی شدند.

وی با بیان اینکه برخی از آثار به دلیل مسائل و مشکلات در روند داوری جایزه جلال آل احمد حذف شد،گفت: همه آثار در سطوح مختلف داوری در جایزه جلال آل احمد بررسی شد؛داوران بخش داستان کوتاه یزدان سلحشور، علی چنگیزی و ابراهیم حسن بیگی هستند.

قزلی گفت: ۵ اثر با عناوین «اسپاراتی» امیر ریاحی نشر مروارید، «تفنگمو زمین نذار» سید میثم موسویان نشر کتاب جمکران، «زخم شیر» صمد طاهری نشر نیماژ، «قلب نارنجی» فرشته مرتضی برزگر نشر چشمه و «ماندن» مرتضی فرجی انتشارات سوره مهر در این جایزه ادبی رقابت نهایی خواهند داشت.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد گفت:ما در جایزه ادبی جلال آل احمد تمام آثار را فارغ از اینکه از یک طیف باشند یا از طیف های مختلف در اختیار داوران قرار می‌دهیم برای مثال اگر ۳۲۱۳ اثری که در این دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بررسی شدند ۳۲۱۳ طیف فکری داشته باشند تمام آن‌ها در این جایزه ادبی بررسی می‌شوند.

وی در خصوص اقداماتی که برای برگزیدگان جایزه ادبی جلال آل احمد انجام داده اند،گفت:کتاب‌های برندگان جایزه ادبی جلال آل احمد را به شورای حمایت از کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌کنیم. وزنه علمی ۹ نفر از اعضای هیئت علمی و ۱۲ داور جایزه ادبی جلال آل احمد با اعضای شورای خرید کتاب برابری می‌کند که این افراد در آن انتخابات هم تاثیر دارند.

قزلی گفت:نه به عنوان یک حق، بلکه به عنوان یک امتیاز برندگان جایزه ادبی جلال آل احمد در رویداد‌های فرهنگی که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار می‌کند به عنوان مهمانان حوزه نویسندگی حضور دارند. 

اهدای جایزه  ۳۰ میلیون تومانی به شایستگان تقدیر جایزه جلال آل احمد

دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد با اشاره به پرداخت حق کپی رایت برگزیدگان سال گذشته جایزه جلال گفت: در بنیاد شعر و ادبیات داستانی سعی می‌کنیم از ظرفیت خودمان در جایزه ادبی جلال آل احمد استفاده کنیم. امسال به برندگان جایزه ادبی جلال آل احمد ۱۰۰ میلیون و به شایستگان تقدیر آن ۳۰ میلیون تومان اعطا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از ابتدای حضورم  با مضیقه‌های مالی رو به رو بوده است، تصریح کرد: سال گذشته تمام هزینه‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با برگزاری جشنواره ها، حقوق و اجاره بهاء ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

قزلی با بیان اینکه امسال تا ۲ میلیارد تومان بودجه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتیم،گفت: شان و سهم ادبیات این نیست ضمن اینکه هزار و ۲۹۰ انجمن تاسیس شدند و ۴۰۰ انجمن شناسه خود را دریافت کردند.

وی با تاکید بر اینکه یک مجموعه‌ دولتی مانند یک مجموعه خصوصی اداره می‌شود و در هزینه هایش صرفه جویی می‌کند،گفت: منابع را مدیریت می‌کنیم تا جایزه ادبی جلال آل احمد را به بهترین نحو برگزار کنیم. کتابخانه ملی یکی از نهاد‌های مهم و معتبر در زمینه کتاب است و با مطالعه،نهاد کتابخانه‌های عمومی را برای مراسم اختتامیه انتخاب کردیم و با این انتخاب تا حد زیادی در هزینه هایمان صرفه جویی کردیم.

قزلی با اشاره به اینکه کسانی هستند که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان را برای تصمیم گیری در حوزه ادبیات قابل می‌دانند،گفت: بخش ویژه جایزه ادبی جلال آل احمد با اساسنامه این جایزه ارتباطی ندارند آنچه که در اساسنامه این جایزه ادبی لحاظ شده من و آقای بایرامی انجام می‌دهیم و  تلاش می کنیم جایزه را به یک اتفاق بزرگتر تبدیل کنیم. تا این جایزه ادبی فربه و موقعیتش به موقعیت رویداد‌های جهانی نزدیکتر شود.

در این مراسم محمد رضا بایرامی، دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: اسامی داوران بخش داستان کوتاه و رمان تا کنون مشخص نبود.

بایرامی گفت: اجرای سلیقه های گوناگون  در ادبیات می‌تواند به نوعی نزد سیاستگذاران فرهنگی مهم باشد واقعیت این است که دوستان داور ما صرف نظر از همه مسائل، اینکه ناشر چه کسی است یا جنسیت نویسنده چیست اثر را بررسی کردند. چون آثار را مدنظر قرار دادند به طور بدیهی برخی مسائل در آن مطرح می‌شود از جمله اینکه قوت ادبی و شمول آثار چگونه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، بازارنشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار