خطیب نماز جمعه شهرکرد گفت: هر گونه انتقال آب از چهارمحال و بختیاری نیازمند مجوز زیست محیطی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، حجت الاسلام امیرقلی جعفری امام جمعه موقت شهرکرد در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۷ تیر ۹۸ در مصلای امام خمینی (ره) این شهر، هفته قوه قضاییه را فرصت مناسبی برای جلوگیری از اجرای طرح‌های آبی غیرقانونی دانست و گفت: محیط زیست متعلق به همه نسل‌ها است و اجازه نداریم با دخالت‌های خودخواهانه و زیاده طلبی‌های منطقه ای، محیط زیست را تخریب و آلوده کنیم.

وی افزود: مشکلات آبی مردم چهارمحال و بختیاری را از طریق تریبون‌های مختلف به ویژه نماز جمعه به گوش مسئولان رساندیم و اگر مردم نجیب این استان حقوقشان را مطالبه می‌کنند، نباید به آن‌ها خرده گرفت، حتی اگر این مطالبه گری از تریبون نماز جمعه باشد.

جعفری اضافه کرد: هر گونه انتقال آب باید مجوز زیست محیطی داشته باشد، اما مردم این استان با طرح‌هایی مثل تونل‌های گلاب، بهشت آباد و سوم کوهرنگ مواجه هستند که هیچ گونه مجوز زیست محیطی ندارند و از منطقه‌ای آب برداشت می‌شود که مردم همان منطقه با کمبود آب روبرو هستند.

وی ادامه داد: قانون شکنی و قانون گریزی در جامعه جرم بشمار می‌رود و تمکین نکردن در برابر قوانین اسلامی گناه محسوب می‌شود، چه کسی باید جلوی این قانون شکنی را بگیرد، در حالی که برای تونل گلاب سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و وزارت نیرو به طور رسمی اذعان به غیرقانونی بودن آن کرده اند و مردم این استان جلوگیری از ساخت و ساز آن را خواستار شده اند.

جعفری با اشاره به حفر تونل بهشت آباد گفت: این تونل ۶۴ کیلومتری که در عمق ۳۰۰ متری زمین احداث می‌شود، تمام آب شهرستان‌های اردل، کیار، شهرکرد و بخشی از بروجن را زهکش می‌کند، در حالی که هنوز مجوز زیست محیطی ندارد.

وی به موضوع تونل سوم کوهرنگ هم با پرونده ساخت و ساز ۲۳ ساله اشاره کرد و گفت: در برابر احداث این تونل، استان آبریز ۲۰ تعهد به مردم استان آبخیزمان دارد که نه تنها ۸۰ درصد آن انجام نشده است، بلکه اقدام به ویلاسازی در کنار این تونل در چهارمحال و بختیاری کرده اند و وقتی حکم قضایی در دادگاه صالحه و دادگاه تجدید نظر رأی به تخریب آن‌ها می‌دهند، با عملیاتی شدن حکم مخالفت می‌شود.

جعفری اضافه کرد: طرح‌های مثل انتقال آب بن به بروجن که برای تأمین آب آشامیدنی ۴۶۰ هزار نفر از مردم استان پیش بینی شده است و تمام مراحل قانونی و مجوز‌های منطقی را دریافت کرده است، در دو دولت گذشته متوقف می‌ماند و با وجود نامه صریح دو وزیر و سه معاون وزیر به مقامات استان اصفهان در خصوص واگذاری دو و نیم هکتار زمین مورد منازعه این طرح به چهارمحال و بختیاری، مسئولان از اجرای این فرامین امتناع می‌کنند تا باز هم قول رئیس جمهور برای تکمیل طرح بن به بروجن انجام نشود.

خطیب نماز جمعه ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، استان‌هایی که داری آب منطقه‌ای مستقل هستند، باید تمام طرح‌های آبی حوزه خود را تحویل بگیرند، اما با گذشت ۱۳ سال از استقلال آب استان چهارمحال و بختیاری، هنوز نیروگاه کوهرنگ و سد کارون چهار، تحویل مدیریت این استان نشده است.

جعفری گفت: در اقدامی عجیب مدیران وزارت نیرو از اسفند سال گذشته تا کنون ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب زاینده رود را به جای ذخیره سازی، رهاسازی کردند و در جلسه‌ای بدون حضور مسئولان چهارمحال و بختیاری مصوبه برداشت ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب برای کشت تابستانه صیفی جات در استان اصفهان صادر شده است، در حالی که ۳۵ طرح کشاورزی مصوب چهارمحال و بختیاری و طرح ملی انتقال آب بن به بروجن فقط ۷۱ میلیون متر مکعب آب در سال نیاز دارد.

وی با تسلیت شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: در دوران امامت این امام همام، حوزه علمیه چهار هزار نفر طلبه داشت و ۸۰ درصد علوم فقهی امروزه از مجالس درس امام صادق و امام باقر علیهم السلام به جا مانده است.

جعفری همچنین به تشییع پیکر مطهر ۶ شهید در استان اشاره کرد و گفت: بعضی از این شهدا پس از ۳۷ سال شناسایی و به وطن منتقل شده اند، در حالی که بسیاری از این شهدا والدینشان در قید حیات نیستند و مردم وظیفه دارند با حضور در مراسم وداع و تشییع پیکر مطهرشهدا، به این ایثارگران راه وطن ادای دین کنند.

انتهای پیام/ف

تأکید خطیب نماز جمعه شهرکرد برای تکمیل طرح انتقال آب بن به بروجن

برچسب ها: نماز جمعه ، خطبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار