دنیای راز آلود زیرمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی سرشار از جاذبه‌های گردشگری است، غارهایی که زیبایی و رازآلودگی‌شان محصورتان می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ دنیای زیرزمینی استان خراسان جنوبی به اندازه‌ی جذابیت‌های فرهنگی، گردشگری و مذهبی روی زمین آن شگفت آور است. این استان با توجه به سابقه زمین شناختی دارای غار‌های گوناگونی است که از دوره‌های مختلف شکل گرفته است.

غار حلوان طولانی‌ترین غار در طبس

این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شهرستان طبس به عنوان طولانی‌ترین غار در این شهرستان شناخته شده است. زیرا بیش از ۲۵۰ متر طول و بین یک تا سه پا ارتفاع دارد. به دلیل نزدیکی به روستای حلوان نام آن را حلوان گذاشتند.

آنچه باعث زیبایی این غار شده وجود قندیل‌هایی شفاف است که چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. بقایای استخوان‌هایی از جمله گوسفند، شتر و پرندگان نشان دهنده‌ی آن است که این غار روزی پناهگاه حیوانات بوده است.

دنیای راز آلود زیزمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی

غار خونیک

این غار در شمال شرق روستای خونیک، در ارتفاعات مشرف به روستا در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر قائن (مرکز شهرستان قائنات) قرار دارد.

در این غار ابزار سنگی کشف شده است که ۳۰ هزار سال قدمت دارد.

آثار زندگی در غار خونیک از دوران پارینه سنگی تا عصر اسلامی باقی مانده‌اند. این آثار از طبقات زیر و رو شده غار در اثر زلزله به دست آمده‌اند که مؤید قدمت زیاد این غار است.

دیواره‌های غار خونیک از سنگ‌های توروس تشکیل شده‌اند که زیبایی ویژه‌ای به محیط داخلی آن داده است. اولین گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی این غار را در سال ۱۹۴۹ میلادی پروفسور کالتون استانلی کوون انجام داد.

غار روبیات بیرجند

این غار در ۳۰ کیلومتری شهربیرجند قرار دارد. برای رسیدن به این غار باید از دره‌ای کم عرض و با ارتفاع بلند عبور کرد.غار روبیات با وجود اینکه طول چندانی ندارد، اما عمق آن زیاد است و به ۶۰ متر می‌رسد. ورود به این غار با فرودی به ارتفاع ۱۰ متری شروع می‌شود که بسیار هیجان انگیز است. کف و دیواره‌ها به علت مرطوب بودن لغزنده است.

در انتهای این غار یک چاه طبیعی وجود دارد که برای رسیدن به آن باید از چند دهلیز افقی و عمودی عبور کرد. امروزه بخش اعظم این چاه به دلیل ریزش خاک و سنگ مسدود شده است. آنچه در این غاررخ نمایی می‌کند تشکیلات آهکی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

دنیای راز آلود زیزمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی

گردش در دل بی انتهای اژدها/غار بتون سرایان

غار بتون یا به عبارتی غار اژد‌ها در ۱۷ کیلومتری شمال شرق سرایان و در در ۸ کیلومتری جنوب شرق روستای چرمه واقع شده است.

غاراژد‌ها دارای دو دهانه است که دهانه ورودی آن اژد‌ها و دهانه خروجی آن که بسیار مخوف وعظیم است بتون نام دارد.

این غار دومین غار عمیق شرق کشور محسوب می‌شود که از چندین حلقه چاه و تالار تشکیل شده و دارای حوضچه‌های کوچک و بزرگ آب است.

در این غار یک سالن ۵۰ متری وجود دارد که در انتهای آن دهنه‌ی چاه اول که عمق آن حدود ۲۵ متر است به خوبی مشاهده می‌شود. پس از طی حدود ۲۰ متر، دهنه چاه دوم است که در زیر سنگ‌های غلطان روی هم قرار گرفته اند.

وجود آب آشامیدنی و بسیار سرد و همچنین قندیل‌های پرده‌ای شکل موجود در حوضچه اصلی و آب زلال آن از زیبایی‌های بی نظیر این غار محسوب می‌شود.برای ورود به این غار باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد.

دنیای راز آلود زیزمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی

غار چنشت

این غار اسرار آمیز در ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان سربیشه و غرب روستای چنشت بر دامنه کوه باقران قرار دارد.

فضا‌های عجیب و متفاوت در این غار باعث شده تا بر جذابیت آن افزوده شود. در این غار استخوان اجساد مردگان در وضعیت‌های مختلف و نیز آثار و نشانه متعددی از زندگی گذشتگان مانند سفال، چوب، پارچه، چرخ نخ ودیوار‌های گچی مشاهده شده است.

ظاهرا گذشتگان از این غار به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند و یا اینکه زلزله، خانه‌های مسکونی را به همراه ساکنان آن منهدم ساخته باشد.

این غار بیش از ۵۹ متر طول دارد وکف آن در همه جا ناهموار است و وسعت آن حدود ۹۰ هزار متر مربع است.

دنیای راز آلود زیزمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی


غار چهل چاه

در فاصله صد متری غار چنشت، غار دیگری به نام چهل چاه وجود دارد که در آن استخوان اجساد ۱۴ زن وکودک مشاهده شده است. به نظر می‌رسد، ورودی غار پس از پناه بردن این افراد به داخل آن، با گل، راه فرار بر آن‌ها بستنه شده است.

غارچهل چاه در مجاورت غار چنشت واقع شده و بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارد. بر اساس متون تاریخی این غار نخستین بار، حدود ۶۰۰ سال پیش توسط سید محمد مشعشع کشف شده است. در وسط غار، حوضی از آجر و سنگ و همچنین آثار زندگی انسان مانند سفال، چوب و پارچه بجا مانده است.

دنیای راز آلود زیزمینی / رازهای نهفته در غارهای استان خراسان جنوبی

 

بتون، چهل چاه و چنشت دارای بیشترین بازدید کننده

عربی معاون گردشگری ادراه کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در خصوص غار‌هایی که بیشترین گردشگر را به خود اختصاص داده است گفت: غار بتون در شهرستان سرایان، چهل چاه و چنشت در شهرستان سربیشه بیشترین بازدید کننده را دارند.

وی با اشاره به غار‌های شناسایی شده در استان افزود: غار بتونشهرستان سرایان، غار چهل چاه وچنشت در شهرستان سربیشه، غار فارسان خضری، غار جوجه و پهلوان در شهرستان قاین وغار روبیات بیرجند از جمله این موارد است.

عربی با بیان اینکه غار نوردی یکی از زیر مجموعه‌های ورزش کوه نوردی و جزو گردشگری ماجراجویانه است که توسط گروه‌های فنی کوه نوردی اجرا می‌شود گفت: بازدید از غار‌های استان نیازمند صعو و فرود‌های فنی دارد که، توسط گروه‌های کوه نوردی انجام می‌شود و لازمه آن داشتن دانش غار نوردی است.

معاون گردشگری ادراه کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: گروه‌ها و افراد علاقه‌مند توسط باشگاه‌های کوه نوردی استان به غار‌ها هدایت می‌شوند.

در پایان باید گفت، برای به دست آوردن تجربه‌ی یک سفر ماجراجویانه آن هم از نوع غار نوردی نیازبه شناخت کامل از محل مورد نظرو همچینین تجربه‌ی کافی در این زمینه است. امروزه باشگاه‌های غار نوردی به همین منظور فعالیت می‌کنند. پس چنانچه شرایط سفر و گردش از غار‌ها را دارید ما به شما، غار‌های استان خرسان جنوبی را پیشنهاد می‌کنیم.

انتهای پیام/

گزارش از راضیه یعقوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.