وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از رفع مشکل اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی تا پرداخت ارز نیمایی به دانشجویانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

ماجرای زمین های دانشگاه الزهرا چیست؟

مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: واقعیت این است که در تمام موارد گفته شده یک بحث جدی وجود دارد و آن دولتی بودن زمین است؛ این زمین از گذشته دولتی بوده و الان هم چنین وضعیتی دارد و دارای یک پلاک ثبتی کامل و غیرقابل انفصال است، یعنی این پلاک ثبتی از سال 1317که اولین سال‌های شکل گیری شرکت‌های دولتی بود، ایجاد شدند و درسال ۱۳۴۷ اولین سندی صادر شده سند دولتی بوده است که به بهره برداری یک وزارتخانه درآمده و پس از آن مالکیت این سند دولتی دست به دست شده و به بهره برداری‌های مختلف رسیده است؛ نهایتا در سال ۱۳۸۰ بر اساس یک تفاهم بهره بردار این سند دولتی، دانشگاه الزهرا (س) تعریف شده است.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: تمام سند زمین‌ها که حدود ۵۲ هزار مترمربع و شامل ۱۲ هزار مترمربع خانه‌ها است به صورت یکپارچه بوده و دارای سند دولتی است اما افراد مدعی در خانه‌ها به صورت خانه سازمانی مستقر بودند تا رفت و آمد به شهر کمتر شود؛ این خانه‌ها تحت عنوان خانه سازمانی مطرح بوده و خانه سازمانی دارای تعریف مشخصی است.

اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی به کارگاه‌های مهارت محور

ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان از پرداخت ۱۱ میلیارد ریال تسهیلات جهت ایجاد ۱۱ کارگاه معرفی شده توسط دانشگاه فنی وحرفه ای در شورای حمایت از کارگاه مهارت محور صندوق رفاه دانشجویان خبر داد.

یزدان‌مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور حمایت از کارگاه‌های مهارت‌محور و تولیدی و پیش اشتغال دانشجویی در مرداد ماه سال جاری تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند به دانشجویان کمک کند، این است که تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان به سمت تسهیلات هدفمند سوق داده شود و بر این اساس مدیریت درآمد را جایگزین مدیریت هزینه‌ای کرده‌ایم.

۲۸ بهمن؛ آغاز مهلت مجدد ثبت نام در کارشناسی ارشد ۹۸

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده ثبت نام مجدد و ویرایش اطلاعات ثبت نامی علاقه مندان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ۹۸ همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد از روز یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه آغاز و تا چهارشنبه اول اسفندماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همه متقاضیان در مهلت در نظر گرفته‌شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما و اصلاحات اعلام‌شده می‌توانند نسبت به مشاهده و کنترل اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل برای ویرایش اطلاعات اقدام کنند.

ارز نیمایی به دانشجویان پرداخت می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با بانک مرکزی درباره ارز دانشجویی به توافق رسیده‌ایم و قرار شده است ارز نیمایی به دانشجویان پرداخت شود.

وی ادامه داد: به دلیل آن که بخش عمده‌ای از بودجه را دولت می‌دهد برای دانشجویانی که با هزینه شخصی تحصیل می‌کنند صرفا وزارت علوم بحث مدارک تحصیلی آنها را بر عهده می‌گیرد و بانک مرکزی آنها را برای دریافت ارز آزاد معرفی می‌کند.

فروپاشی اقتصاد کشور؛ هدف سیاست‌های تحریمی آمریکا

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت:در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا بخش‌هایی از اقتصاد کشور هدف گذاری شده‌اند و با مشکل روبه رو هستند اما هدف سیاست‌های تحریمی آمریکا فروپاشی اقتصاد کشور بوده است و به اعتقاد خود می‌خواهند مردم را در تنگنا قرار دهند تا علیه کشور دست به اعتراض بزنند.

جهانگیری با بیان اینکه از علم می‌توان موفقیت کسب کرد گفت: دولت‌های غربی می‌خواهند میزان صادرات ما را تا حدی کاهش دهند و البته کمی موفق بوده‌اند اما اقتصاد و کشور ایران تاب آوری کرده است.

برخی از رشته محل‌های دانشجویی جایگاه شغلی ندارند

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزش وزارت علوم گفت:متاسفانه برخی از رشته‌ محل‌ها در بورس کاذب اجتماعی قرار گرفته‌ و جایگاه شغلی مناسبی ندارند و ما امیدواریم با این سیاست و تدبیر آموزش و پرورش نقش خودش را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ایفا کند و ما نیز بتوانیم تدابیری که در آموزش عالی دیده شده است را با جدیت پیاده کنیم.

معاون آموزش وزارت علوم تصریح کرد:‌ برای اولین بار از سال گذشته با پشتیبانی و تدابیر وزیر علوم با یک گام موثر و خوب این امکان و این اجازه را داده‌ایم که گروه‌های تجربی نیز بتوانند در سایر رشته‌های گروه‌های مختلف انتخاب رشته کنند، این قانون از سال گذشته ایجاد شده و امیدواریم امسال این کار را تأمین دهیم تا بتوانیم برای سایر رشته‌ها ورود پیدا کنیم.

ورود وزارت کشور به موضوع پایان نامه فروشی

منصور غلامی وزیر علوم گفت:یک سال پیش قانونی در این باره در مجلس به تصویب رسید و از ابتدای سال ۹۷ به طور جدی با این موضوع برخورد کردیم و آیین نامه‌های انظباطی برای این بخش در نظر گرفته شده است، اما بخش بیرون از دانشگاه‌ها به ضابطه نظامی احتیاج دارد که با همکاری میان وزارت کشور و نیروی انتظامی کار‌های خوبی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا با ارسال پیامک‌های غیرقانونی مقابله کرده‌ایم و در ۶ ماه گذشته برنامه‌های خوبی انجام گرفته است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به موضوع کاربردی شدن پایان نامه‌ها هم اشاره و اظهار کرد: اینکه دستگاه های اجرایی چقدر به نتایج دانشگاهی احتیاج دارند محل سوال است و مشکل فعلی که با آن روبه رو هستیم جدی گرفته نشدن موضوع علم و پژوهش است.

اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومانی اجرای طرح اشتغال پذیری دانشجویان

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزش وزارت علوم گفت:در برخی موارد شاهد آن هستیم که علت بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر ناشی از این است که نمی توانند مهارت‌های خود را در بازار کار ارائه کنند و به همین دلیل طرح کارورزی را در دانشگاه‌ها اجرا خواهیم کرد.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: رصد و پیگیری درصد اشتغال دانش آموختگان در سطح جامعه موضوعی دیگر است که در اجرای طرح مهارت افزایی عملیاتی خواهد شد. این موضوع بیشتر باید از سوی دانشگاه‌ها و با تعامل با کانون‌های دانش آموختگان اجرایی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآوری کرد: برای اجرای طرح اشتغال پذیری دانشجویان از سازمان برنامه و بودجه درخواست اعتبار 140 میلیارد تومانی کرده‌ایم که امیدواریم تخصیص داده شود.

نهاد‌های علمی معتبر دنیا چاره‌ای جز اعتراف به قدرت ایران ندارند

منصور غلامی وزیر علوم گفت: خوشبختانه کشور ما در حوزه تولید علم رتبه ۱۶ رده بندی‌های جهان را به خود اختصاص داده است پس مراکز علمی ما در مسیر علوم جدید دنیا حرکت می‌کند.
وی اظهار داشت: ما در جامعه علمی دانشمندان بزرگی داریم که اساتید و دانشمندان جوانی را هدایت می‌کنند که عهده دار ارتقای جایگاه علمی کشور در آینده خواهند شد، امیدها و آرزوهایی که قرار است به دست اساتید محقق شود توسط این دانش آموزان اجرا خواهد شد.

غلامی بیان کرد: جامعه علمی ما را در زمینه استفاده مقالات نقد می‌‌کنند، در برخی از رشته‌ها مانند تحقیقات هسته‌ای، فیزیک بنیادی و... حرف برای گفتن داریم و دانشمندان در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مشکل اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی رفع شد

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رفع مشکل اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی خارج از کشور و تأمین ارز به نرخ سامانه نیما جهت اعزام سهمیه‌های باقی مانده دانشگاه‌ها، گفت: پیرو پیگیری‌های مستمر وزارت علوم برای رفع مشکل اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی خارج از کشور که به علت تغییر در سیاست‌های ارزی کشور به وجود آمده و در روند اعزام دانشجویان اختلال ایجاد شده بود، خوشبختانه بر اساس موافقت به عمل آمده با بانک مرکزی جمهوری اسلامی و تأمین ارز به نرخ سامانه نیما، امکان اعزام سهمیه‌های باقی مانده دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وی افزود: علاوه بر آن پیرو پیگیری‌ها و پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز در سال ۱۳۹۸، امیدواریم روند اعزام برای فرصت‌های تحقیقاتی دانشجویان در سال آینده نیز ادامه یابد. اگر چه فرصت‌های تحقیقاتی داخل نیز توسعه خواهد یافت و تا جایی که امکانات و تجهیزات آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های بزرگ کشور در دسترس باشد از انتخاب فرصت‌ها در داخل کشور استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار