سناتور دموکرات آمریکایی تهدید کرد ترکیه ناچار است میان داشتن سامانه پدافندی اس-۴۰۰ روسیه و تحریم، دست به انتخاب بزند.

سناتور منندز: آنکارا مجبور به انتخاب بین اس-۴۰۰ و تحریم استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، باب منندز، سناتور دموکرات آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه کاتیمیرین، ترکیه را به تحریم تهدید کرد.

این مقام آمریکایی گفت ترکیه نمی‌تواند همزمان هم جنگنده‌های اف-۳۵ و هم سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ را در اختیار داشته باشد. این مسئله غیرممکن است. آنکارا مجبور است بین داشتن سامانه اس-۴۰۰ و تحریم یکی را انتخاب کند.

سناتور منندز تاکید کرد: هیچ شانسی برای دستیابی به اف-۳۵ برای آن‌ها وجود ندارد. براساس قوانین فعلی تحریم‌هایی وضع خواهد شد. این (خرید اس-۴۰۰) خرید یک ابزار نظامی مهم از روسیه است و این اقدام برای هر کشوری در دنیا از جمله ترکیه اقدامی قابل تحریم است. ما راه دیگری نخواهیم داشت.

سناتور دموکرات در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تشدید تنش‌ها میان دو کشور، آمریکا امکان انتقال پایگاه نظامی خود از ترکیه به یونان را مدنظر قرار می‌دهد، ابراز تردید کرد که ترکیه چنین مسیری را در پیش بگیرد. او تاکید کرد واشنگتن هر گونه اقدامی را برای حفظ امنیت ملی صورت خواهد داد.

سناتور منندز در حال حاضر در یونان به سر می‌برد و قرار است در آنجا با رئیس جمهور این کشور دیدار داشته باشد. او به قبرس نیز سفر کرد و با رئیس جمهور این کشور دیدار داشت.

واشنگتن بار‌ها آنکارا را برای لغو برنامه خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار قرار و وعده داده به جای این سامانه روسی سیستم موشکی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار دهد. آمریکا حتی برای وادار کردن ترکیه به انصراف از خرید اس- ۴۰۰ تهدید کرده در صورتی که این کشور به خرید اس-۴۰۰ روسیه ادامه دهد، تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود به آنکارا را متوقف خواهد کرد.

با وجود هشدار‌های پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرد خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. آنکارا همچنین قرار است ۱۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار