تا پیش از سفرانسان به سیاره مریخ دانشمندان انواع تجهیزات علمی را آزمایش می‌کنند که استفاده از آن‌ها می‌تواند سبب افزایش ایمنی، سلامت و کمک به زنده ماندن انسان‌ها درسیاره سرخ شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سفربه سیاره مریخ یکی از جذاب‌ترین ماجراجویی‌ها در عصر کنونی است و به گفته دانشمندان تا چند سال آینده اولین گروه از فضانوردان راهی سیاره سرخ خواهند شد.
 
این سفر طولانی که بازه زمانی رسیدن به سیاره مریخ در آن حدود سه سال به طول می‌انجامد می‌تواند خطر‌های فراوانی را متوجه فضانوردان کند، از جمله خطر‌هایی که نخستین گروه‌های فضانوردان مستقر در سیاره مریخ با آن مواجه خواهند شد می‌توان موارد زیر را نام برد.

نبود اکسیژن برای تنفس جدی‌ترین چالش برای زنده ماندن انسان‌ها

هوای سطح سیاره مریخ برای تنفس انسان‌ها مناسب نیست و می‌تواند سبب مرگ آن‌ها شود، به همین دلیل کارشناسان نوعی دستگاه جدید به نام MOXIE تولید کرده اند که می‌تواند از اکسیژن موجود در اتمسفر سیاره مریخ برای تولید هوای تنفسی مورد نیاز انسان‌ها استفاده کند. این دستگاه پس از استخراج اکسیژن آن را با دی اکسید کربن موجود در جو مریخ ترکیب کرده و هوای تنفسی مناسب برای فضانوردان تولید می‌کند.
 


مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ربات پیشتاز سفر به مریخ پیش از انسان

مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا در سال ۲۰۲۰ با دارا بودن تجهیزاتی علمی و فوق پیشرفته به سیاره مریخ ارسال می‌شود تا بتواند زمینه سفر انسان به سیاره مریخ را فراهم کند.
 
 
این مریخ نورد دارای انواع تجهیزات علمی برای بررسی وضعیت زمین شناسی سیاره سرخ، بررسی امکان وجود حیات باستانی درگذشته دور این سیاره و آزمایشگاهی پیشرفته برای جمع آوری نمونه از سنگ و دیگر کانی‌های سیاره است که سرانجام روزی با پیشرفت فناوری‌ها به زمین برای آزمایش بازگردانده خواهند شد.

سفینه فضایی با بادبان خورشیدی از آلودگی فضا جلوگیری می‌کند

کارشناسان برای جلوگیری از آلودگی فضا و رفع مشکل تمام شدن سوخت سفینه‌های فضایی که سبب اتمام اجباری ماموریت فضایی آن‌ها می‌شود نوعی سفینه فضایی نسل جدید به نام LightSail ۲ تولید کرده اند.
 
 
این سفینه فضایی دارای نوعی بادبان خورشیدی است که فوتون‌های نوری را دریافت می‌کند وبه این ترتیب درفضا به پرواز درمی آید.

چرخ بال مریخی به پرواز برفراز سطح سیاره سرخ می‌پردازد

برای بررسی بهتر سیاره مریخ و عکس برداری هوایی از آن دانشمندان آزمایشگاه پیشران ناسا JPL نوعی چرخ بال فضایی تولید کرده اند که برروی بدنه مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ نصب می‌شود.
 
 
به این ترتیب در زمان فرود درسیاره سرخ، چرخ بال از بدنه کاوشگر جدا شده و دربازه‌های زمانی مشخصی به پرواز می‌پردازد.

سوخت فشرده پرقدرت و غیر سمی برای هدایت سفینه‌های فضایی به مریخ

ناسا و شرکت Ball Aerospace & Technologies Corp of Boulder نوعی ماده شیمیایی بسیارقوی و غیرسمی تولید کرده اند که می‌تواند درآینده جایگزین سوخت‌های سمی و کنونی موشک‌های فضایی شود.
 

امروزه ازسوخت بسیارسمی هیدرازین hydrazine برای پرتاب سفینه و موشک‌های فضایی استفاده می‌شود که سبب آلودگی شدید جو کره زمین و فضا می‌شود. سوخت فضایی جدید غیرسمی و رنگی است و می‌تواند آینده سفر‌های فضایی و ماموریت به سیاره مریخ یا دیگر سیاره‌های جهان را متحول کند.

خانه‌های تولید شده با چاپگر‌های سه بعدی برای زندگی ایمن فضانوردان

پس از فرود درسیاره مریخ یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های انسان، زندگی درپایگاه‌های زیستی ایمن و استقرار درآنهاست. کارشناسان به تازگی نمونه طرح برنده خانه فضانوردان درسیاره مریخ را تولید کرده اند که درآن از ربات‌های چاپگرسه بعدی برای ساخت خانه استفاده می‌شود.
 
 
مواد مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه از مواد اولیه تولیدی درسیاره به دست می‌آید و از فضانوردان دربرابراشعه‌های کیهانی و توفان‌های شدید در سیاره مریخ محافظت می‌کند.

نسل جدید لباس فضانوردی مخصوص سفری ایمن درسیاره مریخ

کارشناسان درنظر دارند برای ایمنی فضانوردان درسفر‌های طولانی مدت فضایی نسل جدید لباس‌های فضانوردی را تولید کنند که قابلیت حرکت آزادانه را دراختیار فضانوردان قراردهد.

این لباس‌ها سبک و دارای ایمنی بالایی دربرابر دگرگونی‌های دمایی واشعه‌های کیهانی هستند و برروی آن‌ها دوربین‌هایی برای تصویربرداری از فضای اطراف وجود دارد.

منبع: economictimes

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.