رئیس شورای اسلامی شهرکرد، خواستار توجه به حفظ آثار تاریخی در احیای بافت فرسوده این شهر شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حیدر علیپور رئیس شورای اسلامی شهرکرد در نشست با سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: احیای بافت فرسوده این شهر باید همراه با حفظ، بهسازی و مقاوم سازی آثار تاریخی و فرهنگی باشد.

وی افزود: توجه ویژه به احیای بافت قدمی اطراف آستان امامزادگان دو خاتون (س) شهرکرد و بهبود وضعیت سیما و منظر شهری در این منطقه ضروری است.

وی یادآور شد: در تدوین و اجرای طرح جامع فرهنگی و گردشگری شهرکرد، شناسایی، حفظ و بازسازی خانه‌ها و اماکن تاریخی به ویژه در ناحیه غرب این شهر شامل مهدیه، اشکفتک و چالشتر، مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرد.

شهردار شهرکرد هم در این نشست، از آمادگی این شهرداری برای تحویل و مرمت و نگهداری خانه‌های تاریخی در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی در مرکز استان و همچنین برگزاری جشنواره‌های ملی مرتبط با آداب و رسوم چهارمحال و بختیاری به میزبانی این شهر خبر داد.

نورالله غلامیان گفت: راه اندازی و فعال کردن مرکز دائمی اطلاع رسانی به مسافران و گردشگران در ورودی شهرکرد و راه اندازی کمپ مسافران در بوستان تهلیجان با مشارکت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از مهمترین نیاز‌های حوزه گردشگری این شهر است.

وی افزود: بایستی بومی سازی و یکسان سازی ضوابط نمای ساختمانی اطراف قلعه چالشتر، توسط کمیته‌ای تخصصی از مدیران و کارشناسان ادارات کل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی استان و شهرداری شهرکرد انجام شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: موفقیت در حفاظت از میراث فرهنگی و تملک بنا‌های تاریخی در شهرکرد، نیازمند همکاری و تعامل مسئولان شهری، تأمین اعتبار دولتی لازم و استفاده از توان مشاوران ذی‎صلاح برای مطالعه طرح جامع بازآفرینی شهری است.

مهرداد جوادی افزود: متأسفانه بسیاری از بنا‌های تاریخی ثبت شده در چهارمحال و بختیاری، تعیین حریم نشده و همین موضوع باعث ساخت و ساز‌هایی در اطراف این بنا‌ها شده است که در همین راستا، جبران حقوق تضییع شده مالکان ساختمان‌ها و زمین‌های محدوده حریم بنا‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: توجه به مسائل اجتماعی در کنار کالبد فضا‌های تاریخی شهری باید مورد توجه مسئولان مرتبط باشد.

جوادی همچنین، برندسازی و تجاری سازی تولیدات و محصولات صنایع دستی چهارمحال و بختیاری را از برنامه‌های اولویت دار اداره کل میراث فرهنگی استان بیان کرد.

برنامه ریزی برای توجه به تمامی خرده فرهنگ‌ها، بهنگام سازی حریم اطراف بنا‌های تاریخی و رفع دوگانگی در این حوزه، احیای محور فرهنگی شهرکرد، بازاریابی در رشته‌های مختلف صنایع دستی تولیدی و سنتی شهرکرد مانند گیوه دوزی، مسگری، آهنگری، کلاه مالی و نمدمالی، احیای بازارچه صنایع دستی در فاصله میدان فردوسی تا میدان ابوعلی سینا شهرکرد به عنوان محل عرضه صنایع دستی تولیدی این شهر، حفظ تنها دالان موجود در شهرکرد واقع در پشت اتاق آیینه این شهر، تقویت درآمدزایی در بافت تاریخی چالشتر، اجرایی کردن طرح جامع گردشگری چهارمحال و بختیاری، و سرمایه گذاری و اشتغالزایی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، گردشگری و صنعت از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بود.
 
شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، با دو هزار و ۶۰ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین مرکز استان در کشور به شمار می‌رود و به همین دلیل به «بام ایران» شهرت دارد. این شهر در مجموع جزو ۲۰ شهر مرتفع ایران است. شهرکرد دارای ۱۹۰ هزار و ۴۴۰ نفر جمعیت می‌باشد.

انتهای پیام/ش

حفظ آثار تاریخی شهرکرد در احیای بافت فرسوده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار