برند سیگاری که برخی محصولاتش بیش از هزار دلار قیمت دارد و حتی به رولزرویس سیگارهای دنیا مشهور شده، تلاش کرده برند خود را در کشورمان به ثبت برساند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچقدر برجام برای اقتصاد مان آب نداشت، اما درسهای بزرگ سیاسی با خود به ارمغان آورد که در هیچ کلاس و وزارتخانه و استخر و سونایی، قابل تفهیم نبود. البته برجام فواید اقتصادی زیادی هم داشت که بیشتر آن، به جیب گشاد غربیها رفت. تا روزی که ممکن بود، خودرو به ما فروختند، صادرات از کشورهای خود به ایران را گسترش دادند و منت گذاشتند که قرار است حتی بدون آمریکا هم شریک اقتصادی مان باشند. اگر باورتان میشود، برخیها هم باور کردند!
اما سریعتر از محصولات مصرفی غربی که پس از برجام روانه ایران شد، ورود برخی برندها و تولیدات آنها در حوزههای مرتبط با سبک زندگی بود به صورتی که حجم قابل توجهی از اخبار در این بخش، معطوف به ورود نامهای معروف اروپایی و آمریکایی در حوزه پوشاک، مواد خوراکی و آرایشی - بهداشتی بود؛ چیزی که دقیقاً سبک زندگی ایرانی را هدف قرار میداد.
مسئله سبک زندگی ایرانی – اسلامی آنقدر از اهمیت برخوردار بوده که طی سالهای اخیر بارها از سوی مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید شده؛ موضوعی که همواره یکی از اهداف نفوذ به کانون خانوادهها از این طریق و تغییر نگاه و اندیشه جوانان محسوب میشود. در تعرفی ساده ساده، سبک زندگی، به مجموعه پندارها، گفتارها و کردارهای فردی و جمعی گفته میشود که از یک فرهنگ خاص سرچشمه میگیرد.
در حقیقت، هر نوعی از سبک زندگی، نمود و نماد یک فرهنگ خاص است و طبیعتاً، تغییر آن چیزی نیست که به یکباره از آسمان بر سر یک ملت نازل شود بلکه آهسته آهسته و با تغییر نگاه نسلها توسط ابزارها و روشهای متنوع و پیچیده صورت میگیرد که برندها، یکی از ابزار مهم آن است.
واردات از امریکا و هشدار مهمی که رهبر انقلاب مطرح کردند
بیش از ۳ سال از نامه تاریخی و مهم رهبر انقلاب به رئیسجمهور درباره الزامات اجرای برجام میگذرد. تاکنون بندهای مختلفی از این نامه، مورد توجه و بررسی رسانهها قرار گرفته، اما آنچه که در این گزارش، اهمیت بیشتری پیدا میکند مفاد پایانی آن است که ایشان تاکید میکنند: " رفع تحریمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز با جدّی گرفتن و پیگیری همهجانبهی اقتصاد مقاومتی میسّر نخواهد شد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدّیّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملّی توجّه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریمها، به واردات بیرویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود. "
اشاره رهبر انقلاب بر لزوم به کار بردن تدبیر در امر واردات و تأکید ویژه ایشان بر ممنوعیت واردات هر گونه مواد مصرفی از آمریکا در این نامه را میتوان نشانهای بر دید آینده نگرانه و نگرانی ویژه ایشان در خصوص برنامه نفوذ آمریکاییها از این مسیر دانست.
طبیعی است مجوز واردات کالاهای آمریکایی به معنای اجازه تبلیغات هرچند غیر رسانهای آنها در کشور و به این معناست که نمادهای کشور آمریکا در خیابان ها، فروشگاهها و شبکههای اجتماعی به نمایش در خواهد آمد. شاید در نگاه ساده انگارانه این امر معنای خاصی نداشته باشد، اما در نگاه ظریف سیاسی و اجتماعی، این تبلیغات به معنای جلوه گری تفکرات آمریکایی و ایدئولوژی آنها تلقی خواهد شد.
تجربه نشان داده روحیه حاکم بر تفکر آمریکایی، باعث میشود مردم به سمت مصرف بیشتر سوق داده شده و به جای رفع نیازهای مردمی به روشهای تبلیغی روی میآورند که به لحاظ فرهنگی مردم مجبور به استفاده از این کالاها میشوند. این دقیقاً همان معضل و خسارت وارد شده به الگوی مصرف مردم در یک کشور است که میتواند خسارات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در بر داشته باشد. در صورتی که مردم توانمندی خرید کالاهای آمریکایی را نداشته باشند به دلیل تغییر تفکر عمومی در رابطه با مصرف دچار مشکلات اجتماعی شده و رفتارهای اقتصادی آنها نیز تغییر خواهد کرد.
مارکهایی که دیگر خاص نیستند
امروز اگر سری به فروشگاه محلههای مختلف بزنید انواع و اقسام مارکها و برندهایی را خواهید یافت که تا همین چند وقت پیش به عنوان سوغات از فرنگ برای جوانان دهه ۶۰ آورده میشد. مارکهایی که جوانان امروز دیگر کاملاً با آنها آشنا شده اند و استفاده از انها در زندگی شان کاملاً آشناست؛ همان کالاهایی که در دهههای قبل، لوکس و سوغاتی محسوب میشدند.
انواع نوشیدنی و شکلاتهای مارک دار، نوشابههای انرژی زا و کنسروهای محصولات خاص. سیگار هم که دیگر چیز خاص و عجیبی نیست همه به راحتی و وفور به آن دسترسی دارند. انواع مارکهای داخلی و خارجی؛ از کرهای و هندی گرفته تا آمریکایی و اروپایی.
اما در همین روزهایی که غرب یک روز به بهانه هستهای تحریم میکند و یک روز به بهانه موشک و حقوق بشر و تلاش میکنند جمهوری اسلامی در تامین بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم مانند دارو و مواد غذایی دچار مشکل شود، مشخص نیست چطور بسیاری از کالاهای لوکس و رسماً غیرقانونی تا به این حد به وفور همه جا وجود داشته و در دسترس کوچک و بزرگ است.
انواع مکملهای غذایی و سیگار و لوازم آرایشی و بهداشتی. این آخری را از انواع چینی تا برندهای اصل اروپایی و آمریکایی هر کجایی به راحتی پیدا میکنی. بالا و پایین شهر هم ندارد. حتی میتوانی در اینستاگرام و تلگرام نمونههای مختلف آن را بخری و به راحتی بدون پرداخت کوچکترین هزینهای پشت در منزل به راحتی دریافت کنی.
ورود نامحسوس برندهای آمریکایی در ایران
در روزهایی که همه حواسشان به سیاستهای آمریکا و داستانهای هر روزه رئیس جمهورش است، بررسیهای خبرنگار مشرق حاکی از آن است که برندهای مصرفی آمریکایی که بعضی از آنها از نام و اعتبار خاص سیاسی و اقتصادی نیز برخوردار هستند به طور کاملاً نامحسوس در حال ثبت رسمی در کشور هستند که یکی از مهمترین مقدمههای ورود به بازار کشورمان محسوب میشود.
شاید مهمترین محصولی که این روزها در حال ثبت تک تک محصولات خود به صورت کاملاً رسمی در ایران است، سیگارهای آمریکایی هستند که از جمله آنها، تولیدات شرکت بریتیش امریکن توباکو است. این شرکت دخانیات انگلیسی - آمریکایی یکی از کمپانیهای بین المللی تنباکو است که برندهای خود را با نامهای معروفی در بازارها به فروش میرساند.
بیشتر بخوانید:سیگارهای وارداتی کددار میشوند؟
گروه شرکتهای BAT با در اختیار داشتن ۸۷ کارخانه، سالانه حدود ۵۲۰ هزار تن برگ توتون و ۷۹۲ میلیارد نخ سیگارت تولید میکند. این شرکت در حال حاضر اقدام به ثبت محصولات خود با نامهای کنت، پال مال، کول، Veceroy، neo کرده است.
لوکسترین سیگار دنیا در ایران
این بررسیها همچنین حاکی از آن است برند "گورخا" که یکی از معروفترین برندهای تولید سیگار در دنیا محسوب میشود نیز مقدمات ورود به کشورمان را طی کرده است بودن آنکه حساسیت رسانهای یا سیاسی در این زمینه برانگیخته شود. یکی از محصولات خاص این برند که در ایران به عنوان سیگار برگ معروف است، به صورت محدود در آمریکا تولید شده و به خاطر قیمت بالای آن حتی خود آمریکاییها نیز توان خرید آن را ندارند و مخصوص افراد خاص و پولدار آمریکایی است.
این سیگار که عنوان میشود برخی از محصولاتش بیش از هزار دلار نیز قیمت دارند به رولز رویس سیگارهای دنیا شناخته میشود، اما جالب آنکه به تازگی برند این محصول لوکس و گرانقیمت آمریکایی در ایران به ثبت رسیده و هیچ بعید نیست به زودی، طبقهای نوکیسه و اصطلاحاً بچه پولدار، در مقابل نمایندگی و شعبات آن صف تبرج بکشند.
سبک زندگی غربی در یک قوطی نوشابه یا یک محصول آرایشی
"سبک زندگی در یک قوطی" این شعار یکی از بزرگترین تولید کنندگان نوشیدنیهای انرژی زا در دنیا است. شرکتی که اسپانسر بزرگترین کنسرتهای موسیقی در دنیا نیز محسوب میشود تا اگر از طریق اقتصادی نتوانست، از طریق فرهنگی و هنری وارد ذهن جامعه هدف خود شود.
چند سالی است که این نوع نوشیدنی در تمام دنیا به سبک زندگی جوانان وارد شده و بارها و بارها نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بر مضرات و اعتیاد آورد بودن آن تاکید شده است. اگرچه ورود غیر قانونی این محصول تماماً آمریکایی در طول سالهای اخیر قابل مشاهده است، اما تا به تازگی ثبت برند آن صورت گرفته و شاید به زودی، محصولات این شرکت را در تمامی سوپرمارکتها شاهد باشیم.
دیگر برند ثبت شده آمریکایی، یک برند لوازم آرایشی بهداشتی است که با بررسی مدارک و اسناد ثبتی حالا میتوان ورود برند ابسولوت نیویورک (Absolute newyork) که همانطور که نامش هم تاکید دارد کاملاً آمریکایی است را مشاهده کرد.
واردات از امریکا پس از خروج از برجام بیشتر شد؟!
آمارهای رسمی نشان میدهد اگرچه دولت آمریکا با ژستهای خاص رییس جمهور خود، تلاش میکند کشورمان را به مذاکره و تن دادن به شرایطش وادار کند و یکی از مهمترین اقداماتش در این راستا، خروج از برجام بود، اما در اقدامی قابل تامل، جلوی واردات محصولات خود به کشورمان را نگرفته و این آمار در ماههای متوالی، رشد صعودی داشته است؛ رشدی که با بررسی دقیق آن مشخص میشود عمدتاً بر پایه مواد مصرفی و فاقد تکنولوژی یا تاثیر مهم همراه بوده است.
با ادامه این روند مرموزانه و مشکوک، طبیعی است که برندهای آمریکایی به صورت خوراک، پوشاک و حتی لوازم فنی در دست مردم مورد استفاده قرار گیرد و همان دولتی که اجازه ورود دارو و اقلام خوراکی مهم به کشورمان را نمیدهد، اکنون به اشتغالزایی برای کارخانجات و صنایع خود مشغول باشد و پشتوانه سیاسی و اجتماعی بیشتری برای اعمال تحریمها علیه کشورمان دست و پاکند.
شاید این پاسخ از سوی برخی مطرح شود که ثبت برند و علامت تجاری، الزاماً به معنای شروع تجارت در کشورمان نیست، اما در پاسخ باید گفت: چه ضرورتی باعث شده تا این برندهای مصرفی، در بازار کشوری کاملاً تحریم شده از سوی دولت شان فعالیت حقوقی انجام دهند و متحمل هزینهها و پیگیریهای اداری برای ثبت برند خود شوند؟ آیا این اقدام بدون هماهنگی با دولت آمریکا و مسئولان آن شدنی است؟
چگونه است که در ایام تحریمهای سخت اواخر دولت دهم نیز پورشه و مازراتی، اجازه ورود مییافت، اما ورود داروهای بیماران سرطانی، به مشکلات متعدد برخورد میکرد؟ مگر غیر از این بود که آنها به دنبال مصرف گرایی بیشتر در جامعه، خروج ارز و فشار بر طبقات خاص اجتماعی با این تحریمها بودند؟ چیزی که امروز با ورود گسترده برندهای مصرفی آمریکایی، در حال تکمیل شدن است.
شاید همان اتفاقی که برخی داخلیها و خارجی با تلاش برای واردات و توسعه برندهایی، چون مک دونالد در ایران و برخی کشورهای دیگر به دنبال ان بودند و به علت حساسیتهای خاص در خصوص این برند به نتیجه نرسیده، این بار با ترویج و توسعه محصولاتی که حواشی کمتری متوجه آنهاست در حال رقم خوردن باشد که بیش از هر زمانی، دروازه بانی اقتصادی در خصوص انها ضرورت دارد.
منبع:مشرق
انتهای پیام/
رسانه ها از همه مهمتر صدا و سیما باید بیشتر رو همچین موضوعاتی مانور بده و مسئولانی که در راس واردات به کشور هستند باید هوشیار باشن و جلوگیری کنن