روزنامه نیویورک تایمز نوشت علی‌رغم افزایش انتقاد‌های بین‌المللی از ولیعهد عربستان، پادشاه این کشور با ایجاد تغییرات در کابینه، اهرم‌های قدرت را در دستان پسرش تثبیت کرد.

نیویورک تایمز: ملک سلمان قدرت را در دستان پسرش تثبیت کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان "پادشاه عربستان با تغییرات در کابینه، قدرت را در دستان پسر خود حفظ کرد"، نوشت: سلمان پادشاه عربستان سعودی روز پنجشنبه تغییراتی در کابینه این کشور ایجاد و وزرا و مقامات ارشد امنیتی جدیدی را معرفی کرد، ولی اهرم‌های قدرت را در دستان پسر خود و وارث تاج و تخت یعنی محمد بن سلمان حفظ کرد.

 در این گزارش آمده است: از زمانی که تیمی از ماموران سعودی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، را در داخل کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه در ماه اکتبر کشتند و سپس قطعه‌قطعه کردند، عربستان سعودی و ولیعهد ۳۳ ساله آن در معرض انتقاد‌های بین‌المللی شدیدی قرار گرفته‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی غرب به این نتیجه رسیده‌اند که محمد بن سلمان از طرح قتل خاشقجی خبر داشته و به احتمال زیاد دستور آن را داده بود. وی همچنین هدایت کمپین نظامی عربستان سعودی را در یمن بر عهده دارد که به شکل‌گیری یک بحران انسانی کمک کرده و با مخالفت‌های روز افزونی در غرب روبرو شده است.

با این حال، پادشاه هشتاد و سه ساله سعودی هیچ نشانه‌ای دال بر کاستن از کنترل تقریبا کامل پسر خود بر این کشور از خود نشان نداده است. تغییرات روز پنجشنبه در کابینه عربستان نیز از این امر مستثنی نبود، زیرا بسیاری از افرادی که ارتقا مقام یافتند از دوستان نزدیک محمد بن سلمان هستند. در این راستا، مقامات جدیدی برای ریاست گارد ملی، اداره کل امنیت عمومی و وزارت اطلاع رسانی معرفی شدند. سلمان پادشاه عربستان دستور داد یک سازمان فضایی ملی ایجاد شود که ریاست آن را یکی دیگر از پسران وی به نام سلطان بن سلمان در اختیار خواهد داشت. سلطان بن سلمان اولین فضانورد عرب به شمار می‌رود.

در میان آن‌هایی که بر اساس دستورات صادر شده پادشاه عربستان به سمت‌های دیگر منصوب شدند عادل جبیر، وزیر امور خارجه این کشور، قرار دارد. وی به یکی از معروف‌ترین مقامات سعودی تبدیل شده بود که در غرب شناخته شده بود، چه در دوره‌ای که به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و چه در دوره‌ای که سفیر عربستان در آمریکا بود. جبیر از سمت وزارت امور خارجه برکنار و به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه منصوب شد. مشخص نیست که وظایف وی چگونه تغییر خواهد کرد. ابراهیم العساف، وزیر دارایی سابق سعودی، به عنوان وزیر امور خارجه جدید منصوب شد. با اینکه جبیر از خاندان سلطنتی این کشور نیست، به سبب حفظ روابط عربستان با آمریکا به عنوان مهمترین همپیمان ریاض، سمت‌های بسیار مهمی را در اختیار داشته است.

جبیر که کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را از دانشگاه جرج تاون دارد، سمت‌های دیپلماتیک متعددی داشته است. وی از طریق انتقال دیدگاه‌های عربستان به غربی‌ها به ویژه طی جنگ سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ خلیج فارس و نیز بعد از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ به جایگاه قابل توجهی دست یافت. اکثر عاملان این حملات اتباع سعودی بودند.

جبیر مترجم عبدالله، پادشاه پیشین عربستان بود، که وی را به عنوان سفیر ریاض در واشنگتن منصوب کرد. بعد از اینکه سلمان در سال ۲۰۱۵ به پادشاهی عربستان رسید، وی جبیر را به عنوان وزیر امور خارجه منصوب کرد. در آن زمان خیلی‌ها انتظار نداشتند که وی برای مدتی طولانی عهده‌دار این سمت باشد؛ زیرا وی شاهزاده نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: العساف که جانشین جبیر شده است در سطح بین‌المللی چندان شناخته شده نیست. وی در میان صد‌ها شاهزاده و تاجر و مقام سعودی قرار داشت که سال قبل در هتلی مجلل در ریاض در راستای چیزی که دولت این کشور مبارزه با فساد می‌نامید، زندانی شده بودند. وی قبل از آن بازداشت، وزیر دارایی عربستان بود و بعد از آزادی از بازداشت، در یکی از نشست‌های کابینه شرکت کرد و سپس در قالب هیئت عربستان سعودی برای شرکت در مجمع اقتصادی جهانی عازم داووس سوئیس شد. تاکنون نه دولت عربستان و نه شخص العساف درباره علت بازداشت وی توضیحی نداده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، ترکیه ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار