کشاورزی اردبیل در مسیر مدرنیته شدن/ رشد تولیدات با حضور سرمایه‌داران؛ ظرفیت سیلو‌ها دو برابر می‌شود

در طول ادوار با پیشرفت صنعت و تولید انبوه کالاها، ضرورت ایجاد انبار برای نگهداری طولانی مدت کالا‌ها و بهره‌گیری اقتصادی و تجاری از این مهم مشخص گردید.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ با پیشرفت صنعت و تولید انبوه کالاها، ضرورت ایجاد انبار به منظور نگهداری طولانی مدت کالا‌ها و مواد غذایی و بهره‌گیری اقتصادی و تجاری از این نگهداری مشخص گردیده و جوامع صنعتی با توجه به ویژگی‌های اقتصادی خود ساخت سیلوها، انبار‌ها و سردخانه‌های مختلف را مورد توجه قرار داده‌اند.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت کل کشور را دارد، ولی با تولید سالانه ۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، ۴ درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، به صورت سالانه، سهم عمده‌ای در تامین نیاز محصولات غذایی و کشاورزی کشور را دارد.

از طرفی حدود ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌گردد.

محصول گندم با ۲۹۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را به خود اختصاص می‌دهد.

افزایش تولید گندم در اردبیل

خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود در سال جاری میزان خرید گندم از مرز ۵۶۰ هزار تن بیشتر باشد، که از این میزان ۴۵۰ هزار تن خرید تضمینی این محصول استراتژیک و مهم صورت می‌گیرد.

نیکشاد افزود: زراعت گندم در حال حاضر در استان اردبیل بقدری حساس می‌باشد که در این راستا نیاز است تا کشاورزان نهایت دقت را در مراحل کاشت، داشت و برداشت داشته باشند تا بتوانیم هم در موعد برداشت میزان پیش‌بینی شده را استحصال کرده و هم در کنار آن محصولی باکیفیت و مرغوب تحویل بازار دهیم.

کشاورزی اردبیل در مسیر مدرنیته شدن/ رشد تولیدات با حضور سرمایه‌داران؛ ظرفیت سیلو‌ها دو برابر می‌شود

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های فصل بهاره که در سراسر استان شاهد آن بودیم خوشبختانه مزارع گندم در مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی از وضعیت مطلوب و ایده‌آلی برخوردار است و خوشبختانه اکنون شاهد هستیم که کشاورزان استانی به جد در حال برداشت محصولات خود هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در کنار سازمان غله و تعاون و روستایی ارتباط تنگاتنگی در این مدت داشته تا گندم به موقع و با رعایت اصول فنی از کشاورزان خریداری شود، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا در انبار داری و حمل و سایر موارد نیز مشکلی بروز نکند تا بتوانیم روند خرید تضمینی گندم از کشاورزان را به اتمام برسانیم.

ایجاد اشتغال برای ۸۰۰ نفر در سیلو‌ها و سردخانه‌های استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت مجموع ۸۶ باب سیلوی ذخیره غلات، سردخانه و انبار سرد در استان اظهار داشت: تمامی این واحد پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس دارند که مجموع ظرفیت تولید آن‌ها ۸۶۵ هزار تن در سال می‌باشد.

نیکشاد با بیان اینکه ۸ فقره پروانه بهره‌برداری سیلوی غلات در استان صادر شده و در دست بهره‌برداری است، اضافه کرد: میزان تولید سالانه این واحد‌ها ۲۲۸ هزار تن در سال و میزان سرمایه‌گذاری در این‌ها ۳۷۹ هزار و ۷۴۵ میلیون ریال برآورد شده است.

به گفته وی میزان اشتغال این تعداد سیلو‌های ذخیره گندم و غلات ۵۷ نفر می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از فعالیت ۲۵ باب سردخانه و انبار سرد در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت تولید سالانه این واحد‌ها ۸۸ هزار تن در سال بوده که میزان اشتغال آن‌ها نیز ۱۸۰ نفر به ثبت رسیده است.

کشاورزی اردبیل در مسیر مدرنیته شدن/ رشد تولیدات با حضور سرمایه‌داران؛ ظرفیت سیلو‌ها دو برابر می‌شود

نیکشاد عنوان کرد: صدور ۲۶ جواز تاسیس سردخانه نیز در دستور جهاد کشاورزی است که با توافق و تاسیس این پروژه‌ها ۱۱۶ هزار و ۹۵۰ تن در سال بر ظرفیت تولید سردخانه‌های استان افزوده خواهد شد.

وی بیان کرد: میزان اشتغال اولیه برآورد شده در سردخانه‌ها و انبار سرد مواد غذایی در سطح استان نیز ۲۸۸ نفر بوده که انتظار می‌رود با تاسیس ۱۹ باب انبار سرد نیز تعداد ۱۱۵ نفر بر ظرفیت اشتغال موجود استان اضافه گردد.

۸ باب سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۳۹۰ هزار تن تاسیس می‌شود

علی نوبخت مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاسیس و راه‌اندازی ۸ باب سیلوی جدید در مناطق مختلف استان در دستور کار است که بنای تاسیس این واحد‌ها افزایش ظرفیت حداکثری ذخیره گندم می‌باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه مشکل کمبود سیلوی ذخیره گندم در اردبیل با تاسیس و راه‌اندازی صد درصدی این تعداد سیلوی ذخیره غلات حل خواهد شد، اضافه کرد: تولید گندم در سطح استان اردبیل طی سال‌های گذشته سیر صعودی به خود گرفته و همین مهم نیاز به ایجاد سیلو‌های جدید را دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سیلو‌های استان اردبیل بیش از ۳۰۰ هزار تن ظرفیت نگهداری گندم را دارند، بیان کرد: با حمایت دستگاه‌های مربوطه خوشبختانه هم‌اکنون تعداد این سیلو‌ها با توجه به افزایش ظرفیت تولید گندم در استان در حال افزایش است.

نوبخت افزود: شرکت غله استان اردبیل مجهز به دستگا‌های مورد نیاز، آماده خرید گندم کشاورزان است تا بتوانیم در این زمینه امسال موفق عمل کنیم که با توجه به آغاز برداشت و خرید گندم از کشاورزان استان نظارت همه جانبه‌ای بر نحوه خرید و فروش گندم انجام شده و این اقدامات تداوم می‌یابد.

جبران کمبود سیلوی ذخیره گندم در اردبیل

مدیرکل شرکت غله و خدمات استان اردبیل اظهار داشت: با در دستور کار قرار دادن افزایش ظرفیت سیلو‌های ذخیره گندم در اردبیل هم‌اکنون در مناطق مشگین‌شهر، اردبیل، خلخال، بیله‌سوار، پارس‌آباد و شهرستان‌های نیر و نمین پروژه‌هایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دست اجراست.

کشاورزی اردبیل در مسیر مدرنیته شدن/ رشد تولیدات با حضور سرمایه‌داران؛ ظرفیت سیلو‌ها دو برابر می‌شود

نوبخت تصریح کرد: حداکثر میزان اشتغال اولیه در این سیلو‌ها ۹۶ نفر می‌باشد که میزان سرمایه ثابت در این پروژه‌ها نیز حدود ۶۸۹ هزار میلیون ریال برآورد شده است.

وی پیشرفت فیزیکی دو باب را بالای ۴۰ درصد عنوان و اظهار کرد: اهم این پروژه‌ها در مراحل خرید لوازم، تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین نصب عملیات باقی مانده سقف‌ریزی ساختمان، تسطیح زمین یا خاکبرداری هستند.

سرمایه‌گذاران تسهیلات یارانه‌دار دریافت می‌کنند

محسن مصطفایی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با اشاره به ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در استان اردبیل به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه با بهره بانکی پائین در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفت که این میزان امسال نیز بنا به استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی سازمان افزایش و تداوم خواهد داشت.

مصطفایی ادامه داد: سال گذشته ۱۲۰ واحد تولید غیر فعال و نیمه فعال به عرصه تولید و اشتغال در عرصه کشاورزی در استان بازگشتند، که برخی از این واحد‌ها چندین سال بود که به صورت غیر فعال به حال خود رها شده بودند و این درحالی است که در حال‌حاضر با رونق میزان سرمایه در گردش و افزایش حضور سرمایه‌گذاران در منطقه شاهد رونق و پویایی این واحد‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه تعهد سازمان جهاد کشاورزی برای اشتغال در سال گذشته ۵ هزار نفر بود که توانستیم بیش از سقف تعهداتمان اشتغال را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم، اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای ایجاد اشتغال در سالجاری در راستای دستورالعمل موسوم به تبصره ۱۸ می‌باشد که امسال نیز همانند سال‌های گذشته اساسی‌ترین گام در راستای رونق تولید، شناسایی و فعال کردن واحد‌های تولیدی نیمه فعال، غیرفعال و راکد با رویکرد ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.

معاون جهاد کشاورزی استان گفت: بر اساس ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در سطح استان، برنامه‌ریزی شده است تا در سالجاری ۳۷۰ هکتار از راضی کشاورزی استان به زیرکشت انواع محصولات گلخانه‌ای برود.

مصطفایی ادامه داد: بخش توسعه گلخانه‌های استان علاوه برافزایش محصول در واحد سطح و مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی کار آفرینی بسیار بالا و چشمگیری را دارد که همین امر می‌تواند در بکارگیری جوانان تحصیل کرده در این بخش نقش موثری ایفا کند.

وی در ادامه با دعوت از سرمایه‌گذاران جهات سرمایه‌داری و سرمایه‌گذاری در بخش و حوزه کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد گلخانه یا هر بخش دیگری هستند، می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی محل سکونت  خود درخواست کتبی خود را ارائه و پس از طی مراحل قانونی از مزایای تسهیلات کم‌بهره و مشاوره‌های کارشناسی استفاده نموده و با این اقدام گام موثری در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان بردارند.

کشاورزی اردبیل در مسیر مدرنیته شدن/ رشد تولیدات با حضور سرمایه‌داران؛ ظرفیت سیلو‌ها دو برابر می‌شود

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی استان از هر سرمایه‌گذاری معقول و مطلوبی که نهایتا بعد از بهره‌برداری منجر به رونق تولید و ایجاد اشتغال و افزایش بهره شغلی در حوزه کشاورزی شود به جد حمایت می‌کند.

حمایت بخش خصوصی برای توسعه کشاورزی اولویت است

ارژنگ عزیزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به نقش حائز اهمیت حضور سرمایه داران در منطقه برای افزایش سرمایه در گردش و توسعه اقتصادی گفت: استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی کشور سالانه ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که این یکی از نقاط قوت این منطقه جهت رونق اشتغال و اقتصاد است.

عزیزی با بیان اینکه می‌توان با حمایت بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک بخش صادرات محصولات کشاورزی اردبیل را رونق بخشید، اضافه کرد: در این راستا طی جلساتی که با حضور شخص استاندار داشتیم قرار بر استفاده حداکثری از ظرفیت فرودگاه اردبیل برای صادرات محصولات کشاورزی شد، که در این زمینه با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد استان در معرفی جاذبه‌های متعدد باید در توسعه تعاملات و همکاری‌ها بین بخش خصوصی و دولتی استان اقدامات قابل توجهی به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت شهرک های گلخانه‌ای در استان عنوان کرد: براساس هماهنگی های انجام شده موانع و مشکلات توسعه شهرک‌های کشاورزی اردبیل مرتفع خواهد شد تا زمینه برای توسعه هر چه بیشتر کشت‌های گلخانه‌ای در استان فراهم شده و شاهد اقدامات مناسب و مطلوبی در حوزه توسعه اشتغال و رونق تولید در این بخش از استان باشیم.

از دیدگاه بهداشتی و کیفی، انبار و سردخانه‌ها به عنوان یکی از مراکز حفظ و نگهداری اقلام بهداشتی و مواد غذایی، اهمیت بسیار بالایی برای محصول نهایی دارد، حال اینکه در استانی که یکی از تولیدات استراتژیک کشاورزی آن گندم می‌باشد و اصطلاحا این استان معروف به تولیدات کشاورزی خود است، کمبود تعداد سیلو‌های ذخیره غلات، انبار‌های سرد نگهداری مواد غذایی و سردخانه‌های تولید محصولات کشاورزی شاید چندان خوشایند نباشد.

لیکن طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی در آینده‌ای نزدیک و نه چندان دور در سطح استان اردبیل شاهد صدور جواز تاسیس و راه‌اندازی و نهایتا بهره‌برداری از چند باب سردخانه‌ها و سیلو‌های ذخیره غلات خواهیم بود که امیدواریم این مهم هر چه سریع‌تر اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.