حائری گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان مهرماه قبوض کاغذی حذف می‌شود.

حذف قبوض کاغذی تا پایان مهر/ ۲۰ درصد هزینه قبض برق مشترکان کم مصرف کاهش می‌یابدبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همایون حائری، معاون برق و انرژی در نشست خبری امروز که به مناسبت روز مدیریت مصرف برق برگزار شد، با اشاره به اینکه سال برقی سه بازه زمانی دارد، اظهار کرد: بازه زمانی بسیار گرم همه ساله از ۲۰ خرداد آغاز و تا پایان مرداد ادامه دارد که در این ایام شرایط غیر خطی مصرف برق بیشترین فشار را به شبکه وارد می کند.

وی افزود: با توجه به آنکه ۱۹ خرداد ماه روز مدیریت مصرف اعلام شده است، از این رو قرار است اقدامات مناسبی در این زمینه داشته باشیم تا تابستان را با کمترین مشکل پشت سر بگذرانیم.

حائری ادامه داد: امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر داریم ضمن فراهم کردن رفاه و آسایش مردم، رشد مصرف برق را حداکثر به ۲.۵ درصد برسانیم.


بیشتر بخوانید: حذف قبوض کاغذی برق برای مشترکان پایتخت


به گفته این مقام مسئول، از ابتدای خرداد براساس الگوی مصرف، تعرفه مصرف در نقاط مختلف کشور مشخص شده است.

افزایش ۷ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان

وی با اشاره به اینکه افزایش ۷ درصدی تعرفه برق برای تمامی مشترکان صورت گرفته است، بیان کرد: البته مشترکانی که نسبت به کیلو وات ساعت سال گذشته ۱۰ درصد در مصرف صرفه جویی کنند، ۲۰ درصد هزینه قبوض آنها کاهش می یابد و در مقابل مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند، ۱۶ درصد جریمه می شوند.

این مقام مسئول افزود: براساس آمار، ۹۰ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی مصرف و تنها ۱۰ درصد بالای الگوی مصرف هستند.

حائری با اشاره به اینکه متوسط کل مصرف برق در تهران ۲۷۲ کیلو وات ساعت است، اظهار کرد: الگوی مصرف در تهران ۳۰۰ کیلو وات ساعت در نظر گرفته شده است.

معاون برق و انرژی ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان مهر ماه قبوض کاغذی حذف می شود.

وی درباره تغییر ساعت اداری در پیک مصرف گفت: با توجه به آنکه اجرای این موضوع سال گذشته نتایج خوبی داشت و حدود ۲ هزار مگاوات در مصرف بدق صرفه جویی شد، امسال تغییر ساعت اداری بر عهده استانداران است، ارتباطی که استانداران با مسئولان برق منطقه و شرکت‌های توزیع خواهند داشت نظارت خوبی بر روی مصارف سرمایشی و روشنایی ادارات پس از تعطیلی ادارات انجام خواهد شد. ضمن آنکه در برخی استان ها از ۱۵ خرداد این طرح آغاز شده است.

معاون وزیر نیرو از احداث ۵ هزار مگاوات جدید خبر داد و افزود: تاکنون ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد شده‌اند و تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال به ۴ هزار مگاوات ظرفیت ایجاد شده برسیم.

مدیریت مصرف برق اندازه گیری می‌شود

وی افزود: سال گذشته برای مدیریت مصرف بخشی از اندازه گیری مدیریت مصرف را فعال کردیم و امسال با به روز کردن اندازه گیری خروجی کلیه فیدر‌های ۲۰ کیلو وات پایش دقیق تری خواهیم داشت، به طوریکه از امروز پایش، هر یک ربع یک بار آغاز شده است.

حائری با اشاره به اینکه افزایش مصرف برق منجر به برهم خوردن تعادل عرضه در مصرف می‌شود، بیان کرد: این به هم خوردن بر تجهیزات فشار وارد می‌کند. ضمن آنکه مشترکان پرمصرف در این فرآیند باعث می‌شوند که کم مصرف‌ها هم دچار مشکل شوند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو هزینه هر کیلو وات ساعت برق در زمان اوج مصرف را ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: به ازای هر کیلو وات ساعت ما فقط ۶۰ تا ۷۰ تومان از مشترکان دریافت می‌کنیم که این امر بدان معناست که مابه التفاوت هزینه‌ها به عنوان یارانه به مشترکان پرداخت می‌شود و این یارانه برای پرمصرف‌ها چند بار اعمال می‌شود.

وی مصرف سیستم‌های سرمایشی را بیش از ۲۴ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: اگر بتوانیم با هماهنگی این میزان مصرف را به ۲۰ هزار مگاوات برسانیم، با ۴ هزار مگاوات صرفه جویی رقمی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق صرفه جویی می‌شود.

حائری با اشاره به اینکه سال گذشته استان خوزستان در مدیریت مصرف بسیار خوب کار کرد، بیان کرد: در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ نه تنها پیک مصرف در استان خوزستان افزایش نیافت، بلکه ۴۰۰ مگاوات کاهش پیدا کرد که این امر به معنای ۸۰۰ مگاوات صرفه جویی است.

 عراق  ۵۰ درصد بدهی خود را پرداخت کرد

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی عراق گفت: عراق تعهدات خود برای پرداخت را آغاز کرده و براساس آخرین آمار بیش از ۵۰ درصد بدهی خود را پرداخت کرده است و روند پرداخت همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مذاکره با ارمنستان برای تعاملات برقی ادامه دارد، اظهار کرد: سال گذشته ۱۵۰ تا ۱۶۰ مگاوات برق از جمهوری آذربایجان وارد کردیم و امسال همانند سال‌های گذشته با کشور‌های همسایه توافقات برای واردات ادامه دارد.

حائری با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار مشترک دیماندی به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند، گفت: کلیه مشترکان که مصرف بالایی دارند، از تابستان امسال مجهز به کنتور هوشمند شده که بدین ترتیب مصرف آن‌ها رویت پذیر است.

به گفته معاون وزیر نیرو، با نصب کنتور‌های هوشمند برای مصرف مشترکان پرمصرف در بازه زمانی گرم پیش بینی می‌شود که ۳ هزار مگاوات صرفه جویی صورت گیرد.

 اقدامات وزارت نیرو برای مقابله با سو استفاده گران بیت کوین

وی درباره مابحث مطرح شده پیرامون استفاده از برق برای استخراج ارز مجازی افزود: برق در ایران بسیار ارزان است و از آن جا که برخی افراد از سرمایه گذاران بین کویت هستند که به کشور هجوم آورده اند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: قیمت استخراج هر بین کوین در جهان ۷ هزار دلار است و برای هر بیت کوین ۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود که به اندازه مصرف ۲۸ مشترک است. تعداد این افراد به تازگی افزایش پیدا کرده و می‌تواند به ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.

حائری گفت: وزارت نیرو برای حل این مساله پیشنهاد داده است که باید با نرخ مناسبی برای این افراد در نظر گرفته شود، چرا که آن‌ها دستگاه‌هایی را وارد کشور می‌کنند و از حق مردم ما بهره مند می‌شود. از این رو تاکید کرده ایم که ضمن آغاز نظارت‌ها و پایش، تعرفه‌ای با نرخ صادراتی برای این افراد در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد وزارت نیرو در کمیسیون اقتصادی مطرح شده است، بیان کرد: هم اکنون این افراد قابل شناسایی نیستند، اما زمانی که تعرفه با نرخ صادراتی در نظر گرفته شود، افراد شناسایی می‌شوند.

معاون وزیر نیرو گفت: بیت کوین هر مزایایی که دارد، برای خودش است، این افراد با دستگاه خودشان از برق مجانی ما استفاده می‌کنند، در حالیکه وزارت نیرو تنها تامین کننده برق مردم است.

حائری با اشاره به اینکه شناسایی ادارات پر مصرف در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: بنا به تاکید رئیس جمهور اداراتی که مصرف برقشان نسبت به سال گذشته افزایش یابد، باید به دفتر ریاست جمهوری گزارش دهیم.

به گفته وی، اگر هر خانوار تنها یک لامپ اضافه خاموش کند، رقمی حدود هزار مگاوات برق صرفه جویی می‌شود.

آخرین جزئیات بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی

معاون وزیر نیرو درباره آخرین وضعیت بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: سال گذشته دولت و مجلس با ظرفیت خوبی که در بودجه گذاشتند، توانستیم بخشی از بدهی خود را از طریق پرداخت اوراق که در اختیارمان قرار گرفت، پرداخت کنیم.

وی میزان واردات برق را ۳۵۰ مگاوات و میزان صادرات ۱۲۰۰ مگاوات اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه شبکه برق کشور قوی است، از این رو ارتباط با کشور‌های دیگر موجب شده تا آن‌ها کیفیت شبکه ما را ببینند.

پیک مصرف برق به ۵۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به سبب تغییر ساعت اداری ۲.۹ درصد کاهش مصرف برق داشتیم، بیان کرد: اگر امسال بتوانیم کاهش مصرف برق را به ۲.۵ درصد برسانیم، پیش بینی می‌شود که پیک مصرف به ۵۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسدو چنانچه مصرف به ۷ تا ۸ درصد برسد، مطمئنا دچار مشکل می‌شویم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت برق همانند سال‌های گذشته نیست، گفت: به اعتقاد بنده شرایط تحریم یک فرصت است تا بتوانیم اتکا بر منابع داخل، خودکفایی و افزایش کمیت و کیفیت‌ها را بالا بریم چرا که در شرایط عادی همه چیز را فراموش می‌کنیم. در شرایط فعلی با وجود مشکلات ارزی باید فکر کنیم که چطور باید زندگی کنیم.

 ۲۴ درصد تولید برق بدون استفاده از سوخت

وی با اشاره به اینکه از طریق انرژی‌های نو ۷۵۰ مگاوات برق تولید می‌شود، افزود: هم اکنون ۲۴ درصد برقی که در کشور تولید می‌شود بدون استفاده از سوخت و تنها از طریق واحد‌های بادی و خورشیدی، نیروگاه اتمی و واردات برق صورت می‌گیرد، یگی از برنامه‌های ما این است که واحد گازی را تبدیل به سیکل ترکیبی کنیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در پایان درخصوص تلفات شبکه برق تصریح کرد: تلفات شبکه برق را از ۱۵.۵ درصد به ۱۰.۵ درصد کاهش دادیم که اثر این موضوع را در حساب‌های مالی و درآمد‌ها دیدیم و این موضوع همچنان ادامه دارد. هر چند که بنده احساس می‌کنم در بخش تلفات زمانیکه به ۱۰.۵ درصد رساندیم، تمرکز کم شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: وزارت نیرو ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار