پیرزن ۸۴ ساله که درد معده داشت، بعد از ویزیت تلفنی و براثر قصور پزشک یکی از بیمارستان‌های تهران جان خود را از دست داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل زمستان ۹۵، «طوبی» ۸۴ ساله به‌دلیل درد شدید در قفسه سینه و شکم توسط اورژانس به بیمارستانی در اطراف پایتخت منتقل شد. ساعت یک ظهر بود که او را به بخش سی سی یو انتقال دادند. با گزارش کادر درمانی از وضعیت بیمار، پزشک کشیک تلفنی دستور انجام آزمایش، سونوگرافی شکمی و انجام ویزیت جراحی را صادر کرد و بیمار پس از انجام درمان‌های موقتی یک روز بعد به اتاق عمل منتقل و با تشخیص سوراخ شدگی معده جراحی شد. پس از عمل جراحی بیمار به آی سی یو انتقال یافت. دو روز پس از این جراحی وضعیت بیمار رو به وخامت رفت و پس از ۵ روز که در کما بود ایست قلبی کرد. پزشکان با تلاش فراوان «طوبی» را احیا کردند، اما این شرایط فقط دو روز ادامه داشت و بیمار ۱۰ روز پس از بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست داد.

شکایت از کادر درمانی بیمارستان

با شکایت خانواده «طوبی» از کادر درمانی بیمارستان، پرونده در شعبه اول بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۹ (جرایم پزشکی و دارویی) تشکیل شد. اما از آنجا که جسد بدون کالبدشکافی تحویل خانواده و به خاک سپرده شده بود، پرونده برای تعیین علت مرگ به پزشکی قانونی فرستاده شد. نخستین جلسه کمیسیون پزشکی ۵ ماه پس از مرگ «طوبی» با حضور سه کارشناس تشکیل شد و اعضا پس از بررسی شواهد و مدارک و اظهارات طرفین، پزشک کشیک را به‌ دلیل ویزیت نکردن بیمار و نبود مدیریت صحیح پس از عمل ۱۵ درصد و متخصص جراحی عمومی را نیز به خاطر اهمال در رسیدگی به وضعیت زن سالخورده به میزان ۱۵ درصد مقصر شناختند.

با اعتراض متهمان پرونده به رأی کمیسیون، دومین جلسه با حضور ۵ کارشناس چهار ماه بعد برگزار شد، اما این بار کارشناسان، پزشک معالج را به خاطر ویزیت نکردن بیمار پس از حضور در بیمارستان و اقدامات ناصحیح مراقبتی پس از جراحی ۱۰ درصد و مسئول فنی بخش را نیز به‌دلیل برقرار نکردن صحیح ارتباط با پزشکان معالج ۱۰ درصد مقصر شناختند و ۸۰ درصد دیگر را به ذات بیماری و ضایعه مربوط دانستند.

این رأی نیز با اعتراض طرفین پس از ۱۰ ماه به کمیسیون سوم رفت و این بار تیم ۷ نفره تنها پزشک معالج را ۱۰ درصد مقصر خوانده و ۹۰ درصد دیگر را به ذات بیماری ربط دادند. علت دقیق مرگ «طوبی» نیز به‌دلیل انجام نشدن کالبدشکافی غیرممکن اعلام شد.

با این رأی کیفرخواست پرونده با عنوان «قتل شبه عمدی ناشی از قصور پزشکی به میزان ۱۰ درصد» برای پزشک معالج صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ دادگاه کیفری ۲ (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.

قاضی پرونده پس از بررسی شواهد، مدارک، نظریه کمیسیون پزشکی و شنیدن اظهارات طرفین، پزشک معالج را مقصر شناخت و او را از جنبه عمومی جرم به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین، یک سال حبس و از جنبه خصوصی به پرداخت ۱۰ درصد دیه زن مسلمان به خانواده «طوبی» محکوم کرد.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

جان باختن پیرزن ۸۴ ساله بر اثر قصور پزشکی

برچسب ها: اخبار جنایی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ع
۱۴:۰۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
تحت هر شرایطی پزشک خاطی و پول پرست مجازات شود
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۲۱:۴۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
خطاب به وکلا پزشکا:
بترسین از روزی که مردم خودشون قاضی و مجری بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
بنده تصادف کردم و راننده متواری شد به بیمارستان بوعلی خرمدره زنجان منتقل شدم . دکتر اوزانس حتی زحمت معاینه به خود نداد و در حال پایم ورم کرده بود مرخصم کرد . بنده را جلوی دوربین زده بودند و کلانتری گف برو شکایت کن بنده که توان راه رفتن نداشتم بهد دوهفته بعد خرج سیصد هزار تومن برای شکایت و پزشک قانونی مورد معاینه پزشک کشیک پزشک قانونی خرمدره قرار گرفتم ایشون نیز حتی زحمت نگاه به خودش نداد و گفت کجاته همونجا جلو نیا نشون بده آنهم روی صندلی بعد گف سریع برو در حالی که هیچ کس دیگه ای جهت معایته نبود و ایشون با گوشیش بازی میکرد 95000 تومن پول معایته گرفته بود ولی حتی سی ثانیه هم نگاه نکرد و جلو هم نیومد بعد آن فرستادن دنبال این پرونده بیمارستان و ووو.... تا حالا ادامه داره این چه رفتاری خودپسندانه ای هست این آدما دارند و این چه کاغذ بازیه جناب رئیس جمهور . خداییش پشیمان شدم از شکایت و اینهمه خرج
Germany
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
چقدر طولانی نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۱۶:۲۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
اولش که خوندم خیال کردم پزشک با اسلحه این خانم نوجوان رو از پا در آورده. خجالت بکشید این مدل خبر نوشتن خوده دروغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
ما منکر خطای پزشکی نیستیم ولی گاهی اوقات واقعا قصوری در کار نیست . من نمی دانم چرا این همه بیمار خوب می شوند کسی از زحمات پزشکان قدر دانی نمیکند !? از یک کارگر ساده تا مهندس و نجار و ... همه دوست دارند کارشان بی عیب و نقص باشد مطمئنا یک پزشک هم دوست دارد کارش بدون نقص و عیب باشد و در جامعه پزشکی کشور ما هیچ پزشکی با بیمارش عداوت و دشمنی ندارد ؛ من چندین بار شاهد بودم بیمار به پزشک بدترین ناسزاها را می گفت ولی پزشک با خنده و روی باز با بیمارش برخورد می کرد و ان پزشک دکتر معین متخصص ارتوپدی یکی از بیمارستانهای اصفهان ( سال ۶۷ ) بود... ، البته که پزشک کثیف و فاسد هم داریم ولی بسیار کم هستند . در هر صورت آرزوی موفقیت روز افزون جامعه پزشکی را به همراه سلامتی همه مریض ها را داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
طوری خبر را وانمود میکنی اتگار پزشگ قاتل است خوب که رای دادگاه دیدی باحرمت پزشک بازی نکن
Germany
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
پول حرف اولو ميزنه عزيز من.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
یه بار دیگه اعتراض میکردن میگفتن بابا 80 سالش بوده بسشه . یه چیزی هم دستی بده. هییچوقت نشده و نشنیدم قصور پزشکی بیشتر از 15 درصد اعلام کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
اخه چرا حرف رایگان میزنی!
چه انتظاری از پزشک داری! طرف 84 سالش بوده!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
احسنت موافقم
Germany
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
طرف ١٠٠ سالش باشه وقتى قصور انجام شده بايد پيگيرى بشه به سن چه ربطى داره!؟ پيرا جونشون ارزش نداره!؟ اونارو كسى دوست نداره!؟ اونا بندگان خدا نيستن!؟ .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
سن چه ربطی به اهمال داره
آخرین اخبار