وزیر خارجه گفت: تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات دچار مشکل شدند و برخی از آن‌ها به کشور‌های دیگر نقل مکان کردند.


تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات دچار مشکل شدند/ برخورد‌های لازم سیاسی را با ابوظبی انجام داده‌ایمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صحن علنی امروز (دوشنبه ۸ بهمن ماه) در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور نماینده لارستان درباره علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل در امارات و عدم دفاع موثر از حق شهروندی آن‌ها که در حال اخراج هستند، گفت: متأسفانه دولت امارات علی‌رغم روابط گسترده اقتصادی با کشورمان خود را از روابط نزدیک با ما محروم کرد، آن هم به دلیل اشتباهات سیاسی و راهبردی مسئولان دولت امارات متحده عربی در سال‌های گذشته به ویژه در جنگ علیه مردم مظلوم یمن است.

وی تصریح کرد: دولت امارات در یک مرحله برخورد غیر قابل قبول با جمهوری اسلامی ایران داشت، که بر این اساس شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد که ما راه‌های جایگزین ایجاد کنیم، راهکار ایران در این مورد علاوه بر اقدامات دیپلماتیک معمول در مقابله با سیاست‌های غلط امارات متحده عربی ایجاد روزنه‌های لازم برای پیگیری روابط اقتصادی است.

ظریف ادامه داد: راهکار این موضوع هم آن است که کشور‌ها و روش‌هایی را جایگزین کنیم تا بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات بتوانیم کار خود را در روابط اقتصادی ادامه دهیم البته تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات دچار مشکل شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها نقل مکان کرده و تسهیلات لازم برای استقرارشان در کشور‌های دیگر فراهم شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: یعنی کشور‌هایی که رابطه بهتری با ایران داشته و دیدگاه واقع‌بینانه تری نیست به تحولات منطقه دارند، از این رو تعداد دیگری با مضیقه دولت امارات مواجه شده‌اند که برخورد‌های لازم سیاسی با آن‌ها انجام شده و ما به دنبال راه‌حل‌های جایگزین هستیم.

وی در ادامه گفت: یکی از وظایف اساسی وزارت امور خارجه در شرایط کنونی کمک به معیشت مردم و تسهیل این روند است، لذا با وجود آنکه تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارتخانه کار دشواری بود و از بعد انقلاب اسلامی این وزارتخانه ۴ دوره تجربه ناموفق در حوزه معاونت اقتصادی داشت، این معاونت را پارسال تشکیل داد.

ظریف تصریح کرد: ما برای تشکیل معاونت اقتصادی مجبور شدیم تا ساختار وزارتخانه را تغییر دهیم و دی ماه سال گذشته این معاونت تشکیل شد و انصاری را در این معاونت قرار دادیم، زیرا وی پیش از این مدیرکل اقتصادی در وزارت خارجه و سفیر در سه سفارتخانه انگلیس، روسیه و هند بود و کارنامه موفقی هم داشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به انتقاد جعفر‌پور نسبت به اینکه چرا انصاری بعد از انتصاب به سمت معاونت اقتصادی وزارت خارجه باز هم در سفارت هند ماند هم گفت: سفر رئیس جمهور به هند در اوایل اسفند انجام می‌شد لذا وی باید در محل سفارت می‌ماند.

وی با بیان اینکه اکنون معاونت اقتصادی طی ۱۰ ماه با جدیت کار کرده و کارنامه خوبی هم داشته است، اظهار کرد: پیدا کردن روزنه‌های مقابله با تحریم دشمن و عبور از تحریم‌ها بر عهده معاونت وزارت امور خارجه است، اما وظیفه اجرا نداریم که بر این اساس دستگاه‌های اجرایی هم در حال انجام قرارداد‌های خود هستند.

ظریف ادامه داد: در سفر من به عراق ما با حضور در ۵ شهر این کشور سمینار اقتصادی برگزار کردیم و با اصحاب کارآفرین در این شهر‌ها جلسه داشتیم که البته اکنون هم با توجه به سفر معاون اول به سوریه می‌توان از ظرفیت معاونت اقتصادی استفاده کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما همچنین در وزارت امور خارجه اداره کل مبارزه با تحریم‌ها را داریم که وظیفه آن کمک و حمایت از ایرانی‌های مقیم و خارج کشور است و امیدواریم بتوانیم در سطح امکانات خود در رفع مشکلات بکوشیم.

وی گفت: اگر نمایندگان بخواهند می‌توان با انصاری معاونت اقتصادی وزارت خارجه جلسه بسته‌ای را برگزار کرده و مسائل را توضیح دهد، همچنین در شرایط تحریمی استان‌ها می‌توانند در دور زدن تحریم‌ها و منافذ عبور از آن‌ها به ما کمک کنند که بر این اساس بخشی به نام استان‌ها را در وزارت خارجه راه‌اندازی کرده‌ایم که نمایندگان می‌توانند نسبت به مسائل حوزه انتخابیه خود به آنجا مراجعه کنند.

در نهایت جعفرپور به این شرط که معاونت اقتصادی وزارت خارجه با جدیت بیشتری به کار خود ادامه دهد از سخنان ظریف قانع شد.

همچنین لاریجانی رئیس مجلس هم خطاب به جعفرپور گفت: آقای ظریف هم به این موضوع اعتقاد دارند و انصاری می‌تواند طی جلسه‌ای با نمایندگان درباره دیپلماسی اقتصادی مطالب خود را مطرح کرده و از پیشنهاد‌های آقای جعفرپور استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار