میلان یکی از معدود روستا‌هایی است که نه تنها با چالش مهاجرت به شهر‌ها دست و پنجه نرم نکرده بلکه جمعیتش زیاد هم شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در دهه‌های اخیر و با رونق گرفتن هر چه بیشتر شهرها، شاهد مهاجرت اهالی روستا‌ها به شهر‌ها بودیم و این امر تا اندازه‌ای کشورمان را به مشکل مواجه کرد، زیرا روستا‌ها از رونق افتادند و شهر‌ها با افزایش بی‌رویه جمعیت مواجه شدند بنابراین زندگی در تمام نقاط کشور مختل شد.

میلان؛ روستایی که با چالش مهاجرت به شهر دست و پنجه نرم نکرد (برای نوروز)

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گوشه‌ای از این سرزمین روستایی دیده می‌شود که نه تنها با چالش مهاجرت به شهر‌ها دست و پنجه نرم نکرده بلکه جمعیتش در دهه‌های گذشته افزایش نیز داشته است. این روستا یا نام میلان شناخته می‌شود. روستای میلان در شهرستان اسکوی استان آذربایجان شرقی و در دامنه کوه سهند قرار گرفته است.

میلان؛ روستایی که با چالش مهاجرت به شهر دست و پنجه نرم نکرد (برای نوروز)

روستای میلان جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد. شاید بتوان گفت: حمام قدیمی این روستا، مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن به حساب می‌آید. این حمام قدیمی در دوره صفویان ساخته شده است و نام آن در سال ۱۳۸۲در در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

میلان؛ روستایی که با چالش مهاجرت به شهر دست و پنجه نرم نکرد (برای نوروز)

از جاذبه‌های گردشگری دیگر روستای میلان می‌توان به مسجد جامع این روستا اشاره کرد. مسجد جامع روستای میلان نیز در دوره صفویه ساخته شده است. سنگنبشته‌ای در بالای در این مسجد نصب شده و مضمون آن این است «قال الله تبارک و تعالی و إن المساجد لله، فلاتدعوا مع الله احداً، [ذ]و قال النبی علیه‌السلام: من بنی مسجداً لله، بنی الله له بیتاً فی الجنة». این سنگنبشته با خط ثلث برجسته نوشته شده و تاریخ حجاری آن معلوم نیست.

مسجد جامع روستای میلان در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
میلان نام یکی از ایلهای کرد ایران در کوه‌های مرزی استان آذربایجان غربی می‌باشد. همچنین در حوزه شهرستان مهاباد انشعاباتی از ایل میلان زندگی می‌کنند. قلمرو اولیه این ایل بخشی از کوه‌های مرزی آذربایجان غربی و ترکیه و قسمتی از سوریه را شامل می‌گردد که در جوار ایلات و طوایف وابسته خود به حیات ایلی ادامه می‌دهد. زبان مرسوم بین مردم ایل میلان کردی کرمانجی است اما در طی سده گذشته و مهاجرت بخش بزرگی از این ایل به شمال غرب ایران ، اکثریت مردمان این ایل به ترکی آذربایجانی نیز مسلط هستند. مردم این ایل در شهرستان‌های ماکو ،شوط ،پلدشت ،چایپاره ،چالدران ، خوی و اسکو و غیره به صورت پراکنده ساکن هستند.
– میلان (اسکو) روستایی در شهرستان اسکو
– میلان (ماکو) روستایی در شهرستان ماکو
– میلان (شادگان)
- ۰۰۰
آخرین اخبار