سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، از سفر المار محمد یاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سفر تا پایان ماه فوریه ( نیمه اول اسفند) انجام خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان بزودی به تهران سفر می کندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ جواد جهانگیرزاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، از سفر المار محمد یاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: این سفر تا پایان ماه فوریه ( نیمه اول اسفند) انجام خواهد شد.

سفیر ایران در باکو گفت:روابط تهران و باکو در حال حاضر در بالاترین سطح قرار دارد.

وی افزود: ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی، شش بار به جمهوری آذربایجان سفر کرده اند.

وی همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۱۹ دیدار سه جانبه روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه در مسکو برگزار خواهد شد.

جهانگیرزاده گفت: عده‌ای اعم از نیرو‌های داخل دو کشور و نیرو‌های خارجی در سایر کشور‌ها، دوست ندارند که روابط ایران و آذربایجان گسترش یابد، ولی خوشبختانه شمار این افراد اندک است و تاکنون نتوانسته اند در روابط دو کشور تاثیر گذار باشند.

وی افزود: روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان طی شش سال گذشته ۱۲ بار با یکدیگر دیدار کرده اند که نشانگر عزم سران و رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

ایران و آذربایجان از کشور‌های امن منطقه هستند و برای برقراری این امنیت زحمات زیادی کشیده اند و برای استمرار این شرایط این به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

افزایش ۷۳ درصد مبادلات تجاری ایران و آذربایجان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ میلادی، گفت: این میزان رشد در روابط اقتصادی نشانگر توسعه و گسترش روابط سیاسی میان دو کشور در سطح وسیع است.

جهانگیرزاده، ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی را یادآور شد و افزود: هدف بلند مدت ما رسیدن به ۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری است، این هدف گرچه سخت، ولی دست یافتنی است.

گام اول ما رسیدن به سالانه یک میلیارد دلار مبادله تجاری میان دو کشور بود که به آن رسیده ایم و با احتساب تجارت چمدانی که اکنون از تجارت رسمی پیشی گرفته است، میزان مبادلات تجاری میان دو کشور بیش از این رقم است.

در سال ۲۰۱۸ شاهد سفر هیات‌های عالیرتبه سیاسی و اقتصادی در سطح وزیران و نمایندگان مجالس میان دو کشور بودیم، که مهمترین آن‌ها سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران به باکو بود.

وی تاکید کرد که هیچ مانعی برای پیشرفت روابط دو کشور وجود ندارد.

 ایران اولین مقصد گردشگران آذربایجانی

سفیر کشورمان، سپس به تشریح روابط دو کشور ایران و آذربایجان، براساس شاخص‌ها و آمار‌های مراجع رسمی پرداخت و گفت: ایران در سال ۲۰۱۸ نخستین مقصد گردشگران آذربایجانی بود و ۳۳ درصد گردشگران آذربایجان ایران را برای سفر برگزیدند.

جهانگیرزاده در ادامه افزود: نخستین کارخانه خودروسازی آذربایجان با مشارکت ایران احداث و در جریان سفر دکتر روحانی به باکو در نوروز ۹۷ افتتاح شد که تاکنون یک هزار خودرو تولید کرده است.

وی، با اشاره به همکاری‌های ایران و آذربایجان در زمینه احداث خطوط ریلی، مشارکت در صنایع نفت و گاز، صادرات برق و محصولات کشاورزی، اظهار داشت: علاوه بر همکاری‌های اقتصادی سال گذشته، شاهد سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان و برگزاری هفته فرهنگی در باکو و گنجه بودیم.

دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود، دستاورد‌های انقلاب اسلامی را در ۴۰ سال گذشته تشریح کرد و گفت: براساس گزارش‌های بانک جهانی ایران هیجدهمین قدرت اقتصادی دنیا است.

وی افزود: ایران در تولید گندم به خود کفایی رسیده و ۹۵ درصد دارو‌های مورد نیز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.

سفیر ایران در باکو در ادامه اظهار داشت: کارخانه‌های خودروسازی ایران در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند و بعد از نفت، بزرگترین صنعت ایران خودروسازی است.

جهانگیرزاده افزود: پس از انقلاب شاخص امید به زندگی در ایران بهبود قابل توجهی یافته و از ۵۶ سال به ۷۲ سال رسیده است. نرخ باسوادی نیز از ۴۷ درصد در پیش از انقلاب به ۹۳ درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس آمار‌های جهانی، ایران سیزدهمین قدرت نظامی دنیا است و در میان ۲۶ کشور سازنده موشک در جهان قرار دارد.

سفیر ایران در باکو در ادامه اظهار داشت: در زمینه ورزش نیز ایران در رشته کشتی در دنیا اول است، در والیبال چند سال پی در پی اول است، در کبدی دوم و در فوتسال ششم است.

وی افزود: جمعیت ایران در ابتدای پیروزی انقلاب ۳۶ میلیون بود که اکنون به ۸۲ میلیون رسیده و اداره یک کشور با این میزان جمعیت کار آسانی نیست.

به گفته وی، ایران در این چهار دهه، جنگ ۸ ساله را پشت سر گذاشت و ۴۰۰ هزار شهید داد.

 ایران برای برقراری امنیت در منطقه و جهان تلاش می‌کند

سفیر ایران در باکو گفت:: ایران در ۴۰ سال گذشته برای برقراری امنیت در منطقه و جهان تلاش کرده است و در چند سال اخیر در مبارزه با داعش که خطر بزرگی برای صلح و امنیت جهانی بود، این موضوع را به اثبات رساند.
جهانگیرزاده افزود: ایران بدنبال استقلال سیاسی و فرهنگی کشور است و با هرگونه دخالت خارجی در منطقه مخالف است، تاکنون نیز مداخله کشور‌های دیگر حاصلی جز جنگ بدبختی و گرسنگی برای منطقه نداشته است.
اوضاع نابسامان سوریه، عراق و ۱۴ میلیون گرسنه در یمن نتیجه زورگویی نیرو‌های مداخله گر در منطقه است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آذربایجانی در مورد موضع ایران در زمینه مناقشه قره باغ افزود: ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و امیدواریم دو کشور آذربایجان و ارمنستان از طریق مذاکره به صلح برسند.

 پیگیر احداث بزرگراه آستارا - رشت هستیم

وی افزود: احداث بزرگراه آستارا - رشت بعنوان حلقه مکمل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب در حال پیگیری است و در سفر قریب الوقوع جاوید قربان اف رییس شرکت دولتی راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران پروژه‌های مشترک ایران و آذربایجان در زمینه حمل و نقل بررسی خواهد شد.

وی در مورد پروژه احداث کارخانه داروسازی در باکو با مشارکت ایران نیز اظهار داشت: ۹۵ درصد دارو‌های مورد نیاز ایران در داخل کشور تولید می‌شود و ایران آمادگی لازم برای احداث کارخانه داروسازی در جمهوری آذربایجان را دارد، ولی فرآیند تولید دارو به دلیل گرفتن مجوز مراجع آذربایجانی زمان بر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار