شهنی زاده گفت: از هر ۱۰ دانش آموز ۹ نفر دندان پوسیده دارند که این موضوع یک فاجعه است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان باعث کاهش هزینه‌های هنگفت درمان می‌شودبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر شهنی زاده رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی در نشست خبری روز دندانپزشک که در ساختمان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران برگزار شد، اظهار کرد: انجمن دندانپزشکان تمام شعب خود را به مراکز کمک به سیل زدگان اختصاص داده و به همه همکاران گفته است که کمک‌های خود را به صورت اجماع انجام دهد، اکثر استان‌های کشور تحت پوشش هستند تا از طریق امکانات بتوانند به سیل زدگان کمک کنند.

شهنی زاده بیان کرد: آمار پوسیدگی دندان بالاست و بحث دندانپزشکی از نظر حل مشکلات برای پیشگیری انجام می‌شود؛ اگر سیاست گذاری بر اساس نگاه علمی به نتایج و دست آورد جهانی انجام شود، تکرار اشتباهات گذشته را نخواهیم داشت.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها نیرو‌های بینابینی تربیت کردند و وظیفه آن‌ها بهداشت دهان و دندان بود، به طرف درمان رفتند و دندانپزشک شدند؛ خیلی از کشور‌ها معضلات مربوط به بهداشت دهان و دندان مرتبط پوسیدگی بالا خواهد بود.

آمار پوسیدگی دندان بالاست

وی افزود: عوامل و گروه‌ها را طوری باید هدفمند کرد که از همان ابتدا از خرابی دندان پیشگیری کرد، باید کاری کرد مردم فاقد پوسیدگی دندان باشند؛ کار‌هایی انجام می‌شود که متاسفانه آمار پوسیدگی دندان بالاست و افراد دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

شهنی زاده گفت: از هر ۱۰ دانش آموز ۹ نفر دندان پوسیده دارند که این فاجعه است و برای پیشگیری باید سازماندهی کنیم تا هزینه هنگفت را کاهش دهیم.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ادامه داد: اگر بودجه وزارت بهداشت را به دندانپزشکی اختصاص دهیم باز دندان‌ها سالم نمی‌شود و باید پروتکل سیاست گذاری را درست کنیم و از بیمه‌ها کمک بخواهیم تا از کودکی افراد تحت پوشش باشند، فرهنگ سازی بسیار مهم است و تبلیغات بسیار کمی در این زمینه می‌شود.

در ادامه مراسم در عبدالحمید ظفرقند عضو کمیته سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران و متخصص دندانپزشکی کودکان اظهار کرد: بحث مشارکت مردی در کشور بسیار بالاست که باید از آن استفاده شود؛ مشکلی که در کشور داریم دندان پزشکی این است که در کشور متولی نداریم و ساختار اجرایی در وزارت وجود ندارد و باید ساختاری در وزارت خانه اجرا کرد.

ظفرقند بیان کرد: اگر بتوانیم ابزاری به عنوان اجرایی داشته باشیم می‌توانیم در سلامت مردم موثر باشیم؛ از اولین روز‌های تولد تا آخرین نفس‌ها دندانپزشکی بسیار مهم است و باید افراد به بحث دندان اهمیت دهند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: در خصوص بیمه دندانپزشکی نشستی داخل وزارت بهداشت داشتیم و در آنجا در اداره کل بررسی شد و بسته‌ای برای شورای عالی سلامت آماده شد، پس از ۲ سال تلاش این موضوع مطرح شد و مدت‌ها می‌گذرد متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی گفت: کاهش هزینه‌ای مردم و ارتقا سلامت و کاهش هزینه‌های موسسات بیمه گذار کنار هم مهم هستند و باید کاری کرد این سه کنار یکدیگر به خوبی انجام شود؛ موضوع واردات باید ادامه پیدا کند و ارتقا سلامت دهان و دندان مهم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار