در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

آذربایجان غربی رتبه اول تولید شیر گاومیش در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی رتبه اول کشور را در تولید شیر گاومیش به خود اختصاص داده است.

سید فضل الله قریشی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،گفت:در ۱۰ ماهه نخست سال، ۳۳۸ هزار تن شیر خام در استان تولید شده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز ۳۹۰ هزار تن شیر خام تولید شود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید گاومیش را در کشور دارد افزود: سالیانه ۴۷ هزار تن شیر گاومیش در این استان تولید می‌شود که بیشترین حجم تولید کشوری است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی استان، آذربایجان غربی رتبه ۸ کشوری در تولید شیر خام را دارا بوده و بیشترین میزان تولید شیر خام به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب صورت می‌گیرد.

قریشی با بیان اینکه ۸۰ درصد شیر تولیدی استان در دامداری‌های روستایی به صورت سنتی و ۲۰ درصد به صورت صنعتی انجام می‌گیرد گفت: در تلاش هستیم طی برنامه‌ای ۱۰ ساله، این میزان تولید را از ۸۰ به ۶۰ درصد سنتی و ۲۰ به ۴۰ درصد صنعتی تغییر داده و در این راستا شمال استان که پتانسیل لازم را در تامین علوفه دارد محل اصلی استقرار این واحد‌های تولیدی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۳۷۱ واحد گاوداری صنعتی در استان وجود دارد گفت: بزرگترین واحد گاوداری شیری استان نیز با ۲ هزار راس گاو مولد در شهرستان سلماس قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان ادامه داد: در سال ۹۷ از محل تسهیلات عشایری و روستایی استان بیش از ۲ هزار راس گاو شیری اصیل و شناسنامه دار از استان‌های قم، تهران، قزوین و اصفهان وارد استان شده که ۷۰ درصد این دام‌ها برای تکمیل ظرفیت واحد‌های موجود و ۳۰ درصد آن برای واحد‌های جدید احداث شده است.

قریشی همچنین تصریح کرد: ۴ درصد شیر استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

 

انتهای پیام/م

آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده شیرگاومیش در کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.