وی با اشاره به اینکه از سال 92 برنامه انسداد مبادی بیسوادی به استانداران ابلاغ شده است، گفت: استانداران در شوراهای آموزش و پرورش کارگروههایی را برای رفع این مشکل در استانها ایجاد کردند و آموزش و پرورش موظف شد تا برنامههایی را برای رفع این مشکل ایجاد کند و به دنبال این برنامه ریزی راهبران آموزشی به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداختند.
حکیمزاده با اشاره به اینکه علل بازماندگی از تحصیل مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: علل اقتصادی مهمترین عامل در بروز این پدیده است و در استانهای سمنان، زنجان، ایلام، قزوین و یزد با توجه به بررسیهای انجام شده دارای کمترین بازماندگی و در استانهای خراسان رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، تهران و کرمان بیشترین آمار را شاهد هستیم؛ علاوه بر این موضوع ازدواج زودهنگام و فاصله از مدرسه هم از دیگر عوامل موثر بر بروز این پدیده به شمار میرود؛ همچین بیسرپست یا بدسرپرست بودن دانش آموز و معلولیت و بی انگیزگی تحصیلی هم از دیگر علل این مشکل است.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده سال گذشته بیش از 31 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل به مدارس بازگشتند، تصریح کرد: هزار و 502 بازمانده از تحصیل در سال 96- 97 داشتیم که از این تعداد 73 هزار و 408 نفر آن دانش آموزان پسر و مابقی دختران بودند که این دانش آموزان در گروه سنی 6 تا 11 سال قرار داشتند.
وی درباره وضعیت پوشش تحصیلی اتباع خارجی در دوره ابتدایی تصریح کرد: بر اساس آمارها 450 هزار اتباع خارجی در مدارس ایران تحصیل میکنند که از این تعداد 320 هزار نفر در دوره ابتدایی هستند و همچنین 5 هزار و 500 کودک فاقد مدارک هویتی در مدارس ثبت نام شدند که نسبت به سال گذشته رشد 11 درصدی داشته است.
حکیمزاده به لایحه حمایت از حقوق کودکان اشاره کرد و گفت: در این لایحه به حق تحصیل کودکان تأکید شده است که این موضوع میتواند خلأهای قانونی برای والدینی که در حضور دانش آموزان در مدارس ممانعت میکند از بین ببرد.
معاون آموزش ابتدایی درباره حمل و نقل دانش آموزان روستایی برای حضور در طرح روستامرکزی بیان کرد: تردد دانش آموزان در مدارس روستامرکزی یکی از مشکلات اصلی ما محسوب میشود که امیدواریم مجلس به کمک آموزش و پرورش به رفع این مشکل و دیگر علل بازماندگی از تحصیل باشد.
انتهای پیام/