نشریه پولیتیکو با ارائه دلایلی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند حمایت سران دیگر کشور‌ها را برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید با ایران جلب کند.

پولیتیکو: رهبران جهان از  راهبرد ترامپ برای توافق هسته‌ای جدید با ایران حمایت نمی‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه «پولیتیکو» در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با سران جهان در نشست گروه ۲۰ در اوساکای ژاپن تلاش خواهد کرد حمایت دیگر کشور‌های برای «توافق هسته‌ای جدید با ایران» را جلب کند، اما بعید است کسی از راهبرد او در قبال ایران حمایت کند.

پولیتیکو با اشاره به اینکه ترامپ تاکنون نتوانسته هیچ کشوری را درباره راهبرد آمریکا برای حصول یک توافق هسته‌ای جدید با ایران را با خود هماهنگ کند، افزود: «نه تنها دیگر کشور‌ها همچنان از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) حمایت می‌کنند، بلکه آن‌ها شک دارند که ترامپ بتواند توافق بهتری در این فاصله کمی که تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باقی مانده است دست پیدا کند، به ویژه اینکه ایران اخیرا گفته است با آمریکا مذاکره نمی‌کند».

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در مقابل تهدید کرده به خاطر خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن همه تحریم‌های هسته‌ای، از برخی از تعهدات خود در برجام عقب نشینی خواهد کرد. اقدامی که توافق خوب برجام را نابود می‌کند و جامعه بین المللی را با ایران بدون محدودیت‌های جامع هسته‌ای رها خواهد کرد.

به نوشته پولیتیکو، در نشست گروه ۲۰ ترامپ در جمع بزرگترین اقتصاد‌های دنیا با رهبران ۳ کشور امضاء‌کننده برجام یعنی روسیه، آلمان و چین دیدار و رایزنی خواهد کرد و همچنین با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، که متحد آمریکا برای هرگونه اقدام علیه ایران است نیز دیدار می‌کند. دیگر طرف‌های برجام مانند انگلیس و فرانسه نیز هیئت عالی‌رتبه‌ای در نشست دارند. مقامات دولت آمریکا تصور می‌کنند نشست گروه ۲۰ فرصتی مناسب برای جلب حمایت کشور‌های جهان به منظور مقابله با ایران است.

نگارنده با اشاره به اظهارات متناقض رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران نوشت: «تغییر لحن‌ مکرر و یک‌باره ترامپ (درباره ایران) تحلیلگران و مقامات پیشین را شگفت‌زده کرده است و آن‌ها می‌گویند او به دنبال توافقی است که بسیار شبیه توافق ۲۰۱۵ با ایران است؛ توافقی که سال‌ها به آن‌ها حمله کرده است».

«ریچارد نفیو»، کارشناس پیشین تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا که در مذاکرات اتمی ایران و آمریکا نیز نقش داشته درباره مشکلات داخلی ترامپ برای حصل توافق جدید با ایران گفته است: «دیدگاه‌های داخلی آمریکا درباره توافق دچار شکاف شده است و این یعنی حصول توافق جمعی برای مذاکره بسیار سخت خواهد بود به ویژه اینکه برخی در دولت آمریکا این عقیده را دارند که بهترین توافق، توافقی است که در آن اصلا برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم».

همچنین یک دیپلمات ارشد در اتحادیه اروپا در گفتگو با پولیتیکو گفت: (حتی با خروج واشنگتن از برجام) متحدان آمریکا هنوز به صورت کامل در برجام باقی مانده‌اند. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای مثال خواستار مذاکره بیشتر است، اما به شرطی که توافق قبلی پابرجا باشد.

شااین ذکر است، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به امید دست‌یابی به یک «توافق هسته‌ای جدید و بهتر» به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و با بازگرداندن همه تحریم‌هایی که ذیل توافق هسته‌ای تعلیق شده بودند، آشکارا اعلام کرد کارزار فشار تحریم حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار