معاون حمل‌ونقل هندوستان گفت: بندر چابهار تنها متعلق به ایران نیست بلکه سایر کشورهای همسایه برای سرمایه‌گذاری در آن سهیم هستند.

چابهار تنها متعلق به ایران نیست/ وجود حلقه مفقوده ارتباطی ریلی بین ایران و کشورهای اطراف بندر چابهار به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کوپال کریشنا، معاون حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان در همایش بین‌المللی توسعه بندر چابهار با بیان اینکه از کشور ایران برای دعوت از هیئت نمایندگان هندوستان برای شرکت در این همایش بین‌المللی تشکر می‌کنم، گفت: ما کشورهای منطقه از هزاران سال پیش با یکدیگر مشترکاتی داشته‌ایم، شواهد بیانگر آن است که ایران، هندوستان و کشورهای منطقه باهم همکاری بسیار مفیدی داشته‌اند.

وی ادامه داد: ایران و هندوستان همواره در حال حفاری و تجارت بوده و بخش اعظمی از تجارت ما با افغانستان از این منطقه است.

کریشنا تصریح کرد: حتی لباسی که بر تن من است ابریشم طلایی است که پارچه آن را از ایران گرفته‌ام و ما از نظر فرهنگی باهم بسیار نزدیک هستیم.

وی ادامه داد: روز گذشته از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کرده‌ام هکتارها زمین که می‌توان فعالیت‌های دریایی بسیار زیادی را در آن منطقه انجام داد و از این نقطه پشتیبانی کرد، این فرصت‌هایی که وجود دارد باید با ارتقای بندر چابهار بیشتر شود.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان با اشاره به بازدید دیروز هیئت هندی از تجهیزات بندر چابهار گفت: هکتارها زمین در منطقه وجود دارد تا بتوانیم با استفاده از آنها فعالیت‌های بندری و دریایی حمایت کرده و آنها را توسعه دهیم.

وی افزود: هم‌اکنون این فرصت ایجاد شده که با استفاده از ارتقای بندر چابهار فعالیت هند با این منطقه را گسترش دهیم و باری که از هند به افغانستان صادر می‌شود را از بندر چابهار عبور دهیم که این اقدام باعث رشد اقتصادی هند و کشورهای اطراف می‌شود.

کریشنا با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم چابهار تنها متعلق به ایران باشد، گفت: هند افغانستان و کشورهای اطراف این بندر هم برای استفاده از فرصت‌های بندر چابهار سهم دارند.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان با بیان اینکه اولین محموله از کشور افغانستان به سمت بمبئی از طریق چابهار صادر می‌شود، گفت: یکی از ذی‌نفعان رشد بندر چابهار کشورهای محصور در تشریح از جمله افغانستان است و این همایش نقطه عطفی در تاریخ محسوب می‌شود که زمینه‌ساز رشد چشمگیر همکاری کشورها می‌شود.

وی از وجود حلقه مفقوده ارتباط ریلی در این بخش خبر داد و افزود: اگر این حلقه تأمین شود ارتباط با کشورهای منطقه و CIS به سطح بالایی می‌رسد و باید این لینک ریلی بین بنادر شهرهای مختلف ایران و افغانستان تکمیل شود.

کریشنا با بیان اینکه این پروژه میلیون‌ها دلار هزینه خواهد داشت، گفت: از سرمایه‌گذاران و سازندگان این بخش درخواست می‌کنیم که بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را روی این بخش متمرکز کند و باری که در بندر چابهار می‌رسد با سرعت و کارایی مناسبی در مناطق خشکی حمل شود.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان با بیان اینکه بحث ریلی یکی از زنجیره‌های مهم ارتباطی است، گفت: ارتباط ریلی بین چابهار، زاهدان بسیار با اهمیت است و با استفاده از آن می‌توانیم فرصت‌های بسیار مناسبی را در این بخش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ترمینال‌های بندر چابهار را باید با کمک سرمایه‌گذاران هندی ارتقا دهیم، افزود: باید از تحریم‌هایی که اخیرا روی ایران اعمال شده اندکی فاصله بگیریم و با دور زدن تحریم‌ها بتوانیم فعالیت‌های سودآوری را برای مردم انجام دهیم.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هندوستان گفت: این تعهدی است که به عنوان یکی از کشورهای طرف تفاهم‌نامه چابهار باید با استفاده از سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف پایانه این بندر را توسعه دهیم.


بیشتر بخوانید: آغاز دور جدید ایفای نقش چابهار در حمل‌ونقل و ترانزیت کالا/ چابهار به قطب تجاری کشور تبدیل می‌شود


استقبال تجار ایرانی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

کوپا کریشنا، معاون حمل و نقل و کشتیرانی هند در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه چابهار در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نخستین محموله افغانستان به کشور هند ۲ روز پیش ارسال و روز گذشته به چابهار رسید، گفت: مناسبات تجاری زیادی بین افغانستان و هند از طریق چابهار در حال انجام است و امیدواریم کشور‌های دیگر منطقه هم مانند افغانستان به توافق برسند که از مسیر چابهار استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هند گفت: از تجار هندی می‌خواهیم از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار استقبال کنند.

وی با بیان اینکه ایران دارای منابع بسیار زیاد گاز و نفت است، گفت: هندی‌ها می‌توانند از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

معاون حمل و نقل و کشتیرانی هند بیان کرد: برنامه داریم که بار سرمایه‌گذاران هندی را از چابهار عبور دهیم و امروز فرصت بسیار مغتنمی در این بخش ایجاد شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار