پایگاه اینترنتی رادیو بین‌المللی چین در مطلبی نوشت واشنگتن با پذیرش سیاست «نخست آمریکا» خطر منزوی شدن در عرصه جهانی را به جان خریده است و متحمل ضرر خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رادیو بین‌المللی چین در مطلبی در انتقاد از سیاست «نخست آمریکا» واشنگتن نوشت: سازمان ملل به تازگی اعلام کرد چین حق عضویت خود را به طور کامل پرداخته است. چین به عنوان دومین مشارکت کننده در بودجه کلی سازمان ملل، بیش از ۱۲.۰۱ درصد کل بودجه سازمان ملل را تامین می‌کند. برخلاف چین، آمریکا که باید بیشترین سهم را در تامین بودجه سازمان ملل پرداخت کند، ۱.۱۲ میلیارد دلار به بودجه کلی سازمان ملل بدهکار کند. 

سهم هر عضو به طور عمده بر اساس توانایی آن مشخص می‌شود، گرچه عواملی مانند سهم آن در اقتصاد جهانی و درآمد سرانه نیز در تعیین میزان سهم نقش دارند. تولید اقتصادی کل آمریکا فراتر از ۲۰ تریلیون دلار، تقریبا یک چهارم تولید جهانی، و درآمد سرانه آن فراتر از ۶۰ هزار دلار است. بر این اساس، آمریکا باید مسئولیت پوشش ۲۲ درصد از بودجه کل سازمان ملل و ۲۸ درصد از هزینه‌های فعالیت‌های حافظ صلح سازمان ملل را تامین کند. با وجود این آمریکا به عنوان توسعه یافته‌ترین اقتصاد دنیا به سازمان ملل بدهکار است و درخواست واشنگتن برای کاهش هزینه‌های آن به شکل غیرمستقیم بر کار حفظ صلح تاثیر منفی گذاشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: البته آمریکا توانایی پرداخت سهم خود در تامین بودجه سازمان ملل را دارد. اما آمریکا تصمیم گرفته است این سهم را نپردازد زیرا واشنگتن می‌خواهد سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی را تحقیر کند.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شده است واشنگتن از چندین سازوکار چندجانبه از جمله پیمان تغییرات آب و هوای پاریس، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و توافق هسته‌ای (ایران) خارج شده است. اکنون نیز تصمیم دارد از پیمان تجارت تسلیحات خارج شود. هرچند آمریکا از بنیانگذاران و یکی از اعضای مهم ائتلاف نظامی ناتو است، وقیحانه در امور داخلی متحدان ناتو دخالت می‌کند و با این ادعا که آن‌ها سهم منصفانه‌ای برای حق عضویت در ناتو پرداخت نمی‌کنند، از آن‌ها انتقاد کرده است و تهدید می‌کند ناتو را منحل خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا همچنین از تعرفه‌های تنبیهی علیه شرکای تجاری خود از جمله چین، اتحادیه اروپا، ژاپن، مکزیک و کانادا، استفاده کرده است. سیاست‌های تعرفه‌ای یکجانبه واشنگتن نیز به کیف پول مصرف‌کنندگان آمریکایی ضربه می‌زند. از سال گذشته، اقتصاد آمریکا ۷.۸ میلیارد دلار متضرر شده است و درآمد کشاورزان تنها در سال گذشته به دلیل افزایش تعرفه‌ها ۱۲ درصد کاهش یافته است.  چین نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه کالا‌های آمریکایی را افزایش داده است. سِسیلیا مالمستروم، رئیس تجارت اتحادیه اروپا، اعلام کرده است که بروکسل فهرستی از واردات آمریکا را نهایی کرده است که در صورت اعمال تعرفه بر خودرو‌های اروپایی، در اقدامی تلافی‌جویانه هدف قرار خواهند گرفت. در ماه آوریل (اردیبهشت) ژاپن هم تقاضای آمریکا را برای کاهش تعرفه‌های کشاورزی، رد کرد.

در حال حاضر آمریکا از مذاکرات برای بزرگترین توافقنامه تجارت آزاد در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای، که در حال نهایی شدن است، کنار گذاشته شده است. در نشست گروه بیست در هامبورگ در ژوئیه ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) آمریکا به علت اتخاذ رویکرد عدم همکاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، منزوی شده است؛ و در اکتبر سال ۲۰۱۸ (مهر ۱۳۹۷) دوازدهمین نشست آسیا- اروپا بیانیه‌ای را برای ابراز حمایت از توافق هسته‌ای ایران که واشنگتن از آن خارج شده است، صادر کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: با توجه به این که اقدامات آمریکا هم به اقتصاد خودش آسیب وارد می‌کند و متحدانش را از آن دور می‌کند، پس چرا آمریکا بدین گونه رفتار می‌کند؟ علت آن این است که معتقد است نظام بین‌المللی که پس از پایان جنگ جهانی دوم به شکل‌گیری آن کمک کرد، دیگر اهدافش را تامین نمی‌کند و در نتیجه واشنگتن تضعیف قواعدی را در پیش گرفته است که زمانی برای نوشتن آن‌ها کمک کرده است تا بتواند هژمونی خود را بر دنیا حفظ کند. این همان هسته اصلی فلسفه اول آمریکا است که ایده جدیدی نیست، اما آنچه جدید است، این است که آمریکا با روش تندتر و صریحتر این فلسفه را در پیش گرفته است. در حالی که واشنگتن معتقد است با این رویکرد برنده است، کاملا روشن است که آمریکا با این رویکرد به شهرت و اعتبار بین‌المللی خود را آسیب می‌رساند. واشنگتن با پذیرش فلسفه نخست آمریکا، علیه رویداد‌های جهانی موضع‌گیری کرده است و خطر منزوی و جدا شدن از دنیای چندقطبی را به جان خریده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار