مدیرعامل راه آهن گفت: مقرر شده، شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی ایجاد شود.

شورای رقابت ریلی ایجاد می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن کشور در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در راه آهن با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بودجه سال ۹۸ تأکید بر افزایش بهره وری داشته است، اظهار کرد: طی دیداری که لاریجانی رئیس مجلس با فعالان بخش راه آهن و وزارت راه و شهرسازی داشتند بر افزایش بهره‌وری حوزه حمل و نقل تأکید بسیاری داشتند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که مسئله هدفمندی یارانه‌ها در آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: اثربخشی هزینه‌ها و نتیجه این اثربخشی در بودجه بسیار مهم و موثر است.

محمدزاده با بیان اینکه بخش حمل و نقل دومین مصرف کننده انرژی در کشور به شمار می‌رود، گفت: ۹۳درصد از انرژی‌های ایجاد شده در کشور در حوزه حمل و نقل جاده‌ای استفاده می‌شود.

مدیرعامل راه آهن کشور اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل ریلی به ویژه در بخش بار و مسافر بسیار زیاد است، ولی متأسفانه نتوانستیم از این ظرفیت در حوزه باری و مسافری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۷درصد از بار و انرژی‌های موجود در کشور در بخش جاده‌ای در حال استفاده است، گفت: باید میزان بارهای ایجاد شده در بخش جاده‌ای را به بخش ریلی انتقال دهیم و سهم این بخش را به ۲۲درصد برسانیم.

محمدزاده اظهار کرد: سهم ریل در این بخش ۱۳درصد بر تن - کیلومتر است در حالی که سهم بخش جاده‌ای ۲۷درصد بر تن - کیلومتر است و ما می‌توانیم با انتقال بار از جاده به سمت ریل ۵درصد صرفه جویی انرژی در این بخش داشته باشیم.

مدیرعامل راه آهن کشور تصریح کرد: میزان از دست رفتن منابع کشور در بخش زیرساخت‌ها به دلیل آنکه نتوانستیم از بخش ریلی به درستی استفاده کنیم، زیاد است و طبق گزارش‌هایی که اعلام شده ۱۲درصد از کشته‌های جاده‌ای به دلیل استفاده از بخش جاده‌ای در جابه‌جایی‌های بار و مسافر است.

وی بیان کرد: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه باید توجه به بخش ریل افزایش یابد و ما باید در حوزه باری و مسافری بتوانیم سرمایه گذاران و بخش خصوصی را جذب کنیم.

محمدزاده به بهره‌گیری از بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های راه آهن در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال به بخش خصوصی به ویژه در حوزه حمل و نقل ریلی ظلم کردیم به طوریکه تعرفه‌هایی که این بخش در حوزه تعیین قیمت بلیت لازم داشت را نتوانسته ایم محقق کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسافری از سال ۹۴ تا ۹۷ افزایش تعرفه نداشتند و قبل از نوسانات نرخ ارز این بخش خواستار افزایش ۴۰درصدی قیمت بودند و راه آهن با برگزاری جلسات حاکمیتی با افزایش ۱۰درصدی قیمت بلیت موافقت کرد.

محمدزاده ادامه داد: در این بخش با فشارهای بسیار زیادی از سوی نهادهای دیگر مواجه شدیم و این افزایش ۱۰درصدی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد.

مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به اینکه معتقد به دریافت ارز یارانه‌ای نیستیم، افزود: برای ایجاد یک رقابت عادلانه باید هزینه‌های ریل را بپردازیم، زیرا هزینه لوکوموتیو با حساب لوکوموتیو یکسان شده و همین موضوع باعث آسیب دیدن بخش ریلی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مدل خرید خدمت را برای حمل و نقل ریلی درست کنیم، گفت: این خرید خدمت باعث صرفه جویی سوخت و اقتصاد ریلی می‌شود و این هزینه‌ها مستقیما به بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

محمدزاده از مکاتبات بسیار برای قطارهای تکلیفی خبر داد و افزود: متأسفانه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی در این بخش، بخش خصوصی رغبتی برای ورود به این حوزه ندارد.

مدیرعامل راه آهن کشور تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها و منابع موجود در بخش خصوصی استفاده کنیم و قیمت‌ها را در این بخش واقعی کنیم.

وی با بیان اینکه راندمان بخش ریلی با توجه به تحریم‌ها در سال گذشته مثبت بوده است، گفت: بر اساس آمار، جابه‌جایی بار در بخش راه آهن از سال ۹۲ تا سال گذشته ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر بود و ما باید این میزان تولید بار را به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر برسانیم و ما در این بخش با هدف‌های خود بسیار فاصله داریم.

محمدزاده اظهار کرد: ‌استفاده از ماده ۶۷ و ظرفیت‌های آن بسیار ارزشمند است و ما با استفاده از این ماده می‌توانیم از بخش خصوصی بهره ببریم.

مدیرعامل راه آهن کشور تأکید کرد:‌ مقرر شده، شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی ایجاد شود.

وی افزود: باید به عدم تطابق هزینه‌های شرکت‌های ریلی توجه نکنیم و با استفاه از تصمیم‌های عادلانه بتوانیم این حوزه را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحمان محمدی اصل
۱۳:۰۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خودرو سازان با احتکار خودروهای تولید شده ، قیمت خودرو را بیش از 2 برابر افزایش دادند و علیرغم اینکه انبارهای احتکار کشف و تصاویر آن از طریق رسانۀ ملی پخش شد ولی هیچ گونه برخوردی نشد و آقای ...... در مقام وزیر صمت اعلام می کرد 20 درصد قطعات خودرو وارداتی است پس چرا با گرانی ارز ، قیمت خودرو بیش از 2 بربر افزایش یافت و حال که نرخ دلار از 20 هزار تومان به کمتر از 10 هزار تومان کاهش یافته چرا قیمت خودرو کاهش نیافته و مهمتر اینکه خودرو سازان برای اینکه بتوانند قیمت خودرو را بالا نگه دارند و سازمان حمایت نیز که زیر مجموعۀ آقای ...... است قیمت گذاری خودرو را با وعده وعید و امروز و فردا کردن به تعویق انداخت و علرغم اینکه عقلاً و قانوناً می بایست قیمت خودرو نیز مثل هر کالایی دیگر مشخص می شد تا در صورت گرانفروشی برخورد شود ولی آقای وزیر بر خلاف قانون از قیمت گذاری خودداری و اعلام نمود با افزایش تولید ، قیمت کاهش خواهد یافت !!! هر چند با قیمت گذاری می شد جلوی فساد و گرانفروشی را گرفته و حقوق مصرف کننده را حفظ نمود و آن وقت شرکت های خودروساز مثل همۀ بنگاههای اقتصادی دیگر مجبور می شدند با افزایش کیفیت ، تولیدات خود را افزایش داده و سود بیشتری کسب کنند
-
عباس گودرزی
۱۰:۲۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
سلام ، وقتی مسئولی سخنی می گوید و هدفی را بیان می کند که به آن دسترسی پیدا نشده . باید بدنبال موانع بگردد ، و موانع را اعلام کند . وگرنه چگونه می خواهد به هدف برسد ؟ یکی از موانع عدم ارتباط ریلی برای شهرستان های پر جمعیت و دارای پتانسیل تولید و مصرف است . ( مثل بروجرد ) لذا ابتدا باید راه اهن از بن بست های ریلی خارج و شریان ها را به هم متصل تا بهره وری افزایش یابد و عدالت توزیع خدمات و کاهش تصادفات مهیا گردد .
آخرین اخبار