فروش بلیت‌های گرانقیمت تئاتر ابهاماتی چون بی‌توجهی به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر شاهد نمایش‌هایی با قیمت‌های گزاف بوده ایم و البته بسیاری از اهالی تئاتر اجرای این نمایش‌ها را لطمه به اصل تئاتر و سبب ایجاد طبقه فقیر و غنی در تئاتر می‌دانند. نمایش‌های به اصطلاح لاکچری که در سال‌های اخیر جریان ساز شده و کارگردانان با استفاده از هنرمندان سینما این نمایش‌ها را در گران‌ترین سالن‌ها روی صحنه می‌برند و هزینه‌های زیادی برای نمایشی که حتی بار‌ها و بار‌ها در سالن‌های کوچک و بزرگ تئاتر، با هنرمندان نو پا و پیشکسوت اجرا رفته، می‌کنند.

شاید بتوان حسین پارسایی را سلطان تئاتر لاکچری دانست، زیرا هر زمان صحبت از این گونه تئاتر‌ها و به روی صحنه رفتن آن‌ها می‌شود، ناخودآگاه همه ذهن‌ها به سمت حسین پارسایی می‌رود. شاید آقای پارسایی با این کار قصد داشت سبک جدیدی را در تئاتر پایه گذاری کند که البته به حال دانشجویان تئاتری فکری نکرده است.

این سوال ذهن همه را درگیر خود می‌کند که وزارت ارشاد تا چه اندازه از تئاتر‌های لاکچری حمایت می‌کند؟

آیا تئاترهای لاکچری پایان پذیر است؟

مهر سال ۹۷ بود که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توئیتی درباره تئاتر لاکچری زد و آن را تیری خلاص به هنر مردمی دانست. این توتیت خیال بسیاری از هنرمندان پیشکسوت تئاتر را راحت کرد، اما بعد از آن نیز شاهد اجرای نمایشی لاکچری بودیم که دوباره تیری به بدنه تئاتر اصیل این سرزمین زد و شاید با وعده‌ای که مسئولان داده بودند، فکر می‌کردیم سال ۹۸ سالی کم رنگ برای تئاتر‌هایی با اجرای سلبریتی‌ها است، اما هنوز که ۲ ماهی از سال ۱۳۹۸ نگذشته، شاهد اجرای نمایشی دیگر در یکی از هتل‌های تهران هستیم. این در حالی است که هنرمندان تئاتری انتظار حمایتی از سوی مسئولان برای نمایش‌های خود را دارند و البته بسیاری از آن‌ها با مشکلاتی متعدد نمایش‌ها را روی صحنه می‌برند.

آیا تئاترهای لاکچری پایان پذیر است؟

منظور وزیر ارشاد این بود که فقط تئاتر منحصر به تئاتر‌های لاکچری نباشد

شهرام کرمی مدیر مرکز هنر‌های نمایشی در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اجرای پرهزینه نمایش «عروس مردگان» و اجرای تئاتر‌های لاکچری از این دست گفت: نمایش «عروس مردگان» یک کار تلفیقی از تئاتر و موسیقی است و در واقع منظور از صحبت سال گذشته آقای صالحی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی مطرح کردند، این بود که فقط تئاتر منحصر به تئاتر‌های تحت عنوان لاکچری نباشد تا تئاتر مجبور به قشر بندی نشود و فقط یک گروه خاصی را ببینیم، صحبت‌های وزیر در راستای حمایت بیشتر از تئاتر‌های مردم پسند بود که ما هم در حال حاضر این کار را انجام می‌دهیم.

وی افزود: به هر حال یک سری نمایش‌هایی داریم که نمایش‌های هزینه بری هستند و در بخش خصوصی تولید می‌شوند، هزینه اجاره سالن بالاتری دارند و کار‌هایی ترکیبی یا تلفیق موسیقی و نمایش هستند و ما نیز سعی کردیم در تعیین هزینه‌ها و نوع مخاطب به یک شکلی این فضا را داشته باشیم.

کرمی در خصوص اینکه در سال ۹۸ نیز شاهد تئاتر‌های لاکچری و بلیط‌هایی با قیمت بسیار بالا هستیم، بیان کرد: در حال حاضر قیمت بلیط کنسرت موسیقی ۲۵۰ هزار تومان است و زمانی که کار تلفیقی می‌شود، طبیعی است که هزینه‌ها بالاتر رود و باید نسبت به نرخ تورم و قیمت‌های بلیط، اجاره سالن، هزینه گروه را بسنجید.

با تامل در صحبت‌های مدیر کل مرکز هنر‌های نمایشی متوجه می‌شویم که اجرای این نمایش‌ها بی پایان نیست و کارگردانان با هزینه‌های گزافی که انجام می‌دهند، برگشت و سود هزینه‌های خود را از مردم می‌خواهند، زیرا اگر چنین نبود همان نمایش‌ها را با همان بازیگران، ولی با قیمت‌های مناسب‌تر در سالن‌های مخصوص اهالی تئاتر به اجرا می‌بردند تا مخاطبان بسیاری از قشر‌های مختلف با هزینه کمتر به تماشای آن نمایش بنشینند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام
پناه به خدا باید برد
آخرین اخبار