آیین گرامی داشت زنده یاد احمد عاشورپور خواننده و ترانه سرای مردمی گیلان در بندر انزلی برگزار می شود .

بزرگداشتی برای صدای ماندگار گیلانبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، قاسم مصفا مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: آیین گرامی داشت صد و یکمین زاد روز زنده یاد احمد عاشورپور خواننده و ترانه سرای مردمی گیلان ٢٥ بهمن در زادگاهش شهر ساحلی انزلی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، این مراسم ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، افزود: این برنامه از پارسال شروع شده است و امسال به شکل متفاوتی اجرا می‌شود.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: برنامه‌های گرامی داشت زنده یاد عاشور پور شامل سخنرانی و اجرای قطعات بزرگان موسیقی گیلان و صحبت‌های پژوهشی در مورد موسیقی محلی و همچنین مقامی گیلان با حضور افراد شاخص در زمینه موسیقی فولکلور است.

قاسم مصفا در ادامه تصریح کرد: علاقمندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر انزلی مراجعه کنند.

احمد عاشورپور، ١٨ بهمن ١٢٩٦ در غازیان بندر انزلی زاده شد. تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش گذراند و چنان که خودش در مصاحبه‌ای گفته است، وزن و قافیه و ریتم در شعر را در همین دوران و با مطالعه اشعار کلاسیک ایرانی، و از جمله دیوان شمس تبریزی، آموخته است. تحصیلات وی در زمینه مهندسی کشاورزی از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران است. در سال ١٣٢٢ به ابوالحسن صبا معرفی شد و در رادیو تهران به خوانندگی پرداخت. در این دوره از همکاری مرتضی محجوبی و حسین تهرانی برخوردار بود. سپس وی به دعوت روح‌الله خالقی با انجمن ملی موسیقی همکاری می‌کرد. او با رادیو دو دوره بین سال‌های ١٣٢٥ تا ١٣٢٧ و ١٣٣٦ تا سال ١٣٣٨ به همکاری پرداخت. شعر چند ترانه او را جهانگیر سرتیپ پور سروده است و در عرصهٔ هنر عاشورپور، آهنگ ساز، ترانه پرداز و خواننده‌ای با صدای گرم و رسا بود. ترانه‌های او را نه تنها مردم گیلان که بسیاری از مردم در سایر نقاط ایران ورد زبان داشتند.

موسیقی عاشورپور نه تقلید مبتذل از موسیقی غرب بود و نه بیان ساده و بلا واسطهٔ ملودی‌های تکراری مردم کوچه و بازار. موسیقی عاشورپور بازآفرینی خلاق و هنرمندانهٔ موسیقی فولکلور و مردمی بود. امید، عنصر شاخص محتوای ترانه‌های عاشورپور بود. مردمی که در پهنهٔ شالیزار‌ها به جنگ زالو‌ها می‌روند تا زندگی را پیدا کنند، این مردم نمی‌توانند با یاس فلسفی، عرفان زدگی و گرایش‌های ویژهٔ روشنفکری زندگی کنند، آن‌ها موسیقی امید بخش و نشاط آور می‌خواهند، ترانه‌های عاشورپور آکنده از امید بود. وی در ٢٢ دی ١٣٨٦ به علت عفونت ریه و کهولت سن در بیمارستان جم تهران درگذشت و در بی بی حوریه غازیان بندر انزلی به خاک سپرده شد.

انتهای پیام / ق

 

بزرگداشت زنده یاد احمد عاشور پور خواننده  وترانه سرای مردمی گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.