حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: امروز و آینده جامعه را معلمان می‌سازند و شناخت زمانه در این عرصه مهم است.

عاملیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش یکصدمین سالگرد تربیت معلم که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری به معلم اظهار کرد: بیانات ایشان نشان از اهمیت بالای جایگاه معلم در کشور است.

وی ادامه داد: به استناد آیات قران کریم، مسیر طبیعی هستی منتهی به ظهور منجی عالم بشریت و در مهایت  منجر به صلح و صلاحیت می شود؛ تجربه عقلانیت بشر و حکمت دریافت بشری در طول زندگی او را به این صلاح می رساند درنتیجه امیدوار هستیم که مسیر ما به صالحان برسید.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه امروز و آینده جهان توسط معلمان ساخته می‌شود، تاکید کرد: عامل اصلی تحول و پیشرفت کشور، در نظام تعلیم و تربیت و اصلاح آن است که این نه فقط محدود به دوره دانشگاه بلکه از زمان جنینی شروع می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علم نافع را منشا خروج از مشکلات و رسیدن به صلح و آرامش دانست و گفت: باید این موضوع  را مورد توجه داشته باشیم که  تعلیم و تربیت اثرگذار محصول شناخت زمانه است؛ امروز رابطه دین فناوری، دین و تجدد مورد بحث قرار گرفته است؛ اما منظور نیست که دین و شرعت به دلیل تغییر زمانه تغییر کند اینها بایسته بشری هستند.

وی افزود: امروز دنیای غرب علی رغم پیشرفت،می بینیم که جامعه دچار کژتابی شده است و ۸۵ درصد مردان غربی متاهل با شاخص ثالث ارتباط دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با تاکید بر اینکه نظام پیشرفت باید جامعیت داشته است، گفت: باید به زمانه توجه داشته باشیم و بدانیم چطور با پیشرفت‌های آن مواجه شویم؛ گاهی معلمان و دانش آموزان در ۲ کانال مختلف هستند که در نتیجه انتقال پیام صورت نمی‌گیرد؛ وقتی با نسلی که نگرش‌های مختلی پیدا کرده است و نسبت به آن موضع دارد؛ مواجهیم نمی‌توانیم اتنقال پیام دهیم.

تجدد تراکم تجربیات بشری است 

وی افزود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که تعبیر تجدد از آن می‌شود اما باید ببینیم که نسبت ما با تجدد چیست؟ برخی تجدد را امری غربی می‌دانند که اگر چنین باشد نباید از آن تبعیت کنیم؛ اما واقعا اینطور نیست بلکه تجدد تراکم تجربیات بشری است که غرب آن را به انحصار کشیده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فناوری‌های فضای مجازی گفت: این فناوری برگرفته از الگوریتم‌های خوارزمی است، اما اکنون به عنوان امری جدید در نظام تجدد مطرح است هرچند در این فضا اموری داریم که با نظام تعلیم و تربیت مخالف است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی به بیانات مقام معظم رهبری درباره ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: اگر این سند به جامعه راه یابد ما را به کرنش سطح زندگی غرب می کشاند.

وی بیان کرد: اکنون در کنار جهان فیزیکی یک فضای مجازی یافتیم و به تدریج فضای مجازی وارد تمام زندگی شده است و از مصادیق آن می‌توان به آموزش مجازی، تله سرجری، تفریح مجازی و ... اشاره کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ورود صنعت چهارم را شاهد هستیم و حتی امروز از خدمات و کشاورزی چهار استفاده می‌شود و در پرتوی آن فرامحلی شدن فرهنگ‌ها ایجاد شده است؛ زمانی فرهنگ ما درون رسانه‌های داخل بود و امروز باعث شده با رسانه‌های که با آن انس نداریم؛ مواجه شویم؛ امروز آنقدر که ماهواره‌های اثر تخریبی می‌گذارد سایر عوامل قادر به آن نیست.

نسل امروز احساس برجسته شدن استقلال فردی دارد

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: با همه جهان همسایه شدیم و محتوای غالب آن از جهان غرب است؛ فرزندان ما در فضایی زندگی می‌کنند که ملغمه‌ای از فرهنگ‌هاست همچنین با چندرگه‌ای شدن هویت‌ها مواجه هستیم؛ اگر بودن انسان‌ها دچار چندرگه‌ای شود، در زندگی دچا مشکل می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نسل قدیم انتخاب محدودتری برای فرهنگ داشتند، اما انتخاب‌های نسل جدید متکثر شده است که قدرت تشخیص در این شرایط مهم است؛ اگر این نسل نظام معرفتی قدرتمند نداشته است در انتخاب‌ها دچار هرج و مرج می‌شود.

وی گفت: نسل امروز احساس برجسته شدن استقلال فردی دارد و اگر ما امر و نهی مان از حدی خارج شود و جوان حس کند حوزه استقلال را نشانه گرفتیم از ما دور خواهد بود؛ فضای مجازی در دنیای امروزی احساس کسی بودن و استقلال به نسل جوان داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به عوامل اثرگذار در زندگی انسان‌ها بیان کرد: دین انسان را به ظرف آرامش می‌کشاند و انقلاب اسلامی دین را در جهان زنده کرد؛ رکن دوم جهان سیاست است و به طور حتم فناوری یکی از ارکان تاثیرگذار در زندگی ماست.

وی اظهار کرد: امروز تحریم که یکی از ضدحقوق بشرترین اقدامات است و دنیا نسبت به آن کرنش کرده است، در حساب‌های مالی آمریکا می‌نشیند؛ باید سیاست جهانی را بشناسیم و باید دست چدنی را بشناسیم، دشوار است که امروز جامعه این عامل را دست کم بگیرد.

حجتالاسلام والمسلمین عاملی تئوری ترومن را بازسازی آمریکا برای استعمار فرهنگی جهان برشمرد و گفت: امروز بیشتر از هالیوود باید از وبیوود ترسید؛ و باید دید چگونه می‌توان در سایه وتعلیم و تربیت حقیقت استقلال در نظر داشت.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و غنی بودن محتوا آن گفت: برخی مسائل بسیار بنیادین است و راهبرد سوم انقلاب بیانیه راهبرد اقتصادی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار