مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ۷۰ درصد دام پرواری عشایر استان در دیگر مناطق کشتار و عرضه می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدرضا قلی پور مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: گوشت تولیدی عشایر استان کیفیت بالایی دارد، اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان‌ها می‌شود.

وی افزود: هم اکنون سالانه ۲۰۰ هزار راس دام مازاد توسط خانوار‌های عشایری استان تولید می‌شود که متاسفانه بدون ایجاد زنجیره ارزش افزوده از استان خارج می‌شود.

قلی پور جمعیت دامی استان خراسان شمالی را ۲ میلیون راس عنوان کرد و گفت: از این تعداد افزون بر ۷۰۰ هزار راس دام مربوط به عشایر است که بعد از پرواربندی وارد چرخه صنایع تبدیلی نمی‌شود.

وی به اشاره به کشتارگاه صنعتی استان نیز افزود: تلاش شد این واحد تبدیلی در اختیار تشکل‌های عشایری قرار گیرد و رایزنی‌هایی نیز انجام شد ، اما این مرکز در مزایده به بخش خصوصی واگذار شد.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت دام مازاد عشایر توسط تشکل‌های این بخش، افزود: اکنون غرفه‌هایی در تهران برای فروش گوشت دام عشایر فعال شده که تولیدات عشایر استان را با قیمتی مناسب به فروش می‌رساند که این اقدامات باید گسترش یابد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر استان با تولید سالانه هزار و ۵۰۰ تن گوشت، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور و ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده‌های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ضریب خوراک دام عشایر این استان، گفت: میزان مصرف خوراک دام عشایر برای تولید هر کیلوگرم گوشت ۱۰ کیلوگرم بود که اکنون به پنج کیلوگرم رسیده است.

قلی پور افزود: پارسال ۱۷۲ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح پرواربندی دام به عشایر پرداخت شد که با روش‌های جدید و به کارگیری شیوه مناسب تغذیه، هزینه تولید ۵۰ درصد کاهش یافت.

گفتنی است: پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

انتهای پیام / ب

عشایر خراسان شمالی سالانه هزار و ۵۰۰ تن گوشت تولید می‌کنند

برچسب ها: امور عشایر ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.