بطحایی از به کارگیری تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای ترویج و فرهنگ سازی حفظ قرآن خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی رئیس ستاد راهبردی طرح ملی حفظ قرآن و حجت الاسلام و المسلمین سید سعید رضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عالی و جمعی از اهالی قرآن امروز (سه شنبه) در مصلی تهران برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش: نهضت ملی حفظ جزء سی ام تحقق مطالبه مقام معظم رهبری است

بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: توسعه فرهنگ قرآنی به معنی شناخت و ارتباط با  قرآن و عمل به آموزه‌های آن است. تحقق این هدف مستلزم تعلیم قرآن در همه افراد جامعه است و ترویج فرهنگ حفظ قرآن و افزایش تعداد حافظان کلام وحی در کشور یکی از مهمترین راهبرد‌ها است.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) درجات بهشت را به تعداد آیات قرآن کریم معرفی می‌کند و می‌فرمایند وقتی صاحبان قرآن وارد بهشت شوند به وی می‌گویند بخوان و بالا برو، هر آیه‌ای را درجه‌ای است.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر توجه به شیوه تعلیم در منویات مقام معظم رهبری نسبت به اهمیت حفظ قرآن و تصریح ایشان بر ضرورت وجود حداقل ده میلیون حافظ قرآن در کشور می‌تواند اهمیت توجه به این راهبرد را گوشزد کند. دستیابی به این هدف نیازمند همت و اراده ملی و برنامه ریزی صحیح و ایجاد نهضت ملی در این زمینه است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: نهضت ملی حفظ جزء سی ام اصول رویکرد‌ها، راهبرد‌ها و اقدامات اجرایی برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری را در دستگاه تعلیم و تربیت کشور تبیین کرده است و این نهضت ملی با نگاه سلسه مراتبی در ذیل سند تحول بنیادین و سند راهبردی توسعه آموزشی عمومی قرآن تعریف شده است.

وی گفت:امروز جامعه تعلیم و تربیت با قرآن و معارف قرآن مانوس شده است. امیدواریم در آینده نزدیک، جامعه دانش آموزان و فرهنگیان با قرآن ارتباط موثری برقرار کنند و بتوانند قرآن را به راحتی بخوانند و در قرآن تدبر کنند و با اعتقاد به اینکه عمل به قرآن، اساس و محور هدایت قرآن است و مسئله به تلاوت و خواندن ختم‌ نمی‌شود بلکه باید فکر خود را قرآنی کنیم و عمل خود را قرآنی کنیم و باید قرآن را باور داشته باشیم و وعده قرآن را صدق و عدل بدانیم‌.

وی گفت:نهضت حفظ جزء سی قرآن کریم که از سال تحصیلی ۹۷ با هدف زمینه سازی انس بیشتر با قرآن در کودکان و نوجوانان آغاز شد، تلاش برای فرهنگ سازی مناسب و ارائه آموزش‌های لازم برای چگونگی حفظ قرآن همچنین ایجاد انگیزه برای حفظ آیات جزء سی به صورت فراگیر وبا همراهی نهاد و دستگاه‌های فرهنگی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآن کشور بین همه اقشار جامعه به خصوص جامعه بزرگ فرهنگیان آغاز شد.

بطحایی تصریح کرد: تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای ترویج و فرهنگ سازی حفظ قرآن به کار گرفته خواهد شد و با توجه به اینکه حافظان قرآن کریم به اخلاق قرآنی آراسته خواهند شد. برنامه ریزی شده تا در حمایت و تعاملات اجتماعی، حفظ قرآن بهتربن فعالیت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

وی گفت:دستگاه تعلیم و تربیت علاوه بر اجرای نهضت ملی حفظ جزء سی با اجرای طرح‌هایی همچون طرح ملی حفظ نور، حفظ موضوعی آیات قرآن کریم و مسابقات قرآن و عترت و نماز بین دانش آموزان و فرهنگیان عزیز تلاش کرده است تا زمینه و فرصت لازم را برای دانش آموزش و معلمان در راستای حفظ قرآن کریم و تشویق و زمینه سازی والدین با آشنایی قرآن به ویژه در دوره ابتدایی که یکی از مناسبت‌ترین سنین برای شروع حفظ قرآن کریم است و همچنین با استفاده از ظرفیت‌های مراکز دارالقرآن به جلو ببرد.

بطحایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش با برگزاری نشست‌های تخصصی همچنین با برگزاری جلسات آموزشی و توجیحی اهتمام‌ جدی در زمینه آموزش مجریان طرح در سطوح مختلف ادارات کل، ادارات آموزش و پرورش مدارس داشته است و تمام ظرفیت‌های اداری و رسانه‌ای خود برای اطلاع رسانی این فرهنگ شریف استفاده کرده است و تلاش کرده در گام اول بیش از دومیلیون دانش آموز و فرهنگی را در این نهضت شریک کند تا در این نهضت ملی مشارکت داشته باشند. نهضت ملی حفظ جزء سی قرآن یکی از بهترین جلوه‌های بروز وحدت یکدلی و همدلی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی کشور بوده است.

رئیس سازمان اوقاف:کانون‌های قرآنی مردمی باید برای حفظ قرآن برنامه داشته باشند

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق قرآنی شدن عنایت بفرماید چرا که فرموده است «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِین» قرآن است که ما را دعوت به راه مستحکم و با دوام می کند و برای مومنان بشارت است.

وی ادامه داد: ان شاء الله مسابقات قرآن از یک طرف وسیله‌ای بسیار مناسب برای توسعه فرهنگ قرآنی باشد و با نشر معارف قرآنی در جامعه یک سرفصل و بهار قرآنی شکل بگیرد.

حجت الاسلام خاموشی بیان کرد: امروز برای اهمیت دادن به حفظ قرآن کریم و رسیدن به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن این جا جمع شده‌ایم. این کار به سادگی محقق نمی‌شود بلکه باید در نظام آموزش و پرورش ما که خوشبختانه سبقت گیرنده و اقدام‌کننده هستند، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا این مسیر به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ختم شود.

وی عنوان کرد: کانون‌های قرآنی مردمی باید برای حفظ قرآن برنامه داشته باشند. این کانون‌ها از فعالترین بخش‌هایی هستند که می‌توانند در زمینه توسعه فرهنگ حفظ قرآن در کشور با سبک‌های مورد تأیید نخبگان و خبرگان این فن فعالیت کنند. همچنین امیدوارم ایران اسلامی در میان کشورهای دیگر بدرخشد و ما شاهد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین برنامه و تشکیل شورایی که بتواند به این امر کمک کند تلاش وافری کرد. دولت محترم پای کار آمده است و وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی، وزارت بهداشت، حوزه‌های علمیه، همه در این امر مشارکت می‌کنند تا بتوانیم این مسیر را در سال ۹۸ به صورت هموارتر طی کنیم.

حجت الاسلام خاموشی خاطر نشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در سایر شوراها ایفای نقش می کند و هر وظیفه‌ای که بر عهده سازمان اوقاف باشد ما متعهد به انجام آن هستیم.

در این مراسم از برگزیدگان این طرح تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی: سند جامعی برای تربیت  ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس ستاد راهبری طرح ملی قرآن کشور گفت: یکی از کارهای شورای توسعه، تدوین و تصویب سند جامع طرح ملی حفظ بود که با تصویب این سند، امروز برای حفظ قرآن و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم دارای سندی جامع هستیم که تمام اهداف این برنامه را ترسیم کرده است.

وی بیان کرد: با در اختیار داشتن سند جامع طرح ملی حفظ قرآن و نیز پشتیبانی از طرح که از سوی رسانه ملی و نهادهایی که می‌توانند در ایجاد ساز و کار حفظ قرآن فعال باشند، می‌توانیم به دستیابی به این هدف امیدوار باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه پشتیبانی رسانه ملی در عملیات فرهنگ‌سازی حفظ قرآن بسیار نقش‌آفرین است، افزود: وزارت آموزش و پرورش  با توجه به دارا بودن ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهنگی می‌تواند نقش فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته باشد. همچنین سازمان اوقاف نیز با توجه به ظرفیت عظیم بقاع خود بالغ بر ۵ هزار بقعه در کشور و نیز تخصیص مناسب بودجه می‌تواند نقش‌آفرینی موثری داشته باشد. همچنین معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، سازمان دارالقرآن الکریم، حوزه علمیه، بسیج، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و ... نیز در اجرای این طرح ملی بسیار نقش‌آفرین بودند . آنچه که در حلقه سوم دستیابی به تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن مد نظر است این است که همه دستگاه‌‌های اجرایی باید در این رابطه به صورت گسترده اقدام کرده و آن را توسعه دهند.

وی با اشاره به گزارشی از طرح ملی ۱۴۵۲ اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان گذشته به مقام معظم رهبری وعده دادیم که تلاش کنیم تا ۵ میلیون حافظ جزء سی قرآن کریم در این سال تربیت شوند که خوشحال هستیم اعلام کنیم طبق اعلام نهادهای مختلف به ویژه آموزش و پرورش که به تنهایی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر را تحت پوشش طرح قرار داد و نیز با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، به رقم قابل توجهی در این رابطه دست پیدا کردیم.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی قرآن کشور گفت: در طرح ۱۴۵۳ که بلافاصله پس از مراسم کلید می‌خورد، علاوه بر توسعه حفظ جزء سی در کشور، جزء ۲۹ قرآن کریم در دستور کار قرار می‌گیرد و تمامی نهادها و سازمان‌های قرآنی این مهم را در دستور کار خود قرار خواهند داد. امروز آغاز دوره دوم طرح ملی حفظ قرآن کشور یعنی طرح ۱۴۵۳ با محوریت جزء ۲۹ قرآن کریم و نیز تداوم حفظ جزء سی خواهد بود، دروازه حفظ قرآن جزء ۳۰ است و ما زمانی می‌توانیم به هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن دست پیدا کنیم که فرهنگ حفظ قرآن در کشور نهادینه شود و گفتمان حفظ به عنوان گفتمان غالب در خانواده‌ها قرار گیرد.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن را مد نظر دارند و ما امیدواریم که بتوانیم با همکاری نهادهای مختلف به ویژه نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش و ... که دارای جمعیت نظام‌مند هستند، در این مسیر به خوبی گام برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی تصریح کرد: حفظ قرآن مقدمه تدبر، تدبر مقدمه فهم و فهم مقدمه عمل به قرآن است. قرآن کریم دارای دو جنبه مختلف لفظی شامل روخوانی، روان‌خوانی و زیبا‌خوانی و نیز جنبه معنایی شامل ترجمه، مفاهیم و معارف الهی است و حلقه ارتباط بین دو بخش حفظ قرآن است. هر کس متمسک به حفظ قرآن شد، به طور طبیعی تمامی جنبه‌های کلام الله مجید را به دست آورده و ارتباط معنایی با قرآن کریم برقرار می‌کند و تأکید مقام معظم رهبری جهت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در حقیقت دستیابی به همین ارتباط جامع با قرآن است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار