مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس از آغاز فعالیت خوشه صنعتی گیاهان دارویی در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احد فتوحی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: این خوشه پس از خوشه‌های گلاب و عرقیات گیاهی میمند، سنگ شمال، فرش دستباف و شوریجات و رب گوجه، پنجمین خوشه صنعتی استان است که با حمایت‌های این شرکت فرآیند توسعه آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فارس بالاترین میزان صادرات گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: عمده‌ترین صادرات گیاهان دارویی استان شامل فرآورده‌های شیرین بیان، فرآورده‌های گل محمدی، باریجه، آنغوزه، کتیرا وآویشن شیرازی است.

فتوحی تصریح کرد: در بخش صادرات صمغ‌های گیاهی، باریجه، آنغوزه و کتیرا رتبه نخست کشور را دارا است.

وی اعلام کرد: مهمترین مشکلات فراروی بخش گیاهان دارویی استان شامل پایین بودن سهم کشت تخصصی گیاهان دارویی، خشک کردن و انبارداری غیر اصولی، عدم توجه به پشتوانه سازی ظرفیت گیاهان دارویی باصرفه، برداشت بیش از حد از عرصه طبیعی، توجه به استاندارد‌های بین المللی محصول، پایین بودن سهم تکنولوژی روز برای تبدیل به محصول فرآوری با ارزش افزوده بالا، نبود برند منطقه‌ای برای فارس، عدم توجه به بازاریابی و فرایند توسعه بازار محصول، خام فروشی و نبود شبکه‌های تامین و تولید منسجم است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: این خوشه صنعتی با هدف تمرکز بر نقاط ضعف و مشکلات به دنبال راهکار‌هایی برای ارتقای تولید، بازاریابی و فروش و صادرات است.

وی تصریح کرد: برنامه‌های هدف توسعه این خوشه صنعتی در سه بخش شیرین بیان، اسانس‌ها و صمغ‌های دارویی و بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: به دلیل مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان، مراحل امکان سنجی و مطالعاتی این خوشه در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و پس از تایید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با انتخاب عامل توسعه، فرآیند‌های توسعه‌ای در این خوشه صنعتی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشه‌های صنعتی می‌توانند موتور محرک اقتصاد ملی و منطقه‌ای باشند، گفت: با توسعه خوشه ها، بنگاه‌های درون خوشه با بازدهی بیشتر و استفاده تخصصی‌تر از امکانات و اولویت‌های موجود برای دستیابی به محصولی با کیفیت باقیمت تمام شده ارزان‌تر تلاش می‌کنند.
انتهای پیام/م

فعالیت خوشه صنعتی گیاهان دارویی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار