برخورداری گفت: اگرچه نمایشگاه کتاب هم‌اکنون در بهترین جایگاه خودش قرار گرفته، اما بی‌نظمی هر ساله در برپایی نمایشگاه کتاب نمود زیادی دارد.

محمد برخورداری مدیر داخلی انتشارات سفیر اردهال در حاشیه برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن مرور سابقه فعالیت انتشارات سفیر اردهال به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: انتشارات سفیر اردهال از سال ۱۳۸۵ با هدف ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی، کتاب‌های طب سنتی را چاپ می‌کند و در کنار این کتاب‌ها، آثار عمومی، سیاسی، مذهبی و اجتماعی را هم منتشر می‌کند. ما در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱۰ عنوان کتاب چاپ اول منتشر کردیم و نزدیک به ۳۵ عنوان کتاب را هم تجدید چاپ کردیم. بنابراین در فضای فعلی بازار کاغذ و نشر، جزو ناشرانی بودیم که توانستیم رویه گذشته خودمان را با هدف‌گذاری که در سال‌های گذشته داشتیم، حفظ کنیم.

وی افزود: بی‌نظمی هر ساله برپایی نمایشگاه نمود زیادی دارد؛ مثلا ما با ۷۰۰ عنوان کتاب، یک غرفه ۳۵ متری داریم و شاید توانستیم فقط ۴۰۰ عنوان کتاب را در غرفه نمایشگاهی به نمایش بگذاریم و اگر مخاطبانمان که به نمایشگاه آمده‌اند کتاب‌های دیگرمان را بخواهند آن‌ها را به دفتر انتشارات ارجاع می‌دهیم، زیرا غرفه نمایشگاهی انتشارات، گنجایش ارائه همه کتابهایمان را ندارد.

 برخورداری بیان کرد: جایگاه فعلی نمایشگاه هم‌اکنون بهترین جایگاه است البته مصلی با بافت نمایشگاهی مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی قابل مقایسه نیست، اما در اینجا نسبت به شهر آفتاب استقبال از نمایشگاه خیلی بهتر است.

وی افزود: پس از ۲ سالی که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد تصمیم گرفته بودیم که اگر نمایشگاه بار دیگر در شهر آفتاب برگزار شد در آن مشارکت نکنیم، زیرا فروشمان به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده بود که فکر کردیم آنچه می‌خواهیم در نمایشگاه بفروشیم را در دفتر انتشارات می‌فروشیم.

مدیر داخلی انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: امسال استقبال از نمایشگاه همچون سال‌های گذشته است، اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است یعنی براساس برآوردی که از ۲ روز اول نمایشگاه کتاب داریم شاید از لحاظ ریالی مشابه سال گذشته بودیم، اما از لحاظ تعداد کمتر بودیم، زیرا قیمت کتابهایمان افزایش داشته است.

برخورداری بیان کرد: امیدواریم که سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جوابگوی خواسته‌های فرهنگی جامعه باشد. خیلی از ناشر‌ها در این نمایشگاه شرکت نکردند، چون به حد نصاب تعیین شده نرسیدند یعنی امسال مجوز حضور در نمایشگاه، انتشار حداقل ۴۰ عنوان کتاب از سال ۱۳۹۴ به بعد بود و برخی از دوستان من در سال ۱۳۹۷ فقط ۱ یا ۲ عنوان کتاب منتشر کردند، اما انتشارات سفیر اردهال به دلیل هدفگذاری، آسیب کمتری از گرانی کاغذ و خدمات چاپ دید.

وی در خصوص گرانی کاغذ گفت: از آبان ماه سال گذشته اتحادیه ناشران با توجه به نوع فعالیت ناشران به آن‌ها کاغذ اختصاص داد. ما از این یارانه استفاده کردیم و کتابهایمان را روی همان کاغذی که به ما اختصاص داده بود، منتشر کردیم و به نمایشگاه کتاب آوردیم. با توجه به آنچه که در بازار دیدم کمتر ناشری است که کاغذ اختصاص داده شده به خودش را نگرفته باشد یعنی اکثر ناشران یک پارت کاغذی که به آن‌ها اختصاص داده شده بود را گرفته‌اند، اما شاید ۱۰۰ یا ۲۰۰ بند کاغذ خیلی پاسخگوی نیاز ناشران بزرگ نباشد و ما مجبور هستیم که کاغذ مورد نیازمان را از بازار بیرون به انتشارات تزریق کنیم.

مدیر داخلی انتشارات سفیر اردهال تصریح کرد: من چند سال ناظر نمایشگاه بودم و می‌دانم که بار‌ها و بار‌ها درخصوص زمان برگزاری نمایشگاه به مسئولان آن تذکر داده شده است که زمان فرارسیدن ماه رمضان به روز‌های برگزاری نمایشگاه کتاب نزدیک نباشد. سال دیگر فرارسیدن ماه رمضان مصادف با ۶ اردیبهشت ماه است و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد به راستی نمایشگاه کتاب در چه روز‌هایی برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد برگزاری این نمایشگاه در فروردین ماه با فروش خوب ناشران همراه نخواهد بود. ترجیح ما این است که نمایشگاه کتاب سال آینده را در اواخر شهریور ماه و در آستانه شروع فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها برگزار کنند تا ناشران همه بخش‌های نمایشگاه با کیفیت بهتری فعالیت نمایشگاهی خود را انجام دهند و میزان استقبال مردم از کتابهایشان خوب باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار