هجوم ملخ های صحرایی به تازگی در برخی از استان ها و روستاها تبدیل به معضلی جدی شده که مردم و مسئولان را برای رهایی از این مشکل جدید به فکر انداخته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی رئوفی درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی و مبارزه برای معدوم سازی آنها در شرق هرمزگان، عنوان کرد: در آذرماه سال ۹۷ اولین موج هجوم ملخ‌های صحرایی در شرق هرمزگان مشاهده شد و این ملخ‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند اقدام به تخم ریزی کردند که این تخم ریزی ها تبدیل به پوره ملخ‌های صحرایی و حرکت آنها به مناطق مختلف شهرستان میناب به ویژه منطقه هشت بندی شده است که تبدیل به خطری جدی شد.

وی افزود: در شرایط فعلی پوره‌های ملخ صحرایی باغات مرکبات و مزارع صیفی کشاورزی را در منطقه هشت بندی به صورت جدی تهدید می‌کند و شاهد حرکت گسترده ملخ‌ها از کوهپایه‌ها به سمت باغات کشاورزان هستیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب خاطرنشان کرد: تاکنون بیشترین هجوم پوره‌های ملخ صحرایی در اراضی ارتفاعات کوهستانی مناطق کوهپایه ای و مراتع بوده است که با حرکت‌های خودجوش مردمی با درخواست جهاد کشاورزی شهرستان میناب برای همکاری، کشاورزان با بسیج امکانات خود در حال مبارزه با پوره‌های ملخ صحرایی در مناطق قابل دسترسی برای معدوم سازی هستند.

رئوفی در خصوص موانع مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی گفت: مبارزه با پوره‌های ملخ‌های صحرایی در دشت‌های اطراف هشت بندی به همت کشاورزان و نیروهای مردمی با موفقیت صورت پذیرفته است ولی در مناطق کوهپایه ای و ارتفاعات کوهستانی که دسترسی آن برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها برای کشاورزان و نیروهای مردمی برای ارسال تجهیزات نظیر سم پاش و وسایل موتوری سخت کرده است شاهد تخم ریزی گسترده ملخ‌های صحرایی و حرکت از مناطق کوهپایه ای به سمت اراضی پایین دست به ویژه باغات هستیم.

وی گفت: به دلیل عدم امکان وجود مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات کوهستانی و مناطق کوهپایه ای از طریق زمینی اعزام هواپیمای سمپاش برای مبارزه با پوره‌های ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات کوهستانی هشت بندی به صورت فوری بسیار ضروری است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب خاطرنشان کرد: هرگونه کوتاهی در مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات و مناطق کوهپایه ای باغات مرکبات و مزارع کشاورزی مردم را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و هزینه‌های جبران خسارت‌ها سرسام آور خواهد بود.

وی گفت: اگر ملخ‌های صحرایی به اراضی باغی و زراعی در هشت بندی و سایر نقاط شهرستان میناب نظیر بخش‌های مرکزی و سندرک برسند مبارزه هوایی با این ملخ‌ها به دلیل بافت جمعیتی و سکونت گاهی مردم که اغلب در کنار باغات و مزارع ساکن هستند امکان پذیر نخواهد بود و باید با اعزام سریع هواپیمای سمپاش و انجام مبارزه با پوره‌های ملخ در ارتفاعات کوهستانی و مناطق کوهپایه ای از فاجعه هجوم ملخ‌های صحرایی به باغات مرکبات و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد.

رئوفی گفت: عدم مبارزه جدی با ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات و مناطق کوهپایه ای به دغدغه بزرگی در بین کشاورزان شهرستان میناب به ویژه در هشت بندی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان تبدیل گردیده است و ضروری است مسئولان کشوری و استانی به ویژه استاندار محترم استان و مدیریت بحران استانداری و با تقویت امکانات جهاد کشاورزی و نیروهای بسیج مردمی که همراهی بی نظیری داشته‌اند و تجهیز آنها به امکانات بیشتر روند مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات هشت بندی و سایر مناطق شهرستان میناب تسریع گردد و دغدغه کشاورزان رفع شود و مانع سیر افزایشی پوره‌های ملخ‌های صحرایی در ارتفاعات کوهستانی و مناطق کوهپایه ای شوند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب در خصوص میزان اراضی آلوده به ملخ‌های صحرایی، اظهارداشت: حدود پنجاه هزار هکتار از اراضی شهرستان میناب و منوجان استان کرمان که هم مرز یکدیگر هستند به صورت مشترک آلوده به پوره‌های ملخ صحرایی هستند که غالباً در ارتفاعات کوهستانی این مناطق مشغول تخم ریزی هستند.

رئوفی خاطرنشان کرد: به قید فوریت و عاجزانه به نمایندگی از جامعه بزرگ کشاورزان شهرستان میناب از استاندار محترم هرمزگان، فرمانداری شهرستان میناب، اداره کل مدیریت بحران استان، سازمان جهاد کشاورزی و همه نهادهای ذیربط درخواست داریم نسبت به سمپاشی هوایی اقدام عاجل نمایند تا این خطر بزرگ که در کمین باغات و مزارع صیفی کشاورزان است و باعث ایجاد نگرانی گسترده‌ای در بین جامعه کشاورزان گردیده است اقدام مرتفع گردد.

وی با هشدار نسبت به کوتاهی در خصوص عدم انجام سمپاشی هوایی، اظهار داشت: در صورت سهل انگاری و کوتاهی در سمپاشی هوایی شاهد تحمیل خسارت‌های جبران ناپذیری بر پیکره کشاورزی در شهرستان میناب به ویژه اراضی باغی و کشاورزی در منطقه هشت بندی قطب کشاورزی استان که در معرض تهدید جدی هجوم ملخ‌ها هستند خواهیم بود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب گفت: ملخ‌های صحرایی در شش کیلومتری باغات و مزارع کشاورزی منطقه هشت بندی هستند و اگر سمپاشی هوایی صورت نپذیرد بیش از دوازده هزار هکتار باغات و مزارع صیفی کشاورزان در معرض تهدید جدی هجوم ملخ‌ها و نابودی قرار دارند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

هجوم ملخ های صحرایی به اراضی کشاورزی در هشتبندی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.