به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی طی نامهای به مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر توجه به سند ملی تحل بنیادین اشاره کرد و و اعمابل تغییراتی در آن تاکید داشت که متن نامه به شرح زیر است:
همانگونه که مستحضرید سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی تدوینگر راه برونرفت و پرهیز از الگوهای وارداتی و چالشهای نظام آموزشی است؛ اگرچه پس از حدود هفت سال از تصویب سند مذکور در آن شورای محترم و تأییدات و تأکیدات مقام معظم رهبری، هنوز آنچنان که انتظار میرفت، نشانههایی از اجرای آن در مدارس کشور به صورت عینی به چشم نمیآید.
گذشته از این بی توجهی در اجرای سند، تصویب برخی زیرنظامها به ویژه تصویب سند اهداف دورههای تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی که مغایر با اسناد و مدارک بالادستی است نگران کننده محسوب می شود، زیرا اهداف دورههای تحصیلی باید بر اساس ساحتهای تعیین شده در سند تحول بنیادین و همچنین اهداف کلان برنامه درسی شامل تعقل، ایمان، علم، عمل، اخلاق و عرصههای ارتباطی به صورت بهم پیوسته و با محوریت ارتباط با خدا تبیین و تدوین میگردید.
حال آن که در اهداف دورههای تحصیلی که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، ضمن بی توجهی به بسیاری از اسناد بالادستی، نوعی نگاه تقلیلگرایانه و محافظه کارانه هم وجود دارد و هیچ اثری از ادبیات انقلابی و اسلامی در آن مشاهده نمیشود.
طبعا این اهداف نمیتواند پرورش دهنده انسانی مسئول در طراز و معیار نظام اسلامی باشد و کانون تربیت اسلامی برحسب وظیفه خود، این تعارض را به اطلاع مسؤولان عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش رسانیده است؛ همچنین کانون با دعوت از مسؤولان آن وزارتخانه، به نقد و بررسی این سند مصوب اهداف با حضور کارشناسان و تعدادی از فرهنگیان و دانشجومعلمان پرداخته است که گزارش آن تقدیم میشود.
لهذا با توجه به مسئولیت سرنوشتساز آن شورای محترم در صیانت از نظام تعلیم و تربیت، موضوع جهت استحضار آن شورا و هرگونه اقدام مقتضی منعکس میشود؛ از بذل توجه حضرتعالی و آن شورای محترم تشکر میشود.
انتهای پیام/