رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه از اجرای ۳ طرح بیابان زدایی آهنگران، منطقه همت آباد و منطقه کریزان در سطح شهرستان زیرکوه خبر داد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، رجبی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه  گفت: در شهرستان زیرکوه ۱۲۰ سازه خاکی و گاویونی آبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۵۵ سازه خاکی هستند افزود: کل ظرفیت سازه‌های آبی شهرستان زیرکوه ۳ میلیون مترمکعب است.

رجبی با بیان اینکه این سازه‌ها امسال قریب به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده است بیان کرد: در سال گذشته ۸ سازه آبخیزداری با ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب احداث شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه گفت: اعتبار استانی این پروژه‌ها بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان است و در شهرستان زیرکوه نیز از ۸۶۰ هزار هکتار اراضی ۶۷۴ هزار معادل ۸۵ درصد شهرستان عرصه منابع طبیعی است.

وی با بیان اینکه ۸ هزار بهره‌بردار مرتعی در شهرستان زیرکوه فعالیت می‌کنند خاطرنشان کرد: در این شهرستان ۱۸ هزار هکتار مراتع قرق وجود دارد که در فصل قشلاق در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه از وجود ۲۸۰ هزار هکتار عرصه بیابانی و ۱۳۰ هزار هکتار کانون فرسایش بحران بادی در شهرستان زیرکوه خبر داد و یادآور شد: در سال ۹۶ در ۳۰۰ هکتار از اراضی عملیات بیابان زدایی اجرا شده است.

رجبی از اجرای ۳ طرح بیابان زدایی آهنگران، منطقه همت آباد و منطقه کریزان در سطح شهرستان زیرکوه خبر داد و اظهار داشت: ۳ طرح آبخیز داری مطالعه شده نیز در سطح شهرستان زیرکوه اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: سطح حوزه آبخیز سد حاجی آباد بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار، حوزه آبخیزداری منطقه آهنگران ۱۲ هزار هکتار و حوزه آبخیزداری مرزی ۱۵ هزار هکتار است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه با اشاره به بارندگی‌های اخیر در شهرستان زیرکوه گفت: قریب به ۱۴ میلیارد تومان برای مرمت سازه‌های آبخیزداری شهرستان زیرکوه نیاز است.

رجبی به گونه‌های گیاهی شهرستان زیرکوه اشاره و بیان کرد: در شهرستان زیرکوه ۱۳۰ هزار هکتار تنها ماسه بادی است که در این مناطق گونه منحصر به فرد دیودال رشد می‌کند.

وی گونه‌های گیاهی آنغوزه، ریواس، کندل و آویشن را از جمله گونه‌های منحصر به فرد منطقه زیرکوه عنوان و خاطرنشان کرد: منطقه ذخیره‌گاه گونه‌های جنگلی منطقه داشگران زیرکوه زیستگاهی قدیمی است که گونه‌هایی مانند انجیر، پسته و بادامشک در آن رشد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه با اشاره به اینکه در کنار پوشش گیاهی غنی در این منطقه ۲۰ درصد سد آهنگران آبگیری شده است افزود: در پایین دست سد قریب به ۵ قنات و ۴ روستا وجود دارد که خوشبختانه این سد از تخریب سیلاب به اراضی کشاورزی، ابنیه راه‌ها، قنوات و روستا‌های پایین دست به خوبی محافظت می‌کند.

رجبی با اشاره به اینکه طرح ذخیره گاه‌های جنگلی در سطح ۲ هزار هکتار از مراتع اجرا شده است یادآور شد: در راستای اجرایی شدن این طرح به منظور غنی سازی و بذرکاری، قرق و حفظ ذخیره آب گونه‌ها اقداماتی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۷۶ در پروژه بین المللی احیای منابع جنوب خراسان مشهور به آهنگران سدی برای مهار روان آب انجام شد و این سد قریب به ۳۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی روان آب را دارد.

انتهای پیام / ط آ

 ۳ میلیون مترمکعب ظرفیت سازه‌های آبی شهرستان زیرکوه

برچسب ها: منابع طبیعی ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.