در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

برخی با عنوان طب اسلامی نمک دریا را به خورد مردم می‌دهند/ شیر خشک را از بازار آزاد نخرید

علی‌اکبر سیاری معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت و رئیس انجمن تغذیه کودکان ایران، اظهار کرد: دوره‌ای بود که ۲۰ درصد کودکان به دلیل سوءتغذیه دچار کوتاهی قد بودند، خوشبختانه امروزه دستاوردهایی بزرگ در رفع سوء تغذیه داشته‌ایم که این مسئله ناشی از فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، افزایش سواد اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و بهبود بهداشت محیط و ارتقای سواد مادران بوده است.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت گفت: برخی تحت عنوان طب اسلامی نمک دریا را که خطرات بسیاری به دنبال دارد، به خورد مردم می‌دهند.

وی اظهار کرد: نمک یددار از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می‌کند اما فلزاتی سنگین دارد که خطرات بسیاری برای سلامت مردم و به‌ویژه کودکان به دنبال دارد. ما به عنوان جامعه علمی تغذیه کشور نباید در برابر این اظهارات نادرست بی تفاوت باشیم.

سیاری اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهم انجمن‌های علمی این است که با خرافات، ساده اندیشی و سوء استفاده ابزاری مقابله کنند و نگذاریم مواد غذایی ناسالم مانند نمک دریا را با عنوان طب اسلامی به خورد مردم بدهند. این افرادی که فارغ التحصیلان حوزه هستند به مردم می‌گویند نان صنعتی نخورید، از مرغ استفاده نکنید و به کودکان خود واکسن نزنید.

شیوع ۴ درصدی کم خونی در کودکان/ چند درصد کودکان ایرانی کوتاهی قد دارند؟

 زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش شیوع کوتاه قدی و کم وزنی ناشی از سوء تغذیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در دو دهه اخیر اظهار کرد: در یک مطالعه پنج ساله روند رشد قدی و شیوع سوء‌تغذیه کودکان را بررسی می‌کنیم که بر اساس آخرین مطالعات کشوری نشان داده شده است در ۲ دهه اخیر سوء تغذیه کودکانی که یک مشکل جدی بود به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی به شیوع کوتاه قدی در کودکان اشاره کرد و گفت: سه دهه پیش شیوع کوتاه قدی ناشی از سوء‌تغذیه در کودکان ۲۰ درصد بود و این میزان در مناطق محروم به ۵۰ درصد می‌رسید، اما بر اساس آخرین مطالعات انجام شده شیوع کوتاه قدی از میانگین ۲۰ درصد به چهار درصد کاهش پیدا کرده است و این به معنای رشد ۷۵ درصدی در کاهش شیوع کوتاه قدی کودکان است.

عبداللهی با بیان میزان شیوع کم وزنی در کودکان اظهار کرد: میزان کم وزنی ناشی از سوء تغذیه در کودکان سه دهه پیش ۱۷ درصد بود که با مداخلات صورت گرفته در شبکه بهداشت و درمانی و مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کودکان به همراه مداخلات بین بخشی در کاهش سوء تغذیه توانستیم  این میزان را به ۳.۸ درصد کاهش دهیم و این نشان از کاهش چشمگیر سوء تغذیه در کودکان دارد.

کارزار داغ نصب کارتخوان در مطب پزشکان/ جامعه پزشکی فرار مالیاتی دارد؟

نصب کارتخوان در مطب و اخذ مالیات ۱۰ درصدی از پزشکان، مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس بوده که حواشی بسیاری داشته است.

به دنبال این موضوع که الزامی برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان وجود ندارد، نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ تصمیم گرفتند تا با الزام قانونی این موضوع را یک‌بار برای همیشه تمام کنند و مصوبه نصب کارتخوان در مطب پزشکان و مالیات آنها به تصویب رسید.
 
پس از تصویب این مصوبه دوباره جنجال‌ها بالا گرفت و این موضوع به تیتر یک برخی رسانه‌ها تبدیل شد و برخی با وجود موافقت با اصل موضوع اشکالاتی به مصوبه گرفتند و برخی آن را تایید کردند.
 
 
رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات موثر و موفق وزارت بهداشت در حوزه واکسیناسیون، اظهار داشت: طی ۲ دهه اخیر ایران، همگام و همزمان با سایر کشور‌ها در ریشه کنی بیماری‌های واگیر و واکسیناسیون اقدام کرده و امروزه به طوری قابل ملاحظه‌ بیماری‌های واگیر ریشه کن شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به موفقیت ایران در ریشه کنی آبله از سال ۸۸ تاکنون، گفت: پوشش بالای واکسیناسیون فلج اطفال موجب شد تا بیماری فلج اطفال به میزان ۹۹ درصد در سطح دنیا ریشه کن شود.

رئیسی با بیان اینکه میزان بروز بیماری فلج اطفال در سه کشور نیجریه، افغانستان و پاکستان بیشتر است، گفت: ۷۵ تا ۷۹ مورد بیماری فلج اطفال مشاهده شده در دنیا مربوط به ۲ کشور افغانستان و پاکستان هستند و علی‌رغم مجاورت ایران با این ۲ کشور، خوشبختانه به دلیل اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون به موقع، شاهد ابتلا به بیماری فلج اطفال در کشور نبوده‌ایم.
 
 
سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی دولت روحانی پوشش بیمه همگانی در نظام سلامت بود؛ پوشش بیمه همگانی در راستای طرح تحول سلامت دنبال شد و مقدمات ضروری بود که باید آن را منطقی پیش ببریم.

وی ادامه داد: بحث هم پوشانی، راهنمای بالینی، نسخه نویسی الکترونیکی و پرونده الکترونیکی مطرح بود؛ پوشش بیمه را جلو بردیم و با توجه به اینکه در سال ۹۴ در سازمان برنامه و بودجه بودیم، برنامه‌ای تدوین شد که در آن برنامه مطرح شد باید صد درصد افزایش منابع داشته باشیم.

نمکی بیان کرد: سعی کردیم فاصله منابع و مصارف را کم کنیم که در سال جاری این کار را انجام خواهیم داد؛ همه ما باید در بیمه سلامت، وزارت بهداشت و تأمین اجتماعی کمک کنیم تا بتوانیم به استقرار نظام سلامت کمک کنیم که در آن بحث گایدلاین بالینی و سیستم ارجاع مطرح است.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: اگر زیرساخت ایجاد نکنیم هر چقدر پیش برویم این حفره با منابع پر نخواهد شد؛ لیست دارو‌ها تحت پوشش هم بازنگری می‌کنیم که دارو‌های تولید داخل باید اولویت داشته باشد؛ هیچکدام از افراد دردمند نباید مغفول بمانند.

علائم حساسیت به پروتئین شیر در نوزادان/ مادران فریب تبلیغات شیر شتر را نخورند

بهشته النگ دبیرعلمی چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران با اشاره به موضوع آلرژی به پروتئین شیر گاو در نوزادان گفت: این کنگره با هدف افزایش اطلاعات پزشکان و کارشناسان تغذیه در زمینه موضوعات مربوط به تغذیه کودکان و نوجوانان برگزار شده و یکی از موضوعات مورد بحث در مورد شیر و بیماری‌های تغذیه‌ای مرتبط با آن است.

وی ادامه داد: در چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان از کتابی رونمایی می‌شود که راهنمایی جامع و کامل در زمینه  حساسیت نوزادان به پروتئین شیر گاو است.

النگ با اشاره به علائم حساسیت به پروتئین شیر گاو اظهار کرد: حساسیت به شیر گاو می تواند با علائمی چون خس خس سینه، بی قراری، اسهال خونی، رگه خونی در مدفوع شروع شود و در مواردی علائم  شدیدی چون تنگی نفس، مشکل تنفسی حتی حساسیت شدید ریوی در برخی کودکان بروز می‌کند.

دبیر علمی چهاردهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران تصریح کرد: متأسفانه برخی پزشکان به محض آن که با حساسیت به پروتئین شیر گاو مواجه می‌شوند و کودک مبتلا به کولیک روده را شناسایی می کند مادر نه تنها از محصولات لبنیاتی شیر گاو بلکه از گوشت آن و حتی شیر مادر منع می کنند.

افتتاح ۷۵ مرکز تشخیص و غربالگری بیماران سرطانی

شادنوش رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به برخی اقدامات مهم در حوزه بیماران خاص و صعب العلاج در طی یک سال گذشته، گفت: یک سال پیش وقتی می‌گفتیم بیماری صعب‌العلاجی داریم که دندان پزشکی آن باید تحت شرایط خاص انجام شود، مرکزی وجود نداشت که بیمار خاص  ما به آن جا مراجعه کند تا همه خدمات پزشکی را دریافت کند؛ به عنوان  مثال بیماری ای بی باید تحت بیهوشی دندان پزشکی انجام دهد اما یک سال پیش هیچ مرکزی برای ارائه خدمات دندانپزشکی به این بیماران وجود نداشت.

شادنوش تصریح کرد: این موضوع زیبنده کشوری که افتخارات بزرگی مانند رتبه‌های بالا در حوزه پیوند اعضا در جهان را در دست دارد، نبود. به دنبال این مسئله مراکزی را برای خدمت رسانی به بیماران خاص راه اندازی کردیم.

رئیس مرکز پیوند مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از افتتاح هم زمان ۷۵ مرکز تشخیص و غربالگری بیماران سرطان در هفتم بهمن ماه خبر داد و گفت: یکشنبه ۷ بهمن ۹۷، ۷۵ مرکز تشخیص و  غربالگری بیماران سرطانی در سراسر کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ما در شبکه بهداشت و درمان به مراقبت‌های سلامت آموزش‌های لازم در مورد علائم بیماری سرطان را  آموزش دادیم و در صورت نیاز بیماران در این مراکز به کمک ماموگرافی، آندوسکوپی و کلونوسکوپی تحت اقدامات تشخیصی سرطان قرار می‌گیرد و در صورت لزوم بیماران به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

ثبت ۱۶ هزار قلم دارو و ۶ هزار مکمل در کشور/ کالایی که شناسه ردیابی نداشته باشد، قاچاق است

جابری دوست مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: نگهداری و توزیع کالای قاچاق از نظر اقتصادی جرم محسوب می‌شود و تاثیر منفی بر تولید و اشتغال خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی به دلیل مصرف بالای مردم از اهمیتی بالا برخوردار است؛ از این رو نظام رهگیری از سال ۸۷ در کشور شروع شده است و این طرح در راستای رهگیری اصالت کالا در وزارت بهداشت مطرح شد.

مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو افزود: مدیریت زنجیره تامین، ایجاد بستری مناسب برای پروند الکترونیک سلامت، اعمال فرآیند کنترل و نظارت بر کیفیت در سطح عرضه و جلوگیری از ورود فرآورده‌های غیر اصیل از جمله اهداف نظام ردیابی محسوب می‌شود.

جابری دوست افزود: در سالیان گذشته ما هیچ اطلاعات جامعی از ورود کالا‌ها به کشور نداشتیم و پس از اجرای طرح برچسب اصالت کالا دستاوردی خوب در زمینه کنترل کالای قاچاق در کشور  به دست آمده است.

مدیر نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، آشامیدنی معاونت غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار فرآورده بهداشتی و آرایشی، ۳۵۰ هزار تجهیزات پزشکی، ۱۶ هزار قلم دارو و ۶ هزار مکمل در کشور به ثبت رسانده‌ایم.

اجرای غربالگری سرطان‌های شایع در کشور/ چرا تشخیص زود هنگام سرطان مهم است؟

فرحبخش رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت آموزش و ترویج تشخیص زودرس و انجام غربالگری اظهار کرد: اغلب در مراحل اولیه سرطان علائمی وجود دارد که توجه به آن‌ها به ویژه در افرادی که سابقه فردی و خانوادگی سرطان دارند، به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند.

وی درباره برنامه کنترل سرطان پستان، گفت: با توجه به اینکه سرطان پستان، سرطانی شایع در ایران و جهان است؛ تشخیص زودهنگام آن نقشی مهم در درمان‌پذیری و کیفیت زندگی بیماران و کاهش هزینه‌های نظام سلامت خواهد داشت، امسال با ابتکار و حمایت فرمانداری شمیرانات و همراهی و راهنمایی کمیته MOST یونسکو، معاونت‌های بهداشت و امور اجتماعی و مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سایر شرکای اجتماعی و محلی، همزمان با هفته ملی سلامت بانوان، یک پویش مردمی و گسترده را آغاز کرده که در حال اجراست.

فرحبخش درباره اجرای غربالگری سرطان‌های شایع در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: سرطان‌های کولورکتال و پستان در این دانشگاه غربالگری می‌شوند به طوری که از ابتدای برنامه (دی ماه ۹۵) تاکنون، بیش از ۹۹ هزار نفر مورد غربالگری سرطان‌های روده بزرگ قرار گرفتند و افراد نیازمند برای دریافت خدمات تکمیلی ارجاع شدند تا از خدمات سطح ۲ و سه از قبیل مشاوره ژنتیک و کولونسکوپی و اقدامات درمانی شامل جراحی، با توجه به توافقات صورت گرفته بین معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلینیک بیماری‌های گوارش بیمارستان طالقانی، با اولویت فوری و با تعرفه بیمه، بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار