شیخ «حسن عزالدین» تاکید کرد روز قدس امسال نیز در مخالفت و محکم کردن سیاست های ترامپ و معامله قرن و حضور گسترده تر مردم و همراهی با محور مقاومت و انتفاضه فلسطینی ها ویژه خواهد بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منطقه خاورمیانه این روزها شاهد تحولات شتابزده ای است که از آن بوی توطئه و سازش و خطر می‌آید. این روزها محور دونالد ترامپ و نتانیاهو به دنبال تحقق خواسته‌های خود در منطقه هستند.

از سویی شاهد تشدید اقدامات آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی علیه سوریه هستیم تا آنچه از طریق نظامی و جنگ چند ساله نتوانسته اند به آن دست یابند از طریق دیگر به آن برسند که از جمله آنها می‌توان به تشدید فشارها و تحریم‌ها علیه نظام سوریه اشاره کرد. آنها از سویی نمی‌خواهند که آوارگان سوری به سوریه بازگردند و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کنند و از سوی دیگر سناریوهای شیمیایی و تهدیدها را مطرح می‌کنند.

همزمان شاهد اجرایی شدن مراحل نخست معامله قرن هستیم که از بحرین کلید می‌خورد و در قالب نشست یا کارگاه اقتصادی به دنبال این هستند که آنچه می‌خواهند را پیاده کنند. همه چیز به سرعت پیش می‌رود و در این میان ترامپ نهایت خدمت را به رژیم صهیونیستی می‌کند. ترامپ برای معامله قرن به دنبال فشار حداکثری بر همه کشورهای عربی است اما در این میان کشورهای حوزه خلیج فارس را به هیچ می‌انگارد و فقط به آنها دستور می‌دهد که هر آنچه آمریکا می‌گوید باید اجرایی شود.

همزمان و در آستانه روز جهانی قدس، هیأت عالی برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره غزه با صدور بیانیه‌ای خواستار حضور گسترده مردمی در شصت و یکمین جمعه تظاهرات بازگشت طی هفته جاری، شد. بر اساس این گزارش، این هیأت در بیانیه خود شصت و یکمین جمعه تظاهرات بازگشت را تحت عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کرد. از زمان آغاز سلسله تظاهرات‌های بازگشت در نوار مرزی غزه از ۳۰ مارس سال گذشته میلادی تاکنون بیش از ۳۰۰ فلسطینی به شهادت رسیده اند.

بر همین اساس خبرنگار مهر با شیخ «حسن عزالدین» مسئول روابط عربی آفریقایی جنبش حزب الله لبنان گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*تحلیل و موضع شما از برگزاری نشست اقتصادی در بحرین به عنوان گام و مرحله نخست اجرای پروژه موسوم به «معامله قرن» چیست؟ چرا بحرین برای این نشست انتخاب شده است؟

معتقدم که ترامپ و بزرگتر از او قادر نیستند معامله ای را انجام دهند تا از طریق آن مسأله فلسطین را از بین ببرند. تمام تلاش ها و اقدامات ترامپ به همراه کشورهای مرتجع و حوزه خلیج فارس به ویژه بحرین و سعودی ها و امارات که در توطئه علیه مسأله فلسطین دست دارند، به جایی نمی رسد و هرچند که این کشورها مکر و خدعه می کنند اما این نیرنگ و فریب به خودشان بازمی گردد.

آنها هرگز نخواهند نتوانست به مسأله فلسطین پایان دهند. زیرا این مسأله موضوع و مسأله هویتی، تمدنی، انسانی، اسلامی و عربی با صهیونیسم نژادپرستانه است. رژیم صهیونیستی با همکاری آمریکا برای ایجاد حالت اختلاف و چنددستگی و آشوب در منطقه عربی تلاش می کند.

بنابراین نشست اقتصادی که در بحرین به عنوان یک کشور حوزه خلیج فارس و متحد با سعودی ها و امارات برگزار می شود، در واقع این کشورها از طریق همراهی با رژیم صهیونیستی درصدد هستند تا توجهات را از دشمن اصلی که خود رژیم صهیونیستی است، منحرف کنند اما به هیچ وجه قادر به این کار نیستند.

*علت اینکه دولت آمریکا در گام نخست از اجرای معامله قرن، مسأله اقتصاد را در دستور کار خود در نشست بحرین قرار داده، چیست؟ پشت پرده ادعای غربی ها مبنی بر اعطای تسهیلات اقتصادی به فلسطینیان در نشست بحرین چه می باشد؟

نشست اقتصادی بحرین در حقیقت هزینه هایی است که این کشورها با پرداختن آن درصدد هستند به فلسطینی ها و گروه های موجود در آن برای دست برداشتن از حقوق و سرزمین خود و آزادسازی آن و بازگشت به وطنشان فشار وارد کنند.

به همین دلیل معتقدم که این نشست مرده به دنیا آمده است و حیات و زندگی کسب نخواهد کرد. هیچکس نیز در این دنیا نمی تواند به فلسطینی ها برای صرف نظر از حقوق شان فشار وارد کند. سرمایه داری متوحش تصور می کند که می تواند از طریق این نشست با پرداختن پول، زمین را بفروشند و انسان ها را بخرند.

عمر این مسأله حدود ۷۰ سال است و به خاطر آن مردم و فرماندهان و مبارزان فلسطینی زیادی خون داده اند و نه ترامپ و نه نشست اقتصادی و نه میلیاردها دلار پول قادر به از بین بردن مسأله فلسطین نیستند.

در این نشست هیچکدام از فلسطینی ها در گروه های مبارز و یا تشکیلات خودگردان حضور پیدا نمی کنند که موضعی گرانمایه و ارزشمند محسوب می شود. زیرا این نشست یکطرفه برگزار خواهد شد و هیچکدام از امت اسلامی و عربی و صاحبان حق نتیجه اش را نخواهند پذیرفت.

*همراهی رژیم های مزدور و مرتجع عربی با صهیونیست ها برای خنجر زدن به فلسطین و نقش راهپیمایی روز جهانی قدس در خنثی کردن این توطئه را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعاً روز جهانی قدس با توجه به واقعیات امور، روزی جهانی و عامل اتحاد تمام قدرت های شریف جهان در قاره آمریکا و آسیا و آفریقا و منطقه ما است و ملت های این مناطق در نقاط مختلف جهان منتظر چنین روزی هستند تا موضع خود را در قبال مسأله فلسطین و حمایت از آن اعلام کنند. مردم و مبارزان و آزادگان در سراسر جهان در این روز علاوه بر تجمع، بر مخالفت با هرنوع پروژه ضدفلسطین و مقاومت تاکید و تمرکز خواهند کرد.

روز قدس امسال نیز در مخالفت و محکم کردن سیاست های ترامپ و معامله قرن و حضور گسترده تر مردم و همراهی با محور مقاومت و انتفاضه فلسطینی ها ویژه خواهد بود. ملت های عربی و اسلامی و آزادگان در سراسر جهان همچنان به حق خود برای بازگشت به سرزمین فلسطین و آزادسازی آن و رد هر نوع معامله بی فایده پایبند هستند. روز قدس روز اعلام بله به مقاومت و انتفاضه و افزایش قدرت و نابودی غده سرطانی صهیونیسم در منطقه است.

منبع:مهر

انتهای پیام/

گفتگویی خواندنی با مسئول روابط عربی آفریقایی حزب الله لبنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.