خاوازی حفظ تنوع محیط زیست، بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی و بهره‌برداری عادلانه از منافع ذخایر ژنیک کشور را از اهداف کنوانسیون تنوع زیستی اعلام کرد.

حفظ تنوع محیط زیست یکی از اهداف کنوانسیون تنوع محیط زیستیبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کاظم خاوازی، رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه حفاظت و بهره برداری از ژنتیک کشور را تسریع کرده و مصوب شده است که مرکز ملی ذخایر ژنتیک در کشور ایجاد شود.

وی افزود: طبق مصوبه هیئت وزیران دبیرخانه تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده است.


بیشتر بخوانید: عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی در قانون انتزاع


خاوازی حفظ تنوع محیط زیست، بهره برداری پایدار و تنوع زیستی و بهره برداری عادلانه از منافع ذخایر ژنتیکی کشور را از اهداف کنوانسیون تنوع زیستی اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشور‌هایی است که تسلط کامل به فلور گیاهی خود دارد، افزود: در این راستا ۱۴۹ اطلس فلور گیاهان جنگلی و مرتعی توسط وزارت جهاد کشاورزی چاپ شده است.

خاوازی ادامه داد: با چاپ آخرین نسخه اطلس فلور گیاهان جنگلی و مرتعی، بیش از ۹۰ درصد گیاهانی که در کشور داریم، شناسایی می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، طی ۲ سال گذشته ۹۷۰ گونه گیاهان جنگلی و مرتعی به بانک موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اضافه شده است.

خاوازی به بزرگترین بانک و موزه حشرات گیاهی در ایران اشاره کرد و گفت: در این بانک بالغ بر ۴ میلیون حشره در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر مشارکت جدی همه وزارتخانه ها، دستگاه‌های نظارتی برای حفاظت از تنوع زیستی کشور تاکید کرد و گفت: تنوع زیستی برای انتقال به نسل‌های آینده نیاز به حفاظت دارد، از این رو برای نخسیتن بار دبیر خانه کنوانسیون تنوع زیستی کشور با تصویب هیات وزیران در وزارت جهاد کشاورزی مستقر شده است.

وی با بیان اینکه کنوانسیون تنوع زیستی در سال ۱۹۹۳ با عضویت اکثر کشور‌های جهان تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: ایران در سال ۱۳۷۵ با تصویب مجلس به این کنوانسیون پیوست.

خاوازی حفظ تنوع زیستی و بهره برداری عادلانه از منابع ذخایر ژنتیکی را از اهداف این کنوانسیون بین المللی اعلام کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: ما پی گیر آن هستیم که مشارکت جدی در تدوین برنامه‌های کنوانسیون تنوع زیستی برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ داشته باشیم و بتوانیم از پروتکل‌های کنوانسیون، آیین نامه‌ها و ظرفیت‌های جهانی به نفع کشورمان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نهادهای برنامه‌ریز باید اصلاح شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار