خروج بیش از ۱۶۰ هزار راس دام غیرمجاز از خراسان شمالی

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در ۹ ماهه امسال حدود بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز از استان خارج شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، ابراهیم تقوایی مقدم کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان این که در ۹ ماهه امسال حدود بیش از ۱۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین به صورت غیرمجاز از استان خارج شده است ، گفت: در این مدت ۲۳۱ هزار و ۳۵۶ راس دام سبک و چهار هزار و ۱۰۰ راس دام سنگین با مجوز دامپزشکی از استان خارج شده است.

وی افزود: بر اساس برآورد‌های انجام شده تقریبا معادل دو سوم آنچه دام سبک و سنگین با مجوز دامپزشکی از استان خارج شده ، به صورت غیرمجاز جابه جا شده است.

تقوایی گفت: دام‌هایی که با مجوز دامپزشکی از استان خارج می‌شود معمولا راهی کشتارگاه‌های استان‌های همجوار از جمله استان‌های شمالی، تهران و یا خراسان رضوی می‌شوند.

وی با بیان اینکه دام‌های غیرمجاز به قصد قاچاق و یا فروش در سایر استان ها، از این منطقه خارج می‌شود ، افزود: نداشتن گواهی بهداشتی حمل، بیمار بودن دام و یا قاچاق دام علت اصلی جا به جایی دام به صورت غیر مجاز است.

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: جا به جایی غیرمجاز دام یکی از راه‌های اصلی برای انتقال بیماری‌ها و سرایت بیماری‌های مشترک میان انسان و دام به شمار می‌رود از این رو جلوگیری از این تخلف بسیار اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: دام‌های غیرمجاز که در پست‌های قرنطینه شناسایی می‌شوند، با هماهنگی دستگاه قضایی یا به مبدأ عودت داده شده و یا راهی کشتارگاه می‌شوند و با متخلفین برخورد می‌شود.

تقوایی گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۶۴ دستگاه خودروی حمل غیرمجاز دام و محصولات و فرآورده‌های خام دامی در استان شناسایی و توقیف شده است.
کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: ۲۱۳ دستگاه از این خودرو‌ها با همکاری نیروی انتظامی استان در گشت‌های مشترک شناسایی شده است.

انتهای پیام / ب 

امسال بیش از ۲۳۵ هزار راس دام از خراسان شمالی به صورت مجاز خارج شده است

برچسب ها: دامپزشکی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.