اعضای کارگروه مهندسی رودخانه و سازه های هیدرولیکی هیات ویژه گزارش ملی سیلاب از مناطق سیلزده لرستان بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب به دستور رئیس جمهوری و با تشکیل ۱۵ کار گروه متشکل از اعضای هیأت علمی و متخصصان در حوزه‌های مختلف برای بررسی دقیق سیلاب‌های اخیر کشور اواخر فروردین امسال آغاز بکار کرد.

رئیس جمهوری در تاریخ ۲۷ فروردین ماه در حکمی به محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران مأموریت داد تا ریاست «هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها» با عضویت شخصیت‌های علمی مستقل و خبره در تخصص‌های مرتبط را به عهده گرفته و ظرف شش ماه «گزارش ملی» این رخداد را ارائه کند.

احمد مرادپور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در دیدار با این هیأت گفت: نبود طرح‌های آبخیزداری و سد، دست درازی به حریم و بستر رودخانه و ساخت و ساز در این مناطق، موجب آسیب پذیری استان در مقابل سیل شده است.

 مرادپور تصریح کرد: علیرغم تمامی اقدامات، پیشگیری‌ها، هشدارها و اخطاریه‌ها اما سیل موجب بروز خسارت جدی در این استان شده که اصلی ترین راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی اجرای طرح‌های آبخیزداری و احداث سدهای بزرگ است.

وی با انتقاد از کوچک شدن دهانه کشکان در ورودی پلدختر گفت: بر اساس عکس‌های هوایی سال ۴۳، هیچ ساخت و سازی در غرب این شهر وجود نداشته اما در دهه‌های گذشته با ساخت و ساز در مسیر اصلی رودخانه، و گسترش سازه‌های انسانی به بستر کشکان، شرایط برای بروز خسارت‌ها فراهم شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: ساختمان‌های اداری پلدختر در غرب این شهرستان و در مسیر سیل احداث شده بودند که بسیاری از انها از جمله فرمانداری، شهرداری و ثبت اسناد به زیر آب رفت که در آینده به دلیل از بین رفتن اسناد کاغذی، مشکلات جدیدی نیز ایجاد می‌شود.

مرادپور سد کوچک مروک را نجات بخش دورود در سیل امسال دانست و اضافه کرد: ۱۲۰ کیلومتر دیواره ساحلی در مسیر کشکان از بین رفته که بازسازی ان زمانبر و پرهزینه است.

این هیأت علمی امروز راهی مناطق سیلزده از جمله پلدختر شدند تا زوایای بروز سیل در منطقه را به صورت علمی و میدانی بررسی کنند.

سیل نوروز امسال به ۳۵ هزار واحد مسکونی آسیب وارد کرده، هشت هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت و ۱,۵۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی نیز خسارت بر جا گذاشت.

انتهای پیام/ ر

بازدید هیات ویژه گزارش ملی سیلاب از لرستان

برچسب ها: سیلاب ، هیات ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.