عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: سهم آمریکا در عرصه اقتصادی برخلاف همه تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد است و بخش مهمی از تحریم‌های تحمیلی بر ملت به علت مدیریت غیر هوشمندانه و تحریم‌های داخلی است.


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز (سه شنبه ۹ بهمن ماه) ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س)، درگذشت دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی و گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد چهل ساله انقلاب اسلامی، باید نیم نگاهی به پیش از انقلاب داشت.

وی ادامه داد: فراموش نمی‌کنیم که پیش از انقلاب در کشور ما، ۶۰ هزار مستشار آمریکایی بر همه امور کشور ما حاکم بودند و سفیر آمریکا به رئیس کشور یعنی شاه، دستور می‌داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه باید خاطرات سولیوان، سفیر آمریکا در ایران را بررسی کرد، یادآور شد: پیش از انقلاب و در آن دوران که اصل مهم و اساسی استقلال، لگدمال تصمیم‌های آمریکا بود، کشور در حضیض ذلت قرار داشت و انقلاب عظیم اسلامی به ما عزت داد.

بروجردی ادامه داد: بیگانگان تمامیت ارضی کشور را از بین بردند و کشور ما را در رژیم گذشته تجزیه کردند؛ بنابراین مدیون این ملت بزرگ و امام راحل هستیم که این انقلاب عظیم را با تقدیم ده‌ها هزار شهید به پیروزی رساندند.

وی افزود: این جمله امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «من خدمتگزار ملت هستم» را فراموش نکنید؛ امروز مردم ما در ادارات دولتی و قوه قضائیه مشکلات متعددی دارند و کارهایشان، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها به درازا می‌کشد. وضعیت اقتصادی ما بسیار نامطلوب است و این حق ملتی که در چهل سال گذشته استوار ایستادند و همچنان پیمان محکم خود را با حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری حفظ کرده‌اند، نیست.

بروجردی با اشاره به اینکه در زنجیره اقتدار جمهوری اسلامی ایران، حلقه‌های متعدد بسیار قوی عرضه کرده‌ایم، گفت: کشور توانست برخلاف خواست آمریکایی‌ها بر دانش هسته‌ای مسلط شود و از صفر تا صد این دانش را فرا بگیرد؛ در بحث هوافضا موفق به ساخت ماهواره شدیم و صنایع موشکی ما در عین ناتوانی دوران جنگ تحمیلی، امروز توانسته جزء چند کشور برتر باشد.

عضو امنیت ملی و کمیسیون سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اقتصاد در وضع امروز کشور، حلقه ضعیفی در میان این حلقه‌های قوی و توانمند است و کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است؛ سیستم بانکی ما با وجود بی‌اعتمادی مردم به این سیستم و عدم تصمیم‌گیری‌های انقلابی، به جراحی نیاز دارد و طبیعی است که درپی جراحی، دردی هم وجود دارد؛ پس باید از مُسکّن‌های مقطعی در اقتصادمان فاصله بگیریم تا تصمیم‌های جدی گرفته شود.

بروجردی گفت: تصمیم‌های خُرد کشور باید با همسایگان حل شود و بخش مهمی از ظرفیت اقتصادی و تجاری ما باید با آنها صورت بگیرد که امروز چنین نیست؛ کشور، گندم و گوشت خود را از هزاران کیلومتر دورتر از مرز‌ها و از کشور‌های استرالیا، ونزوئلا و برزیل وارد می‌کند، این در حالی است که کشور‌های همسایه دارای ظرفیت‌های عظیمی هستند و با آنها تعاملی نداریم.

بروجردی با بیان اینکه قاچاق موضوعی بسیار مهم است، اظهار کرد: متأسفانه در این زمینه گمرک‌های ما دچار مشکلات جدی هستند.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اتحاد و انسجام ملی یکی از مهمترین مؤلفه‌های پیروزی انقلاب اسلامی بود، تأکید کرد: امروز همچنان نیازمند این مؤئلفه‌های مهم برای مقابله با توطئه‌های متعدد آمریکا به ویژه در دوران ترامپ هستیم.

وی افزود: آمریکا محور شرارت در منطقه و دنیاست که رژیم صهیونیستی به عنوان سگ هار رها شده‌اش با جنایت‌های بسیار، صد‌ها هزار انسان بی‌گناه را در بحران‌های تحمیلی سوریه، عراق، یمن و فلسطین از بین می‌برد.

بروجردی آمریکا را علت اساسی این کشتار‌ها دانست و یادآور شد: اگر روزی قرار شد در جامعه جهانی دادگاهی برای محاکمه این جنایت‌ها تشکیل شود، متهم ردیف اول خود آمریکاست و ما باید مبارزه را با جدیت ادامه دهیم.

نماینده مردم بروجرد با اشاره به اینکه در عرصه اقتصادی سهم آمریکا برخلاف همه تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد است، تصریح کرد: بخش مهمی از تحریم‌های تحمیلی بر ملت ما به علت مدیریت غیر هوشمندانه و تحریم‌های داخلی است؛ بنابراین کشور در مسئله‌های مختلف اقتصادی باید به فضل الهی در کنار مبارزه با آمریکا تحولی مهم را رقم بزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار