معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی گفت:دریاچه مارمیشو و آبشار سوله دوکل ارومیه ثبت ملی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی  گفت: پرونده‌های مطالعاتی مربوط به جاذبه‌های طبیعی (دریاچه مارمیشو) و (آبشار سوله دوکل) ارومیه جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده شده است و به زودی جهت بررسی نهائی و دریافت شماره ثبتی به کمیته ثبت آثار طبیعی سازمان ارسال می‌شود.

او افزود: در بررسی مطالعاتی این دو اثر طبیعی به مواردی همچون پوشش گیاهی، ویژگی‌های زمین شناسی، وضعیت اقلیمی، مختصات جغرافیائی، ویژگی‌های جانوری، اهمیت اثر و عوامل تهدیدزا اشاره شده است تا با ارائه شناسنامه‌ای کلی و جامع، اهمیت و لزوم ثبت آن بیان شود.

لازم به توضیح است که جاذبه‌ها و مناظر طبیعی استان از قبیل درخت زارها، جنگلها، چشمه سار‌ها و آبشارها، مناظر کوهستانی، پوشش‌های گیاهی دشت‌ها و دره‌ها که انسان‌ها به نوعی از آن‌ها بهره می‌برند جزئی از میراث طبیعی به شمار می‌رود و لذا حفظ و صیانت از آن‌ها وظیفه همگانی و عمومی است.

بر اساس این گزارش در چند سال اخیر ثبت این جاذبه‌ها در فهرست آثار میراث طبیعی کشور مورد توجه این اداره کل بوده است و بر همین اساس تا کنون هفت اثر: کوه زندان سلیمان تکاب، کوه زندان برنجه تکاب، چمن متحرک تکاب، کوه زندان نبی کندی تکاب، سنگ اژد‌های سلیمان تکاب، آبشار شلماش سردشت و چشمه گراوان سردشت در این فهرست به ثبت رسیده اند.

اهمیت ثبت این آثار از آنجا بیشتر عیان می‌شود که به یاد داشته باشیم دخل و تصرف انسان در طبیعت روز به روز بیشتر و گسترده‌تر شده است و بیم آن می‌رود با ادامه این روند، مواریث طبیعی تخریب شده و به مرور چیزی از آن نماند لذا ثبت آن‌ها در فهرست آثار طبیعی کشور، یک سری ملزومات حقوقی را به دنبال دارد که بر اساس آن همه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند حرائم این آثار را رعایت کرده و از هرگونه اقدامی که منجر به تخریب و آسیب آن شود بپرهیزند.
 
انتهای پیام/م
 

ثبت دو اثر طبیعی ارومیه در فهرست آثار ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.